اخبار فرش ماشینی

تعرفه های ترجیحی ایران و ترکیه و قاچاق کالاهای نساجی؛ بلای جان صنعت نساجی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

جلسه هیات مدیره مورخ ۹۰/۱۰/۲۱ ساعت ۱۵/۳۰ با حضور خانم گلنار نصرالهی؛ مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت و برخی فعالان حوزه نساجی برگزار شد.

جلسه هیات مدیره مورخ ۲۱/۱۰/۹۳ ساعت ۳۰/۱۵ با حضور خانم گلنار نصرالهی؛ مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت، آقای خداکرم اسکندری؛ مدیرکل دفتر بررسی و تعیین ارزش گمرک، اعضای هیات مدیره انجمن صنایع نساجی، رئوسای کمیته های هایبالک، پنبه هیدروفیل، ریسندگان پنبه ای، نخ پلی استر، اعضای هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرکنندگان نساجی و پوشاک، اتحادیه بنکداران و طاقه فروشان تهران، آقای دکتر نصرتی استاد دانشکده نساجی دانشگاه امیرکبیر و… تشکیل و سخنرانی آقای مهندس احسان سلطانی تحت عنوان تعرفه های ترجیحی ایران و ترکیه و قاچاق کالاهای نساجی برگزار شد.

ابتدا آقای مهندس مروج لیست ۲۶۵ قلم کالای مورد توافق تخفیف تعرفه ای با احتساب ۱۴۰ قلم کالاهای صادراتی ایران به ترکیه که اغلب غیر صنعتی و غیرمعمول در کالاهای صادراتی داخلی بودند، به همراه ۱۲۵ قلم کالای صادراتی ترکیه به ایران که اغلب صنعتی و نساجی بودند و عمده آنها جز کالاهای تولیدی داخلی بودند از طرف آقای مهندس مروج؛ رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران قرائت گردید و شدیدا مورد اعتراض کلیه اعضای حاضر در جلسه قرار گرفت. سپس آقای مهندس احسان سلطانی به تشریح دقیق اقلام توافق شده پرداخت. وی اظهار داشتند که کلیه اقلام پیشنهادی از طرف ترکیه برای صادرات به ایران کاملا جزء کالاهای انتهای زنجیره تولید آنان هستند و همگان جزء کالاهای صادراتی مخصوصا به کشورهایی مانند عراق و سوریه بود، به طوریکه در حال حاضر صادرات با توجه به متشنج بودن اوضاع منطقه و عدم امکان صادرات اقلام مذکور از طرف صادرکنندگان و تجار ترک، آنها مجبور به صادرات به ایران هستند، ضمنا ایشان مسئله قاچاق کالا به داخل کشور را به عنوان بزرگترین مشکل پیش پای تولیدکننده داخلی عنوان نمودند و پیشنهاد نمودند تا کمیته ای برای بررسی میدانی این معضل در وزارت صنعت تشکیل گردد.

در ادامه آقای مهندس علی محمد شریفی؛ مدیرعامل شرکت ری دانه پیشنهاد نمودند تا اصل ۴۴ قانون اساسی برای خصوصی سازی واقعی سریعا با تسهیلات فوق العاده انجام پذیرد، ضمنا جلوی تورم و رکود گرفته شود، مشکلات بانکی و مالیاتی حل گردد و فضای رقابتی ایجاد گردد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

آقای مهندس احد کرمانی؛ رئیس کمیته ریسندگی پنبه ای نیز اظهار داشت: مشکل واردات مواد اولیه در مبادی ورودی مسئله جریمه سریع واردکنندگان به علت کم اظهاری در گمرکات شمال و غرب (گمرکات رجایی و بوشهر) به علت زیاد اظهاری می باشد. وی در ادامه بیان داشت که توسعه قاچاق خطرش کمتر از توافقنامه تعرفه ترجیحی با ترکیه است.

دکتر محمدعلی عامری عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مهباد میلان نیز پیشنهاد کرد که این توافقنامه تا بعد از تحریم ها مسکوت بماند.
آقای محمدعلی نیکخواه؛ نایب رئیس محترم اتحادیه بنکداران و طاقه‌فروشان تهران نیز پیشنهاد کردند همانند ترکیه برندهای خارجی از مواد اولیه ساخت داخل کشور استفاده نمایند.

آقای خداکرم اسکندری؛ مدیرکل دفتر بررسی و تعیین ارزش گمرک نیز در ادامه پیشنهاد نمودند تعرفه گرماژ پارچه ها حذف گردد و فقط درصد اعمال گردد. وی در ادامه اظهار داشت: هم اکنون حدود روزانه ۰۰۰/۱۰ مسافر از فرودگاه امام خمینی وارد کشور می شوند؛ حال شما بگویید چطور می شود تا کالاهای همراه آنان را کنترل کرد؟

جناب آقای مهندس احمد صادقی؛ عضو محترم هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنایع نساجی و پوشاک نیز عنوان کرد: ما به دنبال شرائط برابر با سایر کشورهای همجوار هستیم، باید دید که دولت ها در کشورهای موفق همجوار با تولیدکنندگان چگونه رفتار می کنند.

آقای قدیمی نژاد از اتحادیه بنکداران تهران اظهار داشت: در گذشته ۷۰۰۰ عضو داشتیم اما در حال حاضر تعداد آنان ۳۵۰۰ عضو شده است، قاچاق به صورت کانتینری وارد کشور می شود. باید شرایطی را ایجاد نماییم تا کالای داخلی با قیمت نازل به مصرف کننده عرضه گردد.

آقای غروی نیز از اتحادیه بنکداران تهران اظهار داشت، باید از تولیدکنندگان داخلی و صاحبان صنایع و بخش توزیع کالا حمایت کرد.

در پایان جلسه آقای مهندس مروج از حضور کلیه مدعوین تشکر و قدردانی نمود و پیشنهاد کرد تا این جلسات مشترک تداوم داشته باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×