اخبار نساجی

براساس قانون رفع موانع تولید از ابتدای سال ۹۵ اجرایی شد: افزایش معافیت مالیاتی صنایع در مناطق محروم تا ۱۳ سال

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مشوق مالی دیگری برای جذب سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی مناطق محروم بر اساس قانون رفع موانع تولید از ابتدای سال ۹۵ اجرایی شد.

به گفته کارشناسان، معافیت مالیاتی صنعتگران در راستای ارتقای نظام مالی کشور به ۱۳ سال افزایش یافته و شامل واحدهای صنعتی می‌شود که در شهرک‌های صنعتی مناطق محروم احداث شده و از ابتدای سال ۹۵ آغاز به کار می‌کنند.
پیش از این معافیت مالیاتی برای صنایع خارج از شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران ۴ساله و ۸۰درصد بوده و در مناطق کمتر توسعه‌یافته ۱۰ساله بوده است.
در شرایطی که به گفته کارشناسان، کمبود نقدینگی مهم‌ترین مشکل صنایع کوچک و متوسط کشور است، اضافه شدن ۳سال معافیت مالیاتی برای صنعتگران خالی از لطف نبوده و امکانی دیگر برای رونق صنعت در مناطق محروم را فراهم می‌کند.
در امسال قرار است ۱۰هزار واحد صنعتی و تولیدی کشور احیا شوند و به چرخه تولید بازگردند. این اقدام با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب و رهنمودهای دولت و سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود.

افق‌های روشن پیش روی توسعه صنعت
علی یزدانی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ابراز امیدواری کرد: مشوق‌های جدید امسال در مقوله اقتصاد مقاومتی در کنار اهتمام وزارت صنعت، معدن و تجارت و پیگیری‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، افق‌های روشنی پیش روی توسعه صنعت کشور قرار می‌دهد.
یزدانی در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ایلام اعلام کرد: معافیت مالیاتی ۱۳ ساله واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کمتر توسعه‌یافته از ابتدای سال ۹۵ اجرا شد.
اهمیت حمایت از صنایع کوچک و متوسط کشور به دلیل گستردگی آنها در بخش صنعتی کشور است تا جایی که براساس آمارهای موجود تا اول اردیبهشت امسال، ۸۷هزار و ۹۱۷ واحد صنعتی و تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری در کشور وجود داشت که ۸۰ هزار و ۸۱ واحد از آنها صنایع کوچک و ۴هزار و ۳۵۶ واحد متوسط و بقیه نیز صنایع بزرگ است.
این در حالی است که ۳۷هزار و ۱۴۸ واحد صنعتی و تولیدی کشور در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور مستقرند که ۷هزار و ۷۸ واحد تعطیل و غیرفعال است که مشوق‌های مناسبی برای آنها درنظر گرفته شده تا دوباره فعال شوند و آغاز به کار کنند.

معافیت مالیاتی در مناطق محروم
مصطفی آمره، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: معافیت ۱۳ساله مالیاتی مشمول واحدهای صنعتی و تولیدی خواهد شد که در شهرک‌های صنعتی مناطق محروم مستقر بوده و از ابتدای سال ۹۵ آغاز به کار کرده‌اند.
وی ادامه داد: در ماده ۱۳۲ قانون مالیات آمده که واحدهای صنعتی خارج از شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران و ۳۰ کیلومتری مراکز شهری در ۴سال نخست فعالیت تا ۸۰ درصد از مالیات معاف بوده و در مناطق کمتر توسعه‌یافته تا ۱۰سال از پرداخت مالیات معاف هستند.
آمره تاکید کرد: با اجرایی شدن این معافیت مالیاتی ۱۳ ساله دیگر معافیت مالیاتی ۱۰ساله متوقف شده است. معافیت مالیاتی ۱۳ساله براساس ماده ۳۱ قانون رفع موانع تولید و در راستای ارتقای نظام مالی کشور اجرا شده است. بنابراین در مناطق توسعه‌یافته معافیت مالیاتی ۵ ساله بوده و در مناطق کمتر توسعه‌یافته ۱۰ساله و تا ۱۳ سال قابل افزایش است.

معافیت مالیاتی در قانون حمایت از تولید
یکی از ابزارهای تشویقی که دولت برای جذب سرمایه‌گذار در شهرک‌های صنعتی درنظر گرفته معافیت‌های مالیاتی است. پیش از این با مصوبه دولت، واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی خارج از شعاع ۳۰ کیلومتری مرکز شهرها و ۵۰ کیلومتری اصفهان و نیز ۱۲۰ کیلومتری تهران از پرداخت مالیات معاف شدند. همچنین در قانون حمایت از تولید برای واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی واقع در شعاع ۳۰ کیلومتری شهرها معافیت مالیاتی درنظر گرفته شده است.
امیر طیبی‌نژاد، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: در آیین‌نامه اجرایی بند (د) ماده ۱۳۲ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم موضوع ماده ۳۱ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور که به تصویب دولت رسیده، واحدهای صنعتی مستقر در شعاع ۱۲۰کیلومتری تهران مشمول معافیت مالیاتی نشده و فقط استان‌های قم و سمنان مستثنا شده و می‌توانند از معافیت استفاده کنند. طیبی‌نژاد ادامه داد: پیش از این واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی الغدیر قم با مساحت ۲هزار هکتاری مزایای معافیت مالیاتی نداشتند اما با تصویب و ابلاغ آیین‌نامه جدید استفاده از این معافیت مالیاتی از اکنون امکان‌پذیر بوده و حتی برای دریافت‌کنندگان پروانه بهره‌برداری از سال ۹۵ نیز قابل استفاده است.
براساس قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور درحال حاضر تمام شهرک‌های صنعتی قم از معافیت مالیاتی برخوردارند که این امر دستاوردی بزرگ برای استان و افرادی که در شرایط پساتحریم اقدام به سرمایه‌گذاری در استان خواهند کرد به شمار می‌آید. توجه داشته باشید که قم در نزدیکی تهران قرار گرفته اما از جمله استان‌های کمتر توسعه‌یافته‌ای است که سازمان صنایع کوچک به منظور کمک به توسعه‌یافتگی قم و انتقال صنایع از پایتخت تلاش کرد تا این استان مشمول معافیت مالیاتی شود. تصویب و ابلاغ این معافیت فرصت مناسبی را دراختیار صاحبان صنایع و شرکت‌های تولیدی که در امر تولید از مشارکت شرکای خارجی بهره برده و در تولید کالای صادرات‌محور فعالیت دارند، قرار داده تا با صادرات بخش قابل توجهی از محصولات خود و استقرار در شهرک‌های صنعتی مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته از این فرصت استفاده کنند. برخورداری از این مزیت معافیت مالیاتی به‌صورت مستقیم، متوجه سرمایه‌گذاران واقعی و کالای صادراتی خواهد شد تا با کاهش هزینه‌های تولید و قیمت محصول پایانی، توسعه فضاهای صنعتی در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته، رونق بیشتری بگیرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×