اسلاید شوالیاف، نخ و پارچه

ابریشم ماهان دلیجان پیشرو در صنعت تولید الیاف مصنوعی کشور

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

◄ لطفاً در ابتدا بیشتر در مورد آخرین محصولات و دستاوردهای شرکت ابریشم ماهان دلیجان و به ویژه محصولات ان برای صنایع نساجی و فرش ماشینی توضیح دهید.


شرکت الیاف ابریشم ماهان که یکی از زیر مجموعه های گروه صنعتی بازرگانی ابریشم ماهان می باشد، در سال ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و هم اکنون یکی از برجسته ترین تولید کنندگان الیاف پلی استر در ایران با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰۰۰ تن می باشد. از مهمترین محصولات این شرکت می توان بهتولید الیاف ۱.۵ دنیر با تناسیته بالا در رنگ های متنوع و مشکی جهت تولید نخ اسپان بصورت صددرصد و ملانژ در صنایع ریسندگی اشاره نمود. با توجه به کیفیت ویژه ی محصولات تولید شده، این الیاف دارای کاربرد در صنایع ریسندگی و پوشاک، منسوجات بی بافت، موکت سازی و نخ فرش و … می باشد.

◄ شرکت ابریشم ماهان دلیجان همواره در زمینه تولید با کیفیت و استفاده از اخرین تکنولوژی های روز از جمله ماشین الات روز پیشگام بوده، تا چه حد موفقیت های خود را به تکنولوژی روز مربوط می دانید؟ چه عوامل دیگری در موفقیت های شما نقش داشته اند؟
استفاده از مواد اولیه با کیفیت و همچنین استفاده از دانش فنی روز با توجه به نیاز روزافزون بازار به محصول تولیدی با کیفیت تر از گذشته را در راستای برآورد نیازهای مشتری و ارائه خدمات فنی پس از فروش از عوامل اصلی پیشرفت این مجموعه می باشد.

◄ الیاف ابریشم ماهان طی سالهای متوالی عنوان صادر کننده برتر استان را به خود اختصاص داده، به چه کشورهایی صادرات دارید؟ صادرات شما در چه حجم و ارزشی انجام می شود؟
کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و آلمان و همچنین کشورهای همسایه مانند ترکیه و افغانستان از مهمترین مقاصد صادرات ما هستند.

◄ اگر کاشان را قطب فرش ماشینی ایران بدانیم بی شک می توان دلیجان را قطب الیاف مصنوعی ایران دانست، صنعت تولید الیاف در دلیجان را چطور ارزیابی می کنید؟
با توجه به تولید روزانه ۶۰۰ تن الیاف پلی استر در گریدهای مختلف، می توان دلیجان را تولید کننده بیش از نیمی از نیاز بازار کل کشور دانست. ولی متاسفانه با وجود رکود دو سال اخیر احتمال کاهش ظرفیت وجود دارد. امیدواریم در آینده با برنامه های حمایتی تولید بتوانیم مجددا شاهد پویایی این صنعت در کل کشور به ویژه دلیجان باشیم.

◄ امروزه بازیافت بطری ها به عنوان تنها راه حل منطقی برای حل بحران زباله های نوشابه ها و سایر نوشیدنی هاست که از مواد پایه نفتی مشتق شده اند، شما در این زمینه چه فعالیتی دارید؟
با نگاه عمیق تری به اطرافمان و مشاهده سیل زباله های رها شده در طبیعت، درمی یابیم که در آستانه ی رقم زدن یک فاجعه زیست محیطی هستیم. پلاستیک، به عنوان یک ماده پلیمری غیرقابل تجزیه، عضو جدانشدنی این زباله ها می باشد. گروه صنعتی ابریشم ماهان به کمک واحد پرک ماهان، طی بیش از ۱۴ سال فعالیت خود موفق به جمع آوری بیش از دویست هزار تن بطری PET از سراسر ایران و تبدیل آن به الیاف قابل مصرف در صنایع مختلف شده است. با در نظر گرفتن میانگین وزن ۴۰ گرم به ازای هر بطری، این مقدار بالغ بر پنج میلیارد بطری می شود. چنانچه هر ۵۰ بطری یک متر مربع زمین را کاملاً آلوده نماید، بیش از ۱۰۰۰۰ هکتار زمین از خطر آلودگی نجات یافته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

◄ تکنولوژی موجود در صنعت تولید الیاف مصنوعی دلیجان را چگونه ارزیابی می کنید؟
بطور کلی، تکنولوژی موجود در دلیجان در زمینه تولید الیاف مصنوعی در دو دسته ماشین آلات چینی با تکنولوژی اروپایی جهت تولید الیاف با تناسیته بالا و میان تهی (هالو)، و بخشی از ماشین آلات ساخت کره که مناسب جهت تولید الیاف با دنیرهای بالاتر با استفاده از مواد ریسایکل می باشند که محصول نهایی این گروه برای صنعت فرش ماشینی و موکت، و لایی مناسب است. اما جهت تولید با صرفه اقتصادی و کیفیت بالای جهانی نیاز به استفاده از تکنولوژی و ماشین آلات روز دنیا می باشد که با حذف فرایندهای اضافی و تولید انبوه ( ظرفیت بالای ۳۰۰ تن در روز) این امر میسر می شود.

◄ با توجه به اینکه به نظر میرسد مواد اولیه تولید الیاف شما در ایران به راحتی قابل دسترس باشد و به غیر از واردات ماشین الات سایر مواد اولیه تولیدات شما در داخل تامین می شود ایا نوسانات ارزی بر شما هم تاثیراتی گذاشته؟
مواد اولیه این شرکت، جدای از بطری ضایعاتی که این روزها دارای تقاضای رو به رشدی بوده و به همین دلیل با کاهش عرضه و افزایش قیمت مواجه شده است، چیپس گرانول می باشد که دارای دو منشاء داخلی و وارداتی است. چیپس گرانول گرید نساجی داخلی که توسط شرکت پتروشیمی تندگویان عرضه می شود بر پایه قیمت جهانی کالا و نرخ روز عرضه ارز در بورس می باشد و لذا هر نوسان ارزی بطور مستقیم در قیمت تمام شده مواد اولیه شرکت نقش مستقیم دارد.

◄ آیا صادرات در مقطع فعلی برای شما جذابیت بیشتری دارد؟
صادرات در صورت امکان تبدیل وجه با نرخ روز دارای توجیه اقتصادی بهتری نسبت به فروش داخلی است، ولی این شرکت ثبات بازار و قیمت را مطلوب تر می داند.

پاره ای از مواد کمکی و قطعات این شرکت صرفاً وارداتی بوده و از کشورهایی نظیر چین و آلمان تامین می شوند، که متاسفانه طی چند ماه اخیر به دلیل تحریم های یکجانبه با مشکل عدم واردات آنها مواجه هستیم. البته امیدواریم این مشکل به زودی مرتفع گردد. همچنین، مطلب اصلی مبحث مالی و فاینانس خارجی است که متاسفانه در حال حاضر به هیچ وجه حتی بصورت LC at sight هم این امکان فراهم نیست و این خود به دلیل کاهش نقدینگی منشا بروز مشکلات بیشتری می باشد.■

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×