مقالات نساجی

الیاف کنف مقرون به صرفه ترین الیاف طبیعی جهان!

مصاحبه با جناب آقای Arpit Agrawal - بنیانگذار Hemp Affair

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

ترجمه فروغ امیر شیرزاد – تحریریه مجله کهن

۱. لطفا در مورد خود و چگونگی شروع به کار Hemp Affair برایمان توضیح دهید؟

اسم من Arpit Agrawal است و یکی از بنیانگذاران Hemp Affair هستم.

من لیسانس فناوری اطلاعات و فوق لیسانس مدیریت بازرگانی و مدیریت و بیش از ۵ سال تجربه به عنوان مهندس ارشد نرم افزار دارم.

جالب است که در مورد چگونگی شروع کار با Hemp Affair صحبت کنیم. روز دیگری مقاله‌ای را در یک پورتال آنلاین با عنوان “داستان شما” در مورد کنف می‌خواندم که برای من بسیار شگفت آور بود. من نمی‌دانستم که تقریباً برای همه جنبه‎‌های اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی دنیای ما، گیاهی وجود دارد.

کنف یک راه‌حل اثبات شده برای همه نگرانی‌های ما در مورد آب، زمین، گرم شدن کره زمین و همچنین صنعت مد سریع است. این لیف مزایای بسیار زیادی دارد که نمی‌توان آن را با هیچ لیف دیگری مقایسه کرد. از این رو، من کنجکاو شدم تا در شناخت کنف و اینکه چگونه می‌توان شکاف تقاضا و عرضه را از طریق آن برآورده کنم، به صورت عمیق تحقیق کنم.

۲. در حال حاضر، بحث زیادی بر سر پایداری در صنعت نساجی وجود دارد. چرا پایداری بیش از هر زمان دیگری به جنبه مهمی تبدیل شده است؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

تمام فرآیندهای یک شرکت تولید کننده منسوج به نوعی به محیط زیست آسیب می‌رساند و اکنون زمان آن فرا رسیده که ما روش‌های پایدار را به کار گیریم تا شاهد آینده‌ای شاد و سبز باشیم. برخی از استراتژی‌های متعددی که ما شخصاً برای حفظ محیط پایدار خود انتخاب کرده‌ایم، از تهیه مواد اولیه بدون کود تا استفاده از رنگ‌های فاقد مواد شیمیایی را شامل می‌شود.

جهان از نظر روندها و انتخاب‌ها به سرعت در حال تغییر است به طوری که بسیاری از ما اهمیت تغییرات اقلیمی را نادیده می‌گیریم. در مدرسه به ما در مورد استفاده از ۳R یعنی کاهش (Reduce)، استفاده مجدد (Reuse) و بازیافت (Recycle) آموزش داده شده است، اما واقعا تا چه حد اهمیت آن را درک کرده‌ایم؟

الیاف کنف الیاف طبیعی
الیاف کنف

۳. چگونه این فکر به ذهن شما خطور کرد که می‌خواهید پارچه‌هایی از کنف تولید کنید و وارد سوخت‌های زیستی یا سایر محصولات صنعتی نشوید؟

هنگامی که ما در مورد سوخت‌های زیستی صحبت می‌کنیم باید بدانیم که عوامل و روش‌های زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود و همه نمی‌توانند این کار را انجام دهند. بنابراین ورود به این بخش به آسانی آنچه معمولاً فکر می‌کنیم نیست. برای کار در زمینه سوخت‌های زیستی، به روش‌های آزمایشگاهی، نکات فنی ماشین‌آلات و دانش عمیق علوم نیاز است. من فوق لیسانس مدیریت بازرگانی دارم، بنابراین از روند بازار و اینکه چگونه می‌توانم در زمینه‌های مختلف بازار پاسخگو باشم، آگاه هستم.

همچنین در طول آخرین شغلم با بنیانگذار Hemp Affair ملاقات کردم و فهمیدم که منسوج نقطه قدرت ماست. تقاضا برای محصولات نساجی در بازار به راحتی قابل اندازه‌گیری و شناخته شده است. این واقعیت که هند قطب دوم نساجی جهان است نیز ما را به این رشته سوق داد. هند از نظر دستبافته‌هایش بسیار شناخته شده است و ما احساس کردیم که این همان چیزی است که می‌توانیم به جهانیان ارائه دهیم!

۴. خصوصیات ویژه منسوجات ساخته شده از کنف چیست؟ چرا برای طرفداران پارچه پایدار انتخاب خوبی است؟

منسوجات ساخته شده از کنف ثابت کرده‌اند که در برابر اشعه ماورا بنفش مقاوم هستند. در واقع، کنف قوی‌ترین و با دوام‌ترین لیف و ۳ برابر قوی‌تر از پنبه است. طول عمر پارچه کنف بیش از ۱۰ سال است، زیرا به اندازه سایر الیاف تخریب نمی‌شود. کنف می‌تواند با انواع الیاف طبیعی و مصنوعی مخلوط شود که باعث مفیدتر بودن آن نیز می‌شود. تولید کنف به مواد شیمیایی زیادی احتیاج ندارد و این امر به افزایش دوام آن کمک می‌کند. اینها برخی از ویژگی‌های مهمی است که ممکن است شما را به فکر سازگاری با محیط زیست بیندازد.

الیاف کنف الیاف طبیعی

۵. تولید الیاف کنف در هند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
الیاف کنف برای تولید قایق‌های بزرگ، طناب، کاغذ و سوخت لامپ در قرن شانزدهم استفاده می‌شد، اما به دلیل همراه معروفش ماری جوانا ممنوع شد. اما با افزایش تغییرات آب و هوایی، بسیاری از دانشمندان تلاش کرده‌اند که بار دیگر کنف را به عنوان یک گیاه بسیار مهم معرفی کنند.

دولت هند برای ادامه استفاده از آن در کاربردهای دارویی به برخی ایالت‌ها حقوق قانونی اعطا کرده است. با این حال، با توجه به علاقه جهانی به بخش اقتصادی کنف، هند نیز درک اهمیت کنف و افزایش ظرفیت تولید آن را آغاز کرده است و آینده روشنی برای آن پیش بینی می‌شود.

۶. همانطور که می‌دانید، سال ۲۰۲۰ یک کابوس بوده و همه گیری هنوز هم بر تمام جهان تسلط دارد. ارزیابی صنعت نساجی هند در دوران همه گیری را چگونه تعریف می‌کنید؟

حقیقتا، پیش از بروز همه گیری، ما فقط یک استارت آپ معمولی بودیم که در مسیر رشد تلاش می‌کردیم. اما با افزایش تعداد بیماران مبتلا به covid-19، تعطیلات اعلام شد و در طول تعطیلات، افراد بیشتری متقاضی محصول ما شدند.

در ابتدا این حجم از تقاضا من را غافلگیر کرد اما خیلی زود مجبور شدیم با این چالش دست و پنجه نرم کنیم و محصولات را به همه مشتریان تحویل دهیم! در مدت زمان یک سال، ما تیمی متشکل از ۵ تا ۲۰ عضو هستیم که به نیازهای بازار پاسخ می‌دهیم. بنابراین همه گیری تأثیر مثبتی بر تجارت گذاشته است و ما اطمینان داریم که می‌توانیم مسیر رشد شرکت خود را به صورت هموار طی کنیم.

گفته می‌شود که جاده‌های دشوار اغلب به مقاصد زیبایی ختم می‌شوند. احساس می‌کنم سال ۲۰۲۰ یکی از آن جاده‌های دشوار برای صنعت نساجی بود اما ما همه تلاش خود را برای استفاده از این روزها کرده‌ایم و مقصد زیبایی در آینده نزدیک در انتظار همه ماست.
همچنین، بخش نساجی هند از قدرت مقابله بسیار قوی‌ای برخوردار است و قطعا شاهد تعداد معاملات تجاری خوبی همراه با رویکرد بسیار مثبت برای رشد آن خواهیم بود.

الیاف کتان
الیاف کتان – گیاه کتان و پارچه از جنس کتان

۷. از نظر شما دلیل افزایش صادرات منسوجات هند در دهه قبل چیست؟

هند همیشه تأمین کننده عمده منسوجات با کیفیت عالی به جهان بوده است. با حذف شکاف میان تقاضا و عرضه، ما توانسته‌ایم بالاتر از بسیاری از کشورهای دیگر قرار بگیریم. با نگاهی به چند دهه گذشته، به راحتی می‌توان گفت که رشد صنایع نساجی هند فوق‌العاده بوده است. در گذشته سیاست‌ها و اصلاحات تاریخی زیادی انجام شده است که در نهایت ما را به جایگاه امروز رسانده تا بازار خود را بیش از پیش رشد دهیم. همچنین، دیجیتالی شدن به صنعت نساجی کمک کرده است تا در سطح جهانی در دسترس باشد و بازار را به تولیدکنندگان نزدیک‌تر کرده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×