اخبار نساجی

ایران از واردات بنزین سوپر بی‌نیاز می‌شود

سر انجام با بهره‌برداری از فاز اول طرح بنزین‌سازی(کت‌کراکر) پالایشگاه آبادان که به گفته مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در نیمه شعبان صورت می‌گیرد، واردات بنزین سوپر به کشور متوقف می‌شود.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فاز اول طرح بنزین‌سازی پالایشگاه آبادان که قرار بود کشور را از واردات بنزین سوپر بی‌نیاز کند، سوم خرداد ماه امسال در زمان بهره‌برداری از آن توسط رییس جمهور دچار حادثه شده بود.
دلیل این آتش‌سوزی از سوی مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) شرکت ملی پالایش و پخش، عدم کارآیی یکی از پمپ‌ها بود که منجر به تخلیه مواد نفتی سبک از مسیر تعبیه شده به سمت مسیر محوطه شد و در اثر این اقدام نیز به طور طبیعی گازهای قابل اشتعال تولید شده به دلیل سایش یا جرقه‌ای در آن لحظه حادثه مورد نظر را رقم زد. این حادثه یک کشته و حدوو ۲۴ زخمی بر جای گذشت.

به گفته علی‌رضا ضیغمی- مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران،۱۴ تیر ماه مصادف با سوم شعبان- میلاد امام حسین(ع)- واحد آسیب دیده با انجام تعمییرات مورد نیاز و بعد از ۵۵ روز به صورت آزمایشی به بهره‌برداری ‌رسید.

حال با افتتاح فاز اول طرح بنزین‌سازی پالایشگاه آبادان در ۲۶ تیرماه، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر به ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه افزوده می‌شود و با این افزایش، تولید بنزین در این پالایشگاه به حدود ۱۲ میلیون لیتر در روز می‌رسد.
طرح بنزین‌سازی پالایشگاه آبادان بخشی از پروژه طرح توسعه این پالایشگاه است که با بهره‌برداری کامل از آن ۶ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین سوپر کشور افزوده و کشور از واردات بنزین سوپر بی‌نیاز می شود.
به گفته سید محسن قمصری – مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، اگر چه ایران واردات بنزین ندارد، اما در حال حاضر بنزین سوپر را برای اصلاح اکتان بنزین وارد می‌کند.

به گزارش ایسنا، علاوه بر تولید بنزین سوپر، ۴۳۴ تن گاز مایع، ۲۵۰ تن پروپیلن جهت تحویل به بخش خصوصی، ۳۳۰ تن گاز به عنوان خوراک پتروشیمی و ۱۰۰ تن گوگرد در روز از محصولات مهم دیگری است که با افتتاح این فاز تولید آن آغاز می شود؛ ضمن آنکه نفت کوره پالایشگاه به منظور تولید محصولات پرارزش به میزان ۲۵ درصد کاهش می یابد.
انتهای پیام

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×