اخبار نساجی

تجربه یک هفته ۱۵۰ میلیارد تومانی در فرابورس

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

تجربه یک هفته 150 میلیارد تومانی در فرابورس

با رونق معاملات سهام و اقبال به بازار سرمایه در هفته جاری، فرابورس نیز از این توجه بی‌نصیب نماند و ارزش کل معاملات آن در طول هفته به بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال رسید.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، در این هفته بیش از ۲۴۴ میلیون سهم توسط ۲۶ هزار نفر سهامدار فرابورسی خرید و فروش شد و ارزش کل ناشی از این مبادلات به رقم یک هزار و ۵۴۳ میلیارد ریال رسید.

به‌رغم جو تعادلی حاکم در اولین روز کاری هفته، هرچه به اواسط هفته نزدیک‌تر شدیم، حجم معاملات این بازار روند صعودی به خود گرفت، اما در پایان هفته روند متعادل بر بازار حاکم شد؛ به طوری که در روز شنبه تنها ۵۳ میلیارد سهم به ارزش ۲۰۱ میلیارد ریال خرید و فروش شد، در روز بعد نیز ارزش معاملات با ۸۱ میلیارد ریال افزایش به رقم ۲۸۲ میلیارد ریال رسید. این در حالی است که در روز دوشنبه با جهش ۱۰۰ درصدی، حجم و ارزش کل معاملات به دو برابر روز قبل رسید، به طوری که دادوستد ۷۳ میلیون سهم به ارزش ۵۴۹ میلیارد ریال در سامانه معاملاتی فرابورس ثبت شد.

اما از این روز به بعد، روند نزولی معاملات آغاز شد و در روز چهارشنبه تنها ۲۰ میلیون سهم به ارزش ۲۰۳ میلیارد ریال دادوستد شد که حدود ۵۵ درصد از حجم کل معاملات دیروز در اختیار سهام ذوب‌آهن اصفهان بود. در این بازار نه تنها ۲/۱۱ میلیون سهم «ذوب» به ارزش ۲۳ میلیارد ریال خرید و فروش شد، بلکه در پایان معاملات نیز صف خریدی معادل ۵/۳ میلیون سهم برای آن باقی ماند و به‌این ترتیب هر سهم «ذوب» ۴۶/۳ درصد افزایش نرخ را به ثبت رساند. این در حالی است که بانک‌های فرابورس نیز با فشار تقاضای خرید مواجه بودند تا بانک دی و ایران زمین شاهد جابه‌جایی ۵/۱ میلیون سهمی باشند. همچنین خوارزمی نیز با وجود شروع متعادل با صف خرید و رشد ۵درصدی در قیمت ۱۵۶۸ ریال همراه شد. در رویدادی دیگر، نماد میراث فرهنگی به دلیل تغییر در اطلاعات متوقف شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در بازار ابزارهای نوین مالی نیز اوراق مشارکت نارنجستان، اجاره ماهان۲ و ۱ به ترتیب معاملات ۳/۴۶، ۴۱ و ۷/۳۰ میلیارد ریالی را شاهد بودند.

در بازار پایه نیز پتروشیمی امیرکبیر همچنان در صدر معاملات قرار گرفت و خرید و فروش دو میلیون سهم به ارزش ۷/۵ میلیاردریال را رقم زد. بهترین نرخ تقاضا برای خرید و فروش سهام مزبور ۲۸۳۳ ریال اعلام شد.

در این روز نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین، آینده‌سازان بهشت پارس و فن‌آوا نیز به ترتیب در رتبه‌های دوم تا چهارم معاملات بازار پایه قرار گرفتند.

در مجموع دیروز ۵۰ نماد در بازارهای فرابورس شاهد دادوستد سهام خود بودند که در این میان ۲۶ نماد با افزایش قیمت، ۱۷ نماد با کاهش قیمت و مابقی بدون تغییر نرخ بودند.

امتیازات تسهیلات بانک مسکن نیز با کمی تغییر در محدوده ۷۰۲ هزار ریال خرید و فروش شدند.

عرضه‌های بلوکی در هفته آینده

از سویی دیگر در هفته آینده بلوک‌های سهام دو شرکت پتروشیمی بیستون و هواپیمایی خدمات ویژه از طریق عرضه در بازار سوم فرابورس به فروش می‌رسد.

بر این اساس در روز دوشنبه ۲۸ فروردین ماه تعداد ۳۵۰ میلیون سهم معادل ۷۰ درصد از سهام شرکت پتروشیمی بیستون به صورت یکجا در بازار سوم عرضه خواهد شد.

قیمت پایه هر سهم مزبور ۲۵۹۱ ریال و ارزش کل پایه آن ۹۰۶ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

همچنین شرکت خدمات کشاورزی در نظر دارد بلوک ۱۰۰ درصدی از سهام شرکت هواپیمایی خدمات ویژه را نیز به فروش رساند. تعداد کل سهام عرضه شده ۱۶ میلیون و ۳۴۵ هزار سهم و قیمت پایه آن ۱۹ هزار و ۹۴۶ ریال اعلام شده است.

شرکت هواپیمایی خدمات ویژه در زمینه عملیات سم‌پاشی، گرده‌پاشی، بذرپاشی، کودپاشی و پاشیدن خاک روی مزارع کشور توسط هواپیماها فعالیت می‌کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×