اخبار نساجی

اختراع دستگاه تعیین میزان پرزدهی فرش ماشینی در مشهد

مدیرکل اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی خراسان رضوی گفت: نخستین دستگاه اتوماتیک تعیین میزان پرزدهی فرشهای ماشینی توسط یکی از کارشناسان این اداره کل در مشهد اختراع شد.

‘مسعود اصغریان رضایی’ افزود: این دستگاره را ‘معصومه بابوریان’ کارشناس صنعت نساجی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی خراسان رضوی اختراع کرده و برای نخستیین بار در دنیا تعیین میزان پرزدهی فرشهای ماشینی به وسیله آن امکانپذیر شده است.

مخترع این دستگاه نیز گفت: معضل پرزدهی از جمله مشکلات صنعت فرش هم در فرشهای با کیفیت بالا و هم در فرشهای با کیفیت پایین است لذا اختراع این دستگاه گامی مهم در تعیین میزان پرزدهی فرشهای ماشینی است.
‘معصومه بابوریان’ افزود: این دستگاه همچنین امکان تفکیک فرش را به لحاظ کیفی فراهم کرده و به شناسایی و رفع عیوب فرش در فرایند تولید کمک می کند و در آن شرایط تغییر میزان نیروی عمودی و تعداد مراحل آزمون نیز فراهم شده است.
وی گفت: پرز رها شده از فرش جزو مهمترین مشکلات تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این محصول است که نه تنها از لحاظ ظاهری ناپسند است بلکه سبب ایجاد مشکلات تنفسی و آلرژی نیز می شود.
او اظهارداشت: عوامل مختلفی از جمله خصوصیات پلیمری الیاف و عوامل ریسندگی، بافندگی، تکمیل و غیره سبب پرزدهی فرش می شود.

وی گفت: دستگاه تعیین میزان پرزدهی فرش هم اینک در آزمایشگاه نساجی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی خراسان رضوی در حال بهره برداری است و مراحل ثبت اختراع آن انجام شده است .

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×