اخبار نساجی

ایران، درخواستی برای ثبت دامنه های سطح بالا ارائه نکرد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

تهران – مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: ایران درخواستی برای ثبت دامنه های سطح بالا به سازمان بین المللی آیکن ارایه نکرده است .

به گزارش روزیکشنبه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ،’سعید مهدیون ‘ افزود: برخی کشورها که مدیریت اینترنت در اختیار آن ها است، این فضای عمومی را به ابزاری برای پیشبرد اهداف خود تبدیل کرده اند و بر همین اساس، هیچ درخواستی از سوی ایران برای ثبت دامنه های سطح بالا ارائه نشده است.

رییس کمیته دامنه های سطح بالا اظهار داشت: با توجه به فضای تحریم این موضوع قابل پیش بینی بود، البته صحبت‌هایی در باره ثبت پسوندهای tehran. توسط شهرداری تهران مطرح شده بود و اقدامات اولیه ای هم انجام شده بود اما به نظر می‌رسد به نتیجه نرسیده و به هر حال جای خالی tehran. حداقل در میان پسوندهای شهرهای دیگر خاورمیانه مثل دبی، استانبول، ابوظبی و دوحه مشاهده می‌شود.

مهدیون افزود: کشورهای شرق آسیا در این زمینه خیلی فعال بوده‌اند به ویژه ارائه درخواست‌ها به زبان‌های شرق آسیایی قابل توجه است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان این مطلب که تعداد کل درخواست‌های مبتنی بر اسکریپت عربی/فارسی ۱۵ مورد بوده ، تصریح کرد: تعداد زیادی درخواست پسوندهای عمومی انگلیسی نیز از کشورهای حاشیه خلیج فارس ارائه شده است اما به نظر می‌رسد بیشتر به عنوان بستری برای ثبت شخصیت حقوقی درخواست دهنده از این کشورها استفاده شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود: در مجموع از کشورهای منطقه خاورمیانه ۶۲ درخواست ارسال شده که ۳۶ مورد مربوط به امارات، ۱۰ مورد ترکیه، ۵ مورد بحرین، ۵ مورد عربستان، ۳ مورد بحرین، ۲ مورد کویت و یک مورد مربوط به عراق است.

مهدیون ادامه داد: در مجموع یک هزار و ۱۵۵ شرکت در این فراخوان شرکت کرده و یک هزار ۹۳۰ درخواست برای یک هزار و ۴۰۹ پسوند مورد نظر ارائه داده‌اند که بیشترین تعداد درخواست مربوط به کشور آمریکا با ۸۴۴ درخواست می باشد و پس از آن کشورهایی همچون چین، فرانسه، آلمان و ژاپن قرار دارند.

رئیس کمیته دامنه های سطح بالا در خصوص روند ثبت نام پسوند های اینترنتی گفت: آیکن طبق برنامه از قبل تعیین شده خودش از تاریخ ۲۲ دی‌ماه ۱۳۹۰ امکان ارسال درخواست‌های دامنه های سطح بالای جدید را باز کرد ، این سیستم به صورت برخط فعال شد و در نهایت در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ بسته و دو هفته بعد از آن نیز فهرست پسوندهای درخواستی اعلام عمومی شد.

وی با اشاره به تاخیر در انجام ثبت نام به علت مشکل فنی تصریح کرد: مشکل فنی سیستم ثبت درخواست آیکن به حدی جدی بود که ۱۵ ساعت مانده به پایان زمان پذیرش درخواست آیکن مجبور شد سیستم را عمداً معلق کند. دلیل اعلام شده برای این تعلیق پیدا کردن یک باگ امنیتی بود که امکان دسترسی غیر مجاز به اطلاعات برخی درخواست‌ها را می‌داد.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت بسیار بالای محرمانگی اطلاعات در آن بازه زمانی که البته بیشتر به دلیل رقابت‌های تجاری بود، این یک ضعف بزرگ بود که نقطه تاریکی در عملکرد آیکن به شمار می‌آید و این نقاط ضعف همگی می‌تواند نشان از لزوم حرکت به سمت انتقال مدیریت اینترنتی به ارگانی قوی‌تر و جهانی‌تر باشد.

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف این درخواست پسوندها کی مشخص ، اظهار داشت: زمان پیش بینی شده آیکن برای ارزیابی‌ها حدود ۲ سال است. البته ممکن است ارزیابی‌ها را دسته بندی کنند که در این صورت آن دسته از پسوندهایی که در سری اول قرار می‌گیرند زودتر از سایرین تعیین تکلیف می‌شوند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×