اخبار فرش ماشینی

بیمه دغدغه اصلی بافنده گان فرش در کرمان

 

کرمان

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: مشکل اصلی و دغدغه بافنده های استان کرمان بیمه از کارافتادگی و بازنشستگی است.

مصطفی زریسفی روز سه شنبه در نشست کمیته و شورای راهبردی خوشه فرش دستباف استان کرمان در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در حال حاضر ۷۰ هزار بافنده فرش دستباف در استان داریم و خوشبختانه تولید در این حوزه افت چندانی نکرده است.
وی افزود: این تعداد بافنده فرش در استان شناسایی شده که سالیانه ۲۴۲ هزار متر فرش می بافند.
وی درباره برپایی جشنواره های صنعتی مانند جشنواره فرش عنوان کرد: هر نوع جشنواره و نمایشگاهی که بخواهد برگزار شود باید در یک کمیته تخصصی بررسی و کارشناسی شود و اگر ضرورت برپایی این جشنواره و نمایشگاه تشخیص داده شد بعد از تصویب، مجوز مربوط صادر خواهد شد.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: اگر افرادی بدون انجام مراحل قانونی اقدام به برپایی جشنواره یا نمایشگاه کنند، مصداق تخلف است و جلوی فعالیت آنها گرفته می شود.
وی بیان کرد: برای کسانی که تمایل داشته باشند کارگاه های پشتیبان صنعت فرش همچون ریسندگی و رنگرزی را راه اندازی کنند تسهیلاتی با سود خیلی کم در نظر گرفته شده است.
زریسفی گفت: تاکنون سه هزار و ۵۱۲ نفر از بافندگان فرش دستباف برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده اند.
وی افزود: مجوزهای ریسندگی، بافندگی، رنگرزی و کارگاه های متمرکز را در کمترین زمان ممکن صادر خواهیم کرد و در حال حاضر تعداد ۷۰ کارگاه متمرکز و نیمه متمرکز فرش بافی و رنگرزی در سطح استان کرمان فعالیت می کنند.
وی گفت: با توجه به اینکه فرش ارزان ترین راه حل برای ایجاد اشتغال است پیشنهاد می دهیم دولت طرحی را برای تصویب به مجلس ارسال کند که در بودجه سال ۹۵ بیمه از کارافتادگی و بازنشستگی به تعداد فعالان صنعت فرش برقرار شود و کمک بزرگی در راستای حفظ اشتغال و تولید در صنعت فرش خواهد بود.
وی همچنین به مشکلات کارگاه غیر فعال فرش کرمان اشاره کرد و گفت: از شهرداری می خواهیم که همکاری کند تا بتوانیم به وضعیت فضای سبز این باغ موزه فرش کرمان رسیدگی کنیم.
زریسفی افزود: همه مسئولان قول مساعد داده اند که برای احیای این کارگاه همکاری کنند.
عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز گفت: تا جایی که توان داشته باشیم در این زمینه همکاری می کنیم.
یوسف جعفری افزود: کار زیباسازی فضای سبز و همچنین مرمت چاه آب کارگاه فرش را در جهت احیای این صنعت اصیل کرمان انجام خواهیم داد.
رئیس گروه اقتصادی استانداری کرمان نیز در این نشست گفت: نظر استاندار کرمان هم این است که از کسانی که به کارگاه های تولیدی روی می آورند حمایت شود و ما تا جایی که در توان دولت باشد حمایت می کنیم.
اکبر عباسپور بیان کرد: با تولید کنندگان صنعت فرش در موضوع های تسهیلات بانکی، صدور مجوز و رایزنی های خارج از استان همکاری خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: در مجموع ما از ورود بخش خصوصی به چرخه تولید حمایت می کنیم.
مسئول روابط عمومی صدا و سیمای مرکز کرمان نیز گفت: تبلیغات در این دوره از زمان یک نقش بسیار اساسی را در معرفی یک برند و هنر ایفا می کند.
مهدی زین الدینی تصریح کرد: اصالت ها، ریشه ها و هنرهایی که ما در فرش کرمان داریم در فرش های دیگر وجود ندارد و باید به بهترین نحو فرش کرمان را به تصویر بکشیم.
وی ادامه داد: رسانه ملی این آمادگی را دارد که در معرفی فرش کرمان همکاری کند و باید مستندهای فاخری در سطح کشور از فرش کرمان پخش شود.
وی گفت: در آینده دکور سیمای مرکز کرمان بیشتر به سمت صنایع دستی و فرش دستباف متمایل می شود و در برنامه های شبکه کرمان از فرش اصیل کرمانی بیشتر یاد خواهد شد. 
زین الدینی اظهار کرد: هر دستگاه و سازمانی که بخواهد در ساخت مستندهای فاخر صنایع کرمان با رسانه ملی مشارکت داشته باشد ما استقبال می کنیم.
وی عنوان کرد: با توجه به تاکید مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمان بر شناساندن کرمان، هر گونه خدمتی که از عهده ما بر بیاید برای این صنعت و هنر اصیل کرمان انجام می دهیم و در این زمینه آمادگی کامل وجود دارد.
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف کرمان هم گفت: مشکل اساسی که تولیدکنندگان فرش دستباف با آن دست و پنجه نرم می کنند مواد اولیه است.
محمدرضا وزیری نسب افزود: مواد اولیه این صنعت در اختیار عده ای محدود است و کسی هم نیست که بخواهد با این اشخاص رقابت کند.
وی ادامه داد: امروز هر کیلوگرم پشم ۶۰ هزار ریال قیمت دارد و با تمام کارهایی که روی آن انجام شود تا به نخ تبدیل شود. قیمت تمام شده آن ۱۵۰ هزار ریال می باشد و این در حالی است که این نخ کیلویی ۴۰۰ هزار ریال به دست بافنده می رسد و این رقم بالایی است.
وزیری با بیان اینکه امروز ما بهترین پشم را در منطقه کرمان داریم گفت: باید ترتیبی اتخاذ شود که مواد اولیه فرش دستباف با قیمت واقعی و منصفانه به دست تولید کننده برسد.
استان کرمان ۷۰ هزار بافنده فرش دارد که از این تعداد ۳۹ هزار و ۷۸۳ نفر به بیمه معرفی شده اند.
در این استان ۴۱ فقره جواز کارگاه قالیبافی متمرکز و ۳۰ فقره مجوز کارگاه غیر متمرکز صادر شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×