اخبار نساجی

بازگشت رونق در معاملات گروه محصولات شیمیایی

جو هیجانی حاکم بر معاملات روز شنبه به دنبال خبر تحریم ۸ شرکت پتروشیمی، چندان پایدار نبود و در بازار دیروز با کسب اطمینان سهامداران از کنترل وضعیت توسط شرکت ها بازاری متعادل شکل گرفت.

به این ترتیب روز گذشته وضعیت این گروه با شرایط متعادلی در جهت مثبت حرکت کرده و اکثر شرکت های این گروه با صف خرید روبه رو شدند.

در همین حال مدیر روابط عمومی و امور بین المللی شازند درباره این تحریم ها گفت: تحریم شرکت های پتروشیمی از جمله این شرکت موضوع جدیدی نیست به طوری که تحریم ها تاکنون مدیریت شده است.

حسن رجبی با بیان این مطلب افزود: شرکت پتروشیمی شازند پیش از این با اسم پتروشیمی اراک تحریم بود و امروز فقط نام این پتروشیمی در فهرست جدید تحریم ها آمده است، موضوع مهم این است که تغییری در فرآیند صادرات ما با این تحریم ایجاد نمی شود.
وی افزود: عمده صادرات ما به کشورهای چین، هندوستان، ترکیه و کشورهای آسیای میانه است و با وجود

گواهینامه rach که یکی از معتبرترین گواهینامه های کیفیت محصولات پتروشیمی است تاکنون نیازی به صادرات به کشورهای اروپایی و آمریکایی نداشتیم که امروز از تحریم، متضرر بشویم.

رجبی خاطر نشان کرد: شرکت پتروشیمی شازند از زمان آغاز فعالیت خود تا کنون به خوبی توانسته است، تحریم ها را مدیریت کند، بنابراین تحریم ها از قدیم تا امروز اثری در سود آوری این شرکت نداشته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

از سوی دیگر رییس امور سهام شرکت پتروشیمی تبریز نیز اظهار کرد: درآمد صادراتی این شرکت بسیار ناچیز است و تحریم ها از همان ابتدا شکست خورده است.

احد معماریان در ادامه افزود: درآمد اصلی و عمده شرکت پتروشیمی تبریز از طریق فروش داخلی تامین می شود و اندک صادراتی که به کشورهای همسایه انجام می شود از طریق تجار به طور واسطه ای صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تحریم پتروشیمی تبریز که با فروش داخلی درآمد خود را تامین می کند، نه تنها مشکلی در درآمد شرکت ایجاد نمی کند، بلکه این امر از بی اطلاعی تحریم کننده، خبر می دهد که دست به کاری زده که در همان ابتدا، شکست خورده است.

بنابراین گزارش، نه تنها روز گذشته اثری از فضای منفی در گروه محصولات شیمیایی دیده نشد، بلکه بیشتر شرکت ها با صف خرید همراه شدند به طوری که پتروشیمی خراسان و پتروشیمی شازند صف خرید قابل توجهی را تجربه کردند.

پتروشیمی پردیس نیز روز گذشته پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور افزایش سرمایه، با اقبال سهامداران و رشد قیمت ۴/۵ درصدی بازگشایی شد و با تاثیر ۶۱ واحدی بر شاخص کل بورس بیشترین تاثیر را بر رشد این دماسنج بازار داشت.

در مجموع روز گذشته ۸۳ میلیون سهم به ارزش ۴۸۶ میلیارد ریال در گروه محصولات شیمیایی دادوستد شد که به این ترتیب ۲۵ درصد از کل معاملات بازار به این گروه اختصاص داشت.

در این گروه سه شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و تولید مواد الیاف مصنوعی بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند؛ در این میان، «وپترو» با وجود معاملات سنگین در محدوده ۲۶ میلیون سهم همچنان صف فروش را شاهد بود، «فارس» نیز در شرایط متعادل با جابه جایی ۲۱ میلیون سهم به کار خود پایان داد.

اما «شمواد» نه تنها نوسان مثبت ۴ درصدی را تجربه کرد بلکه پس از جابه جایی ۱۶ میلیون سهم صف خرید سنگین ۵/۴ میلیونی خود را حفظ کرد.

 

نویسنده: مهتاب رحمتعلی

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×