اخبار نساجی

توسعه بزرگترین میدان گازی غرب ایران آغاز شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با اشاره به آغاز طرح توسعه فاز دوم میدان گازی تنگ بیجار، اعلام کرد: با راه اندازی این پروژه ظرفیت تولید گاز ایران ۳ میلیون متر مکعب در روز افزایش می یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی فکور در بازدید از تاسیسات نفتی غرب ایران درباره آخرین وضعیت طرح توسعه فاز دوم میدان گازی تنگه بیجار، گفت: هم اکنون برای اجرای فاز دوم توسعه این میدان گازی مراحل مطالعات و طراحی پایان یافته و سفارشات بخش عمده کالا انجام شده است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اعلام اینکه در بخش تامین شیرآلات حدود ۵۰ درصد نیازهای این پروژه گازی خریداری و آماده حمل به محل پروژه شده است، تصریح کرد: پیش بینی می شود در فاز نخست بهره برداری از پروژه تا پاییز امسال امکان تولید روزانه هفت میلیون متر مکعب گاز طبیعی فراهم شود.
این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با اعلام اینکه برای زمستان امسال امکان تحویل روزانه هفت میلیون متر مکعب گاز طبیعی به پالایشگاه ایلام فراهم شود، اظهار داشت: پیش بینی می شود با راه اندازی فاز دوم این طرح تا پایان سال ۱۳۹۱ در مجموع روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب گاز از منطقه عملیاتی تنگ بیجار تولید شود.
به گفته این مقام مسئول برای تولید روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب گاز در فاز دوم میدان گازی تنگ بیجار پنج حلقه چاه باید حفاری شود که در حال حاضر با آماده سازی محل چاهها فعالیت یک دستگاه حفاری در این منطقه آغاز شده است.
طرح توسعه میدان گازی تنگ بیجار با ظرفیت روزانه هفت میلیون متر مکعب گاز و این ظرفیت با همکاری پالا یشگاه گاز ایلام روزانه تا ۱۰ میلیون متر مکعب در فاز دوم افزایش می یابد.
در فاز اول مجموعه امکانات شامل ۶ حلقه چاه، تاسیسات مرکزی تنگ بیجار(TCF) و خطوط لوله جریانی از چاهها به تاسیسات، سیستم برق شامل باتریهای مواقع اضطراری (UPS)، تابلو ولتاژ متوسط (MV ) تابلو ولتاژکم (LV ) و دو ایستگاه برق است.
دو خط لوله انتقال گاز به طول مجموع ۶۰ کیلومتر و مایعات گازی به طول ۴۱ کیلومتر از مرکز جمع آوری تا پالایشگاه ایلام، کار انتقال گاز و مایعات گازی را به عهده دارد.
میدان گازی تنگ بیجار در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی شهر ایلام واقع است که با توسعه و راه اندازی فاز دوم این طرح، غرب کشور از بن بست گازی خارج می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×