اخبار نساجی

ایجاد ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی در ۸ سال

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در دولت‌های نهم و دهم در ظرفیت سازی آب و برق مطمئن که پشتوانه توسعه کشور محسوب می‌شود، گام‌های خوبی برداشته شده است.

ایلنا: قائم مقام وزیر نیرو با تشریح دستاوردهای دولت‌های نهم و دهم در بخش آب و برق، از ایجاد ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی از ابتدای فعالیت دولت نهم تا پایان فعالیت دولت دهم خبر داد.

به گزارش ایلنا، علی ذبیحی در نشستی با حضور استادان دانشگاه‌های سراسر کشور با عنوان تحقق اهداف عالی سال جهاد اقتصادی که در محل حوزه ستادی وزارت نیرو برگزار شد، گفت: پس از انقلاب تلاش‌های گسترده‌ای در حوزه آب و برق کشور انجام شده است که باید به نتایج مختلف این تلاش‌ها ارج نهاده شود.

وی با بیان اینکه حوزه آب و برق کشور از حساست خاصی برخوردار بوده و زمینه ساز بسیاری از تحولات کشور است، گفت: پس از انقلاب تلاش‌های گسترده‌ای در حوزه آب و برق کشور انجام شده است که باید به نتایج مختلف این تلاش‌ها ارج نهاده شود.

وی تصریح کرد: در حوزه برق تا پیش از انقلاب حدود هفت هزار ظرفیت نیروگاهی در کشور وجود داشته است که پس از انقلاب این ظرفیت به سرعت رشد پیدا کرده است.

وی افزود: درحالی که تا پیش از دولت نهم، این ظرفیت به ۳۸ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسیده بود، از ابتدای دولت نهم تاکنون ظرفیت نیروگاهی کشور به بیش از ۶۳ هزار مگاوات رسیده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی یادآور شد: ظرفیت نیروگاهی از ابتدای دولت نهم تاکنون حدود ۲۶ هزار مگاوات (در شش سال) رشد پیدا کرده است و ما معتقدیم که تا پایان دولت دهم این رشد از ۳۰ هزار مگاوات نیز بالا‌تر می‌رود.

ذبیحی اضافه کرد: در حوزه برق در دولت‌های نهم و دهم به اندازه سه دولت گذشته کار صورت گرفته است.

به گفته وی، در بخش آب نیز ظرفیت مخازن سدهای کشور تا اوایل انقلاب حدود ۱۲ میلیارد مترمکعب بود که این میزان تا ابتدای فعالیت دولت نهم به حدود ۲۸ میلیارد مترمکعب رسید اما از ابتدای دولت نهم تاکنون به حدود ۴۲ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

ذبیحی یادآور شد: در سه دولت گذشته ۱۵ میلیارد مترمکعب به ظرفیت ذخیره آب کشور اضافه شده بود و در دولت نهم و دهم همین مقدار به این ظرفیت اضافه شده است.

قائم مقام وزیر نیرو اظهار داشت: در دولت‌های نهم و دهم در ظرفیت سازی آب و برق مطمئن که پشتوانه توسعه کشور محسوب می‌شود، گام‌های خوبی برداشته شده است.

وی با بیان اینکه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که وزارت نیرو بخشی از آن را عهده دار بوده، دستاورد بسیار بزرگی است، گفت: با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشور، در مصرف برق کشور حدود ۱۰ درصد و در بعضی از استان‌ها مانند استان یزد ۱۳ درصد صرفه جویی شده و این در حالی است که بخش عمده‌ای از کاهش مصرف در بخش خانگی (غیر مولد) اتفاق افتاده اما مصرف برق در صنعت (مولد) توسعه پیدا کرده است و به طور مثال در یزد ۵۰ درصد برق تولیدی در صنعت مصرف می‌شود.

به گفته قائم مقام وزیر نیرو، متوسط مصرف برق در بخش صنعتی کشورهای مختلف ۳۳ درصد است.

وی با بیان اینکه پیک مصرف برق امسال ۴۲ هزار مگاوات به ثبت رسید، گفت: در مصرف برق کشور حدود سه هزار و ۶۰۰ مگاوات صرفه جویی شده است.

ذبیحی افزود: در طول یک سال اجرای هدفمندی یارانه‌ها، در حوزه آب پنج درصد صرفه جویی در مصرف آب رخ داده است.

به گفته وی، این اتفاق‌ها در حالی رخ داده است که بزرگ‌ترین فشار، استرس و مشکلات بر وزارت نیرو و شرکت‌های زیر مجموعه آن وارد شده است تا این تحول بزرگ اقتصادی پیش رود.

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو از ابتدای امسال با برگزاری نشست‌هایی به سمت کیفی‌تر کردن ارایه خدمات آب و برق رفته است تا برق و آب مطمئن در اختیار مردم قرار گیرد، گفت: در سال‌های اخیر، تلفات شبکه برق کشور از ۲۵ به ۱۵ درصد رسیده است.

وی افزود: در بخش افزایش بازده نیروگاه‌ها، بهره وری و کاهش هزینه‌ها گام‌های بسیار خوبی برداشته شده و در حالی که متوسط بازده نیروگاه‌ها ۳۵ درصد بوده، این میزان در زمان کنونی به ۵/۳۹ درصد رسیده است.

وی اظهار داشت: نتیجه تمام این تلاش‌ها موجب شده است تا شعار «ما می‌توانیم» از مرحله شعار به عمل تبدیل شود و هنوز هم جا برای فعالیت و تلاش بیشتر وجود دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×