اخبار فرش ماشینی

توسعه مدگرایی امیدهای صنعت فرش را تازه کرد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

صنعت فرش آمریکا در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ توانست  نخستین میزان رشد و افزایش فروش  را طی دوسال متوالی بعد از رشد سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ تجربه کند.  در سال ۲۰۱۲ درآمد حاصل از فروش  فرش  در بازار  آمریکا از ۸۰۰۷ میلیارد دلار به ۸۱۱۹ میلیارد دلار افزایش یافت که رشد ۱/۴ درصدی آن از سال ۲۰۰۸ به بعد بی سابقه بوده است(مربوط به فرش های غیر تکه ای) .

در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۲ فرش های تولید شده در آمریکا تغییرات بسیاری از سر نگذراندند و  حتی تولید  در این کشور کاهش اندکی را نیز  تجربه کرد اما  بازار واردات فرش  به آمریکا که حدود ۷۹  درصد از حجم کل  این باازر را  تشکیل داده است با رشد ۸ درصدی همراه  بوده است. همین جهش ـ همانطور که در جداول مربوطه نیز نشان داده شده است ـ  موجب شد تا  فروش  فرش های تکه ای(area rug) در آمریکا که اغلب متعلق به فرش های دستباف و صنعتی است  به رقم ۲۲۵۳ میلیارد  رلار برسد .

در واقع در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳  تولیدکنندگان فرش در آمریکا  و تامین کنندگان خارجی این بازار بزرگ غافلگیر  شدند. چراکه  زمان رونق بازار  زودتر از موعد  آغاز گشت. معمولا بازار آمریکا در ماه های پایانی سال   رونق می یابدو بسیاری از شرکت ها به دنبال منافع قابل توجهی  دز سه ماه پایانی سال هستند. طی دو سال اخیر دوره ی رونق از  ماه آگوست  آغاز  و همین امر موجب  فروش شده است. عموما  طی این مدت تقاضاها  به خصوص در بخش خانگی با رشد همراه است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بررسی بازار نخ و انواع فرش

 در این بررسی؛ فرش های موجود در بازار  بر اساس  نوع الیاف مصرفی در خاب فرش  طبقه بندی شده اند ـاین طبقه بندی شامل الیاف پود  و زمینه فرش نمی شود ـ .

طبق آمارهای موجود در بازار فرش آمریکا الیاف نایلونی محبوب ترین نوع الیاف مصرفی در خاب فرش محسوب می شوند. بعد از نایلون که ۴۸ درصد از  کل الیاف مصرفی از این بازار را شامل می شود، پلی استر با ۲۵ درصد، پلی پروپیلن یا ۱۵ درصد و  الیاف تری اکستا (Triexta) با ۱۱ درصد در رتبه های بعد قرار گرفته اند. جالب این است که  سایر الیاف به همراه اکرلیک تنها و تنها  یک درصد  از  این بازار را تشکیل می دهند این نخستین مرتبه است که سهم الیاف نایلونی  در بازار آمریکا به کمتر از ۵۰ درصد می رسد.  پلی استر لیفی است که از سال ۲۰۰۷  تا به حال ۲۵ درصد از  بازار فرش آمریکا را  به خود اختصاص داده است و نسبت به دو دهه گذشته که  تنها ده درصد از بازار  این محصول را در اختیار داشت؛ رشد قابل توجهی کرده است.

الیاف Triexta الیافی است که شرکت Mohawk برای تولید  نوعی  از فرش های خود مورد استفادده قرار می دهد. این الیاف  در سال ۲۰۱۱  در بازار تجاری الیاف معرفی شد. الیاف Triexta  که حدود ۱۱ درصد  بازار الیاف را به خود اختصاص داده است  توسط شرکت دوپونست آمریکا  و از پلیمری به نام Sorona تولید می شود و در واقع شباهت های زیادی به پلی استر دارد اما الیاف پیشرفته تری نسبت به پلی استر محسوب می  شود. این الیاف در سال ۲۰۰۹ توانست مجوز لازم  برای  معرفی با لیبل و نام تجاری منحصر به فرد خود را اخذ نماید و به بازار عرضه شود. همچنین در دهه ی اخیر  گرایش به مصرف نخ BCF در تولید فرش به شدت افزایش یافته است. در آمریکا، تولید نخ فرش نایلون  به صورت استیپل   از سال ۲۰۱۱ تقریبا از  از چرخه ی تولید خارج شده است  و تمام تولیدات نخ فرش نایلون به صورت BCF  انجام می گیرد .

در بخش پلی استر همچنان  قسمتی از تولیدات از طریق  استیپل انجام می گیرد اما تولید نخ BCF برتری  محسوسی دراد.

بازار فروش فرش بر اساس مصرف نهایی

سهم بازار مصرف جهان  و  کشور آمریکا را  می توان  به دو بخش عمده ی خانگی و تجاری تقسیم کرد که از سال ۲۰۰۷ تا به حال تقریبا از سهمه برابری برخوردارند و دستخوش تغییرات بسیاری شده اند. در ایل ۲۰۱۲ در مجموع ۳۱/۴ بازار فرش آمریکا مربوط به بخش تجاری (ادارات دولتی،مراکز خرید و دفاتر کار تجاری و … ) اختصاص یافت و ۶۲/۱ آن نیز در بخش خانگی مورد مصرف قرار گرفت.

در این تحقیق  فرش های برودلوم ،تافتینگ و کاشی فرش ها  قرار  دارند (carpet  tiles) چراکه عمده ترین سهم بازار را در اختیار دارند. کاشی فرش ها به دلیل مزایای بسیار ی که دارند با رشد  نسبتا خوبی از نظر تقاضا در بازار  آمریکا برخوردار است. حتی با وجود اینکه عمده مصر ف آن ها مربوط به بخش تجاری است اما در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به بازار خانگی نیز راه یابد.

اما در بازار خانگی موفقیت  بی چون و چرا از آن فرش های برودلوم (Broadloom) است که محصولات بی رقیب این بازار اند . ۸۳ درصد از آن را به خود اختصاص داده اند.  در بازار فرش های تجاری کاشی فرش یا سهم ۵۵ درصدی  محصولات غالب این بازار اند. کارشناسان علت عدم موفقیت و  نفوذ کاشی فرش ها به بازار مصرف خانگی ـ علی رغم  مزایا و نقاط قوت آن ـ را قیمت آن ها می دانند. چراکه قیمت آن ها  تقریبا دو برابر  فرش های برودلوم است.

در پایان باید به این نکته نیز اشاره کنیم که در حال حاضر تولیدکنندگان فرش در آمریکا از تصمیمات دولت در زمینه ی بازیافت  فرش های تولیدی بسیار هراسان اند و امیدوار اند به تولیدکنندگان اجازه تا مشکل جمع آوری و بازیافت فرش های کهنه و دست دوم در کشور آمریکا ار خودشان حل کنند و دولت  با اجرای قوانین دشوار وضع شده  در سال های گذشته آن ها را تحت فشار قرار ندهد . آن ها معتقدند همانطور که بخش صنعت در حال حاضر  25 درصد  از پلاستیک هی نوشابه و غذایی در آمریکا را به چرخه تولی ید باز می گرداند؛ آن ها می توانند به سمت حرکنت کنند و  سیاست های جمع آوری و بازیافت فرش ها را اجرا کنند.

همانطور که  می دانید؛ دولت آمریکا در قوانین جدید خود  تولیدکنندگان فرش و کفپوش را ملزم به جمع آوری فرش های  خود  از بازار  پس از از اتمام دوره ی مصرف و بازیافت آن ها کرده است  و هر شرکتی ملزم است به طور مستقیم  و یا  در همکاری اب شرکت های بازیافت فرش، فرش های کهنه و  الیاف مصرفی به ویژه  در خاب فرش را به چرخه تولید صنعتی بازگردانند. این قوانین چند سالی است که حتی در برخی از ایالت های آمریکا لازم الاجرا شده است. ّ

نگارش : بهنام قاسمی

منبع : شماره ۲۵ مجله کهن

تلفن اشتراک : ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×