اخبار نساجی

تحریم ایران “پژو” را در گل گیر انداخت!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

هفته گذشته گروه خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه اعلام کرد در روابط خود با ایران تجدید نظر می کند و آن را تعلیق خواهد کرد.

سرویس اقتصادی افکار نیوز – شرکت پژو به دنبال رکود اقتصادی در اروپا که شرکت بسیاری را ورشکسته کرده و برای رهایی از آینده ناامید کننده خود ،دست به دامن جنرال موتور آمریکایی شد و برای به دست آوردن دل شریک گردن کلفتش ، رابطه خود را با شریک ایرانی تیره کرد.

جنرال موتور با خرید ۷ درصد سهام شرکت پژو به نوعی افسار این شرکت فرانسوی را به دست گرفته و با نشان دادن سرابی او را همانند شرکت “دوو” از همکاری با ایران منع کرد.

سراب پیش روی “پژو” اما زودتر از آنچه تصور می شد خود را نشان داد زیرا به گزارش فرانس پرس ، به دلیل توقف صادرات قطعات خودرو به ایران از سوی این شرکت،یک واحد تولیدی قطعه ساز در شمال فرانسه با ۲۲۰ کارگر تعطیل شد.

شرکت “پژو” در طول بیش از دو دهه همکاری با صنعت خودرو ایران ،سرمایه گذاری خاصی انجام نداده و بیشتر به دنبال فروش بوده تا انتقال تکنولوژی و پس قطع این رابطه با “ایران خودرو” تاثیر خاصی بر وضعیت فنی خودرو سازی کشور نخواهد داشت اما افت تیراژ در مدل ” ۲۰۶ و ۲۰۷ “برای مدتی رخ خواهد داد زیرا به گفته دبیر انجمن خودرو سازان “پژو۴۰۵ ” ارز بری خاصی ندارد اما حدود ۲۰درصد از قطعات دو مدل مذبور از طریق شرکت فرانسوی تامین می شد که البته آن هم از طریق کشورهای ثالث قابل تامین شدن است ،اما زمان بَر است.

البته به گفته آقای نعمت بخش قراردادهای “ایران خودرو” و” پژو” بلند مدت است و اگر “پژو” بخواهد آن را لغو کند باید غرامت بپردازد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این قطع روابط در حالی است که بازار “ایران” با گردش مالی حدود ۲ میلاردی و فروش سالانه بیش از ۳۰۰هزار خودرو از محصولات “پژو” به عنوان دومین بازار بزرگ این شرکت در دنیا یاد می شود و شریک مطمئن و سودآوری برای این شرکت فرانسوی به حساب می آمد.

با توجه به بازی های سیاسی که طرف تجاری ایران در این روزها انجام می دهند لازم است مسئولین صنعتی کشور اولا به خوبی آن را رصد کنند و ثانیا خوب است گشودن این بازار بکر به انتقال تکنولوژی های روز هم بینجامد.

مسئولین با توجه به فرصت پیش آمده و سالی که مزین به تولید ملی و حمایت از کار وسرمایه ایرانی است می توانند تهدید به وجود آمده را به یک دست آورد بزرگ برای صنعت خودرو سازی و قطعه سازی کشور بدل کنند.

باید دید جنرال موتور که خود به زور کمک های دولت اوباما سرپاست می تواند پژو را نجات دهد یا کل سهام شرکت را بعد از ورشکستگی می خرد؟

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×