اخبار نساجی

ایران نیاز سالانه اش به واردات گندم را یک ماهه تامین کرد

 

ایران نیاز سالانه اش به واردات گندم را یک ماهه تامین کرد

رویترز اعلام کرد به رغم مشکلات بانکی ایران طی یک ماه توانسته بخش اعظم نیاز سالانه خود به خرید گندم را تامین و با حذف دلار تحریم ها را دور بزند.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، فعالان بازار غلات روز پنجشنبه اعلام کردند، با توجه به اینکه ایران در سال زراعی پیش رو با کاهش تولید حجم غلات مواجه خواهد بود، این کشور ناگزیر است واردات گندم خود در طی ماه های آینده را افزایش دهدو

ایران در ماه مارس اقدام به خرید حجم زیادی گندم نمود و در طی حدود یک ماه بخش اعظمی از گندم مورد نیاز سالانه خود را از کشورهای دیگر وارد کرد. این امر نشان می دهد تحریم های بانکی نتوانسته است مانع ایران در تامین نیازهای وارداتی خود شود.

این گزارش حاکی است، ایران برای دور زدن تحریم ها، بهای گندم خریداری شده را به ارزهایی غیر از دلار پرداخت کرده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

هر چند، واردات مواد غذایی به ایران از شمول تحریم های غرب مستثنی شده اند، اما اقدامات محدود کننده مالی، موجب قطع همکاری بسیاری از شرکت های فعال در زمینه مواد غذایی در ایران با سیستم بانکی بین المللی شده است.

بر اساس این گزارش، خرید غله ایران در طی هفته گذشته پس از آنکه این کشور اقدام به خرید ۲.۵ تا ۳ میلیون تن غله از بازارهای جهانی نموده، کاهش یافته است. گفته می شود، پرداخت پول بخشی از این میزان غله از طریق بانک های ترک انجام شده است.

با این حال با توجه به علائمی که حکایت از کاهش تولید غلات در سال زراعی پیش رو در ایران داشته و همچنین تردید ها در خصوص پایبندی پاکستان به توافق موجود در خصوص معامله تهاتری غلات در برابر نفت، پیش بینی می شود که خرید غله ایران مجددا افزایش یابد.

پیتر پام، از مسئولان اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک در این زمینه گفت: «با توجه به ادامه وضعیت آشفته در خاور میانه، تشدید تحریم ها، و احتمال حمله به تاسیسات هسته ای ایران، اگر حکومت این کشور اقدام به افزایش ذخیره مواد غذایی خود نکند، باید تعجب کنیم.»

یک تاجر فعال در زمینه غلات نیز اظهار داشت: «آنها ناچار خواهند بود گندم بیشتری خریداری کنند…بخش اعظمی از مناطق تحت کشت گندم ایران در طی ۳ماهه اخیر، تنها ۲۵ تا ۷۵ درصد از پیش بینی های عادی در مورد نزولات جوی را شاهد بوده اند. این وضعیت شباهت زیادی به سال زراعی ۲۰۰۷، ۲۰۰۸ دارد که طی آن واردات گندم ایران در آن به حدود ۸ میلیون تن رسید.»

در عین حال سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی، فائو، پیش بینی کرده است تولید گندم ایران در سال زراعی جاری به ۱۴ میلیون تن برسد که نسبت به سال گذشته کاهش یا افزایشی نخواهد داشت.

کارشناسان اضافه کردند، فصل برداشت گندم در ایران در حال نزدیک شدن است و نهاد دولتی خریداری کننده گندم در ایران منتظر است تا پیش از واردات بیشتر، حجم گندم برداشت شده را مشاهده نماید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×