اخبار فرش ماشینی

احتمال یکسان‌سازی تعرفه واردات پارچه چادر مشکی با سایر پارچه‌ها

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

با توجه به اینکه هر ساله حجم زیادی از پارچه‌های متفرقه با اظهار پارچه چادر مشکی و تعرفه ۱۰ درصدی وارد کشور می‌شوند، مدیرکل نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت به یکسان سازی تعرفه واردات پارچه چادر مشکی با سایر پارچه‌ها تاکید دارد.

به گزارش ایسنا، سالانه حدود ۷۰ تا ۷۵ میلیون متر پارچه چادر مشکی در کشور نیاز است که در حال حاضر حجم عمده‌ای از این پارچه‌ها از خارج تامین می‌شود و این در حالی است که ایران یکی از مصرف‌کننده‌های عمده پارچه چادر مشکی به شمار می‌رود و همواره با حجم زیاد واردات این محصول و سودجویی و تخلف مواجه است.

هرچند که در مدت اخیر وزارت صنعت از ایجاد کارخانه تولید چادر مشکی و حمایت از تولیدکنندگان این کالا در کشور خبر داده اما راه‌اندازی این کارخانه به عهده بخش خصوصی است و دقیقا مشخص نیست که حمایت وزارت صنعت از این تولیدکنندگان به چه شکل خواهد بود.

زیان عدم تولید مناسب پارچه چادر مشکی در کشور تنها در خروج ارز از کشور به واسطه خرید محصول نهایی خلاصه نمی‌شود، بلکه هر ساله حجم زیادی از پارچه‌های دیگر که اختلاف تعرفه‌ای با پارچه چادر مشکی دارند، به عنوان پارچه چادر مشکی اظهار و با تعرفه کمتر به کشور وارد می‌شوند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در حال حاضر به علت اینکه پارچه چادر مشکی تولید داخلی نداریم و تعرفه واردات چادر مشکی ۱۰ درصد است، سایر پارچه‌ها که تعرفه ۳۰ و ۳۲ درصدی دارند در قالب این نوع پارچه وارد می‌شوند.

از سوی دیگر حجم واردات پارچه چادر مشکی به صورت قاچاق نیز کم نیست و به گفته مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت سالانه بیش از ۵۰ میلیون متر پارچه چادر مشکی از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود.

در همین راستا گلناز نصراللهی، مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به واردات بیش از ۳۰ میلیون دلار پارچه چادر مشکی در سال جاری به صورت رسمی، لزوم یکسان سازی تعرفه واردات پارچه چادر مشکی با سایر پارچه‌ها را مورد تاکید قرار داد.

وی با بیان اینکه پارچه چادر مشکی تعریف خاصی ندارد، گفت: همین موضوع سبب می‌شود برخی افراد با سودجویی از این قضیه پارچه‌های دیگر را به عنوان پارچه چادر مشکی با تعرفه ۱۰ درصدی وارد کشور کنند.

نصراللهی با بیان اینکه هم ما و هم گمرک معتقدیم که تفاوت تعرفه‌ای پارچه چادر مشکی با سایر پارچه‌ها می‌تواند مشکل ساز باشد، اظهار کرد: تعرفه‌ها باید یکسان باشند تا جلوی تخلفات گرفته شود.

به این ترتیب با توجه به اظهارات این مقام مسئول در وزارت صنعت، اتفاق نظر گمرک جمهوری اسلامی ایران و در شرایطی که بر اساس قرارداد تجارت ترجیحی با ترکیه تعرفه واردات پارچه کاهش خواهد یافت و بخشی از پارچه چادر مشکی ایران نیز از طریق ترکیه وارد می‌شود، به نظر می‌رسد که یکسان سازی تعرفه واردات پارچه چادر مشکی با سایر پارچه‌ها در آینده نزدیک دور از ذهن نیست.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×