اخبار نساجی

تبدیل مهران به منطقه آزاد در دستور کار دولت قرار گرفت

 

مدیر امور منطقه آزاد و ویژه اقتصادی ضعف اصلی مناطق آزاد را عدم وجود زیرساخت‌های لازم دانست و گفت: بوشهر و جاسک منطقه آزاد خواهند شد و موضوع منطقه آزاد شدن مهران با قابلیت صادرات مواد غذایی و مصالح به عراق در حال بررسی است.

جعفر آهنگران در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: از مشکلات اصلی مناطق آزاد می‌توان به عدم اجماع درباره راه‌کار برون رفت از شرایط فعلی توسط مناطق آزاد اشاره کرد.

وی با بیان این که ۷۵ درصد سرمایه و درآمد مناطق آزاد صرف تکمیل زیرساخت‌ها می‌شود، ادامه داد: در بودجه سال جاری مناطق آزاد اولویت با تکمیل برنامه و پروژه‌های نیمه تمام و در کنار آن کاهش هزینه‌های جاری مناطق است.

آهنگران یادآور شد: ۷ منطقه آزاد در کشور وجود دارد که اقتصاد کشور می‌تواند به عنوان دریچه باز به آن‌ها نگاه کندو نگاه به این مناطق باید به دور از بخشی‌نگری باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا صلاح بر این نیست به جای افزایش مناطق آزاد و ویژه، سرمایه‌ها بر ایجاد زیرساخت و تقویت مناطق اولیه متمرکز باشد، با بیان این که این بحث درستی است، بیان کرد: بعضی از مناطق به لحاظ مزیت جغرافیایی می‌توانند سودآوری و تاثیرگذاری ویژه‌ای را با سرمایه‌گذاری و تمرکز منطقه‌ای ایفا کنند.

مدیر امور منطقه آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد: منطقه‌ای مانند جاسک با وجود مزیت انرژی به دلیل محروم واقع شدن آن نتوانسته توسعه یابد و با ایجاد منطقه آزاد در آن ناحیه می‌توان مزیت‌های منطقه را از بالقوه به بالفعل تبدیل کرد.

وی با بیان این که ایجاد مناطق آزاد نیاز به مصوبه مجلس دارد، گفت: منطقه آزاد شدن مهران به دلیل داشتن مرز با عراق که رفت و آمد مسافر در آن منطقه بسیار است و  صادرات کالا به عراق را می‌تواند، پوشش دهد، در دستور کار قرار گرفته است.

آهنگران از ابراز علاقه سرمایه گذاران داخلی برای منطقه مهران خبر داد و افزود: سرمایه گذاران داخلی به دلیل نیاز عراق به واردات مصالح و مواد اولیه تولید کاشی و سرامیک به دنبال سرمایه گذاری در تولید و صادرات مواد اولیه کاشی و مصالح ساختمانی هستند.

این کارشناس در مناطق آزاد یادآور شد: قطری‌ها نیز به دلیل نیاز خود به شن و ماسه و مواد غذایی در پی برگزاری جام جهانی در این کشور خواستار سرمایه گذاری در منطقه  آزاد بوشهر هستند تا نیاز خود را از این منطقه تامین کنند که در کنار آن طی توافق دو طرف، ایرانی‌ها در یکی از مناطق آزاد آن‌ها در زمینه مواد غذایی، مصالح ساختمانی و محصولات کشاورزی سرمایه گذاری کرده‌اند.

وی ادامه داد: با سرمایه‌ گذاری‌های اینچنینی توسط ایرانی‌ها رونق اقتصادی و ارزآوری به سمت ایران هدایت می‌شود که در حال حاضر ایرانیان با همراهی برخی از اتاق‌های بازرگانی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×