اخبار فرش ماشینیاسلاید شو

آیا آموزش طراحی فرش در سطح خرد به عهده خود طراحان است؛

طراحان با توجه به تغییر سریع سبک های طراحی فرش، حتی اگر در سطح کلان یعنی وزارت علوم و یا در وزارت صنعت معدن تجارت و مرکز ملی فرش و در سطح میانی یعنی تولیدکنندگانی که سود اصلی طرح های خلاقانه را به جیب می زنند، برای به روز نمودن و پیشرفت طراحان فرش کشور، برنامه ای ندارند، خود ایشان دست به کار شده و برای عقب نماندن از سلیقه روز دنیا به جستجوی تکنیک ها و سبک های جدید طراحی پرداخته و علاوه بر آن، سبکهای جدید دیگر هنرها به ویژه در طراحی مبلمان دکوراسیون داخلی را به خوبی رصد نمایند.
همچنین بررسی طرح های موفق و تجزیه و تحلیل چرایی و چگونگی موفقیت برخی طرح ها در نمایشگاه های داخلی و خارجی به ویژه نمایشگاه دموتکس آلمان، از جمله ضروریات پیشرفت و دوام و ماندگاری یک طراح فرش موفق در کشور است.
طراحان سنتی زیر بازارچه ها، معمولاً بنا به پایبندی به سنت ها در برابر تغییر و تحول مقاومت نموده و شاید اعتقادی به به روز شدن نداشته و حتی سبک های جدید را آفت دنیای طراحی فرش می انگارند. اما آیا این دیدگاه صحیح است؟
طراحان فرش نیاز به تحول در سبک های خود دارند اما تحولی در مسیر طرح های گذشته و نه در جهت فراموشی اصالت ها..
بهتر است بدانیم اگر طراحان ایرانی خود به ابداع و نوآوری نپردازند، افسار این تغییر و تحولات بسیار شتابزده تر از دست طراحان ایرانی خارج شده و همانطور که در سال های اخیر شاهد آن بوده و هستیم، خارجی ها بدون توجه به نمادها و نشانه ها و مردم شناسی و فرهنگ نهفته در نقوش فرش با سبک های جدید گرافیکی به جان فرش های اصیل و کهن سرزمین ما افتاده و بی هیچ دغدغه ای تنها به فروش و نوآوری صرف می اندیشند.
حقیقت آنست که حتی اگر جامعه فرش ایران، برای طراحان فرش و هدایت وپیشرفت ایشان و یا به روزرسانی و کمک به جریان درست و آگاهانه تحولات طراحی فرش، برنامه ای نداشته باشد، تک تک افراد طراح، چه فارغ التحصلان رشته طراحی فرش و چه پیشکسوتان تجربی زیر بازارچه ها، نباید از وظیفه و مسئولیت خود بگذرند و فرد به فرد طراحان در قبال سرنوشت خود و هنر کهن سرزمین خود مسئول بوده و بایستی نسبت به آینده این هنر حساس تر عمل نموده و دانش روز را کسب نمایند تا گوی سبقت را در نوآوری و ابداع از رقیبان غیر ایرانی بربایند.

سمیه صالحی- طراح فرش

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×