اخبار فرش ماشینیاخبار نساجی

تاریخچه نساجی در کاشان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

گفت و گو با مهندس  بی نوا

سرپرست حوزه هنرهای سنتی وصنایع دستی کاشان

تاریخچه نساجی در کاشان
تاریخچه نساجی در کاشان

در راستای برنامه های مجله کهن برای سال ۹۶ جهت اطلاع رسانی و اختصاص بخشی از مجله برای گزارش از بخش های مختلف نساجی در کشور برای شروع به سراغ اداره میراث فرهنگی شهر کاشان جناب آقای مهندس  بی نوا رفتیم. آقای بی نوا از سال ۷۷ در این اداره مشغول به کار هستند. تاریخچه صنعت نساجی را از آغاز تا کنون بررسی کردیم و از روند احیای زری بافی در این مجموعه و راه هایی که می‌توان با انجام آنها این صنعت را زنده نگاه داشت سخن گفتیم.

مهندس بی نوا صحبت های خود را اینگونه اغاز کردند: در رابطه با تاریخچه نساجی در کاشان به باید گفت که قدمت نساجی در کاشان با توجه با کاووش‌های صورت گرفته در کاشان در منطقه سیَلک چرخ های نخ ریسی و وسایل ابتدایی بافندگی کشف شده. این مسئله نشان دهنده این است که قدمت بافندگی در کاشان به همان دوره تپه های سیلک برمی‌گردد. تپه های سیلک در کاشان ۷۰۰۰ سال قدمت دارد اما شاید به قطعیت نتوان گفت که صنعت نساجی نیز در همین دوره شروع شده است اما مطابق با شواهد و قرائن و تحقیقاتی که صورت گرفته آنچه مسلُم است قدمت بالای نساجی در کاشان می‌باشد. وقتی بخواهیم با دلیل و مدرک صحبت کنیم دو هزار و پانصد سال قبل در ایران زری بافی داشتیم و یکی از مهم ترین مراکز تولید آن در کاشان بود. اینگونه با طرح مثالی خدمت شما عرض کنم بایستی یک صفحه کاغذی وجود داشته باشد تا یک نقاشی روی آن کشیده شود، پس متوجه می‌شویم قبل از ۲۵۰۰ سال ابتدایی ترین پارچه ها یعنی پارچه های نخی، ابریشمی و امثالهم وجود داشته است که در آن دوره صنعت گران توانسته‌اند به اوج که زری بافی می‌باشد برسند. ما قبل از اسلام نیز در ایران زری بافی داشتیم. بعد از ورود اسلام به کشور کم فروغ تر می‌شود.

ادامه این گزارش را می‌توانید در شماره  ۴۱(اردیبهشت) مجله کهن بخوانید. چنانچه مایل به تهیه گزارش از مجموعه های موجود در شهر و یا محل کارتان جهت اطلاع‌رسانی و بهبود روند فعالیت و شناخته شدن از طریق مجله کهن هستید با تحریریه مجله تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۷۷۲۴۵۷۸۰

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×