اخبار نساجی

اخذ تعهدات عجیب بانکی از تولیدکنندگان برای گشایش ال‌سی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

اگرچه گشایش ال‌سی با ۳۰ درصد اعتبار از جمله اولین مصوبات دولت تدبیر و امید بود، اما برخی بانکها تعهدات عجیب و غریبی را از تولیدکنندگان طلب می کنند.

افزایش هزینه های تامین مالی بخش تولید همواره یکی از دغدغه های تولیدکنندگان از سال گذشته بوده است؛ به نحوی که بعد از ماجرای فساد ۳ هزار میلیارد تومانی، علاوه بر اینکه بانکها خزانه خود را سه قفله کرده بودند، گشایش اعتبارات اسنادی نیز به کندی و با پرداخت هزینه های گزاف از سوی تولیدکنندگان صورت می گرفت.

سایه روشن گشایش ال‌سی با ۳۰ درصد اعتبار

به همین دلیل، بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید که شعار خود را بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید در بخش اقتصادی قرار داده بود، از جمله اولین مصوباتی که در راستای حمایت از تولید صادر شد، گشایش ال‌سی با ۳۰ درصد بود، در حالیکه تا پیش از این، بانکها ال سی را با ۱۳۰ درصد اعتبار گشایش می کردند.

اما هم اکنون با گذشت روزها از صدور بخشنامه گشایش ال سی با ۳۰ درصد، اما هنوز هم تولیدکنندگان گله‌مند هستند که چرا این بخشنامه از سوی برخی بانکها اجرایی نمی شود و هنوز هم تولیدکنندگان با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در عین حال، آن دسته از بانکهایی که زیر بار اجرای این مصوبه دولت رفته اند نیز تعهدات عجیب و قریبی را از تولیدکنندگان درخواست می کنند که در عمل، گویا این مصوبه اجرایی نشده است.

درخواست‌های بانکها از تولیدکنندگان برای گشایش ال‌سی

مراجعات برخی تولیدکنندگان به بانکها برای گشایش ال‌سی حکایت از آن دارد که برخی شعب بانکی، تعهدنامه‌ای را پیش روی آنها قرار می دهند که عملا کار گشایش ال‌سی را برای آنها ناممکن می سازد.

یکی از تولیدکنندگانی که برای گشایش ال‌سی به بانک مراجعه کرده است، می گوید: قفلی که بانکها برای اجرای بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر گشایش ال‌سی با ۳۰ درصد اعتبار زده اند، به نحوی است که گویا هیچگاه این بخشنامه صادر نشده است.

وی می افزاید: اگر یک تولیدکننده بخواهد با ۳۰ درصد اعتبار، گشایش ال‌سی کند باید هم خود او و هم ضامنینش، فهرست اموال و دارایی‌های خود را به بانک اعلام کرده و تضمین دهند که این اموال متعلق به آنها است.

به گفته وی، با معرفی اموال، بانک مربوطه مجاز است بدون هیچ مانعی، به این اموال دسترسی داشته و هر زمان که مشکلی پیش آمد، این اموال را به فروش بگذارد.

وی اظهار داشت: بانک هیچ تعهدی مبنی بر اینکه پیش از بازداشت اموال، به مشتری اطلاع رسانی کند نیز نخواهد داشت. به این ترتیب هر زمان که بانک بخواهد، می تواند بدون اطلاع قبلی، اموال را به فروش رسانده یا مصادره کند.

وی می افزاید: همچنین حق هرگونه معامله با اموال معرفی شده به بانک، از تولیدکنندگان و ضامنین سلب می شود و آنها باید هر نوع همکاری را با بانک مربوطه در راستای نگهداری و بازداشت احتمالی اموال، انجام دهند.

نهاوندیان: سیف قول حل مشکل را داد

در عین حال، محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه برخی از بانکها، مصوبه دولت برای گشایش ال‌سی با ۳۰ درصد اعتبار را عملیاتی کرده‌اند، گفت: سایر بانکها نیز موظف به اجرای این مصوبه هستند و عدم اجرای آن، تخلف محسوب می شود.

وی افزود: رئیس کل بانک مرکزی وعده داده تا مشکل گشایش ال سی با ۳۰ درصد اعتبار را حل کند و این کار به زودی انجام خواهد شد.

به هرحال باید دید که آیا قفل اجرای مصوبه دولت برای گشایش ال سی با ۳۰ درصد اعتبار گشوده خواهد شد یا همچنان موانع پیش روی تولیدکنندگان وجود دارد و بهبودی در فضای کسب و کار ایجاد نخواهد شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×