اخبار فرش ماشینی

نبود کارخانه؛ ارزآوری «پشم و پنبه» را زد

 

سهم صفر درصدی کهگیلویه و بویراحمد از بازار یک میلیارد دلاری صنعت نساجی

عبدالرحمن رحیمی – گروه استان ها:صنعت نساجی در کهگیلویه و بویراحمد مانند سایر صنایع مغفول مانده است به گونه ای که فقط چند واحد کوچک با حجم سرمایه گذاری های اندک و تعداد کمتر از ۱۰۰ نفر در این صنعت مشغول به فعالیت هستند.

صنعتی که به عقیده کارشناسان با توجه به ظرفیت های خوبی که این استان در اختیار دارد، می تواند تامین کننده مواد اولیه برخی از واحدهای تولیدی وابسته به صنایع نساجی سایر استان های همجوار که در این زمینه فعالیت می کنند، باشد. البته با توجه به اینکه به تازگی خوشه صنعتی فرش در استان مطالعات امکان سنجی را به پایان رسانده است، امید می رود صدای چرخ های ریسندگی صنعت نساجی بار دیگر در این استان طنین انداز شود. معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت وگو با صمت با بیان اینکه صنعت نساجی به عنوان یکی از قطب های مهم تولید در کشور مطرح است، اظهار می کند: متاسفانه این صنعت در استان از رشد بسیار پایینی برخوردار است و واحدهای نساجی که قابلیت تولید فراوانی در این زمینه داشته باشند، در استان وجود ندارد. سیدحسین حسینی با اشاره به اینکه هم اکنون فقط ۲ واحد تولیدی خرد صنعت نساجی در استان فعال هستند، می افزاید: با توجه به مغفول ماندن صنعت نساجی در استان، میزان اشتغالزایی این صنعت بسیار پایین بوده و فقط حدود ۱۰۰ نفر در این واحدها مشغول به کار هستند که این امر با توجه به ظرفیت های موجود، بسیار ناچیز است. البته تا چند سال گذشته یک واحد تولید جوراب در استان فعال بود که تا حدودی صنعت نساجی استان را احیا کرده بود اما این واحد نیز به دلایل مختلف تعطیل شد.

وی ادامه می دهد: این کارخانه جوراب بافی با وجودی که از فناوری و ماشین آلات روز دنیا بهره مند بوده و صاحبان این واحد نیز از تولیدکنندگان پیشکسوت و با سابقه بودند اما متاسفانه به دلیل ورود کالای مشابه چینی و قاچاق بی کیفیت به استان و کشور، از عرصه رقابتی بازمانده و سرانجام به تعطیلی کشیده شد. این در حالی است که صاحبان این صنعت، پیش از این توانسته بودند از برخی مشکلات عبور کنند ولی افزایش قاچاق و واردات اجناس بی کیفیت، چوب لای چرخ تولید این واحد نساجی قرار داد تا از حرکت باز بماند. حسینی تصریح می کند: در زمینه تولید پارچه های گردباف نیز باید گفت، این واحد از تولید خوبی برخوردار بود که به دلیل مشکلات فراوان که در بخش تولید و مشارکت بین صاحبان این کارخانه به وجود آمد، به تعطیلی کشیده شد. وی با تاکید بر اینکه واحدهای تولیدی نساجی استان هیچ گاه در تامین مواد اولیه با مشکلی مواجه نبوده اند، می گوید: مهم ترین مشکل این واحدها با توجه به قیمت تمام شده محصول نهایی، نبود رقابت سالم میان کالای تولیدی این واحدها با نمونه وارداتی بود و همین امر موجب شد تا مهر تعطیلی بر این کارخانه ها زده شده و تعداد زیای از افرادی که در این واحدها معاش خود را از تابیدن تار و پود پشم و پنبه به هم تامین می کردند، بیکار شوند. وی خاطر نشان می کند: این صنعت در استان از حمایت کمتری از سوی دولت برخوردار بود به همین دلیل نساجی در رقابت آزاد با کالای مشابه خارجی قرار گرفت و نتوانست در برابر آنها ایستادگی کند و با توجه به اینکه پیشینه طولانی در این زمینه در استان وجود نداشت بنابراین صنعت نساجی در این استان، هرگز رنگ شکوفایی به خود نگرفت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

تلاش برای احیای صنعت نساجی در شهرک های صنعتیمدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت وگو با صمت با بیان اینکه در سال های گذشته ۲ واحد صنعتی در زمینه تولید محصولات نساجی در شهرک های صنعتی استان فعالیت می کردند، اظهار می کند: این ۲ واحد در شهرستان های گچساران و بویراحمد با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث شدند که یکی از این واحدها پس از اینکه به بهره برداری رسید، پس از چند سال فعالیت، متاسفانه تعطیل شد. سهراب بنام مشکل رکود در بازار فروش این واحد تولیدی نساجی را علت تعطیلی آن دانسته و می افزاید: به منظور بازگشایی دوباره این واحد نساجی در استان به صاحبان این کارخانه از سوی شرکت شهرک های صنعتی استان قول حمایت داده شد که با استقبال صاحبان این واحد تولیدی همراه بود. امید می رود تا چند ماه آینده، این کارخانه فعالیت خود را از سر بگیرد. وی ادامه می دهد: یک واحد تولید محصولات نساجی دیگر که در شهرک صنعتی یاسوج ۲ مستقر است به دلیل مشکلات مشارکتی که میان هیات مدیره وجود دارد، هنوز به بهره برداری نرسیده است. با توجه به اینکه برای تهیه ماشین آلات و تجهیزات، این واحد صنعتی از بانک تسهیلات دریافت کرده و پرداخت اقساط تسهیلات آن با تاخیر همراه بوده، بانک اقدام به تملک واحد کرده است. البته مذاکراتی با مدیران بانک و مسئولان مربوط در استان به انجام رسیده تا به وسیله تعامل با شرکت های نساجی وابسته به هلال احمر استان، این واحد از تملک بانک خارج و با همکاری مالکان قبلی با بر طرف شدن اختلاف ها بار دیگر راه اندازی شود.

بنام تصریح می کند: با توجه به اینکه خوشه فرش و دست بافته های استان، در مراحل پایانی مطالعات امکان سنجی قرار داشته و تا حدود زیادی این امر به پایان رسیده یکی از حلقه های گمشده در این خوشه تامین مواد اولیه و اقلام نساجی است که این موضوع در بحث خوشه های صنعتی در حال پیگیری است تا با ساماندهی به آن، علاوه بر تامین مواد اولیه مورد نیاز خوشه فرش در داخل استان، راه اندازی و تولید دوباره این ۲ واحد نساجی به انجام برسد. مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این ۲ واحد نساجی در مجموع برای ۳۵ نفر اشتغال ایجاد کرده بودند، می گوید: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان، سرمایه گذاران داخلی و خارجی رغبت چندانی برای سرمایه گذاری در زمینه صنعت نساجی استان ندارند و ترجیح می دهند این سرمایه گذاری در استان هایی با تراکم جمعیت بالا به انجام برسد تا بعدها به دلیل رکود در بازار فروش، متضرر نشوند. بنام ادامه می دهد: البته یکی دیگر از دلایلی که سرمایه گذاران تمایلی به سرمایه گذاری در صنعت نساجی استان ندارند، نرخ بالای سود تسهیلات پرداختی از سوی بانک ها در این استان است که مسئولان استان باید در این زمینه اقدامات اساسی انجام دهند تا با کاهش سود بانکی سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در تمام صنایع استان ترغیب کنند.

از سرمایه گذاران صنعت نساجی حمایت می شودهمچنین نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با صمت با بیان اینکه متاسفانه استان در زمینه صنعت نساجی از قدمت چندانی برخوردار نیست، اظهار می کند: آن دسته از سرمایه گذارانی که در صنعت نساجی استان اقدام به سرمایه گذاری کردند به دلیل حمایت نشدن از سوی بانک ها و مسئولان نتوانستند توانایی های خود را در زمینه تولید انواع منسوجات به مرحله اجرا و شکوفایی برسانند و این امر باعث شد تا راه اندازی واحدهای تولیدی صنایع نساجی در استان با وقفه همراه شود. غلام محمد زارعی با اشاره به تاثیر وقفه ایجاد شده در تولید این واحدهای صنعتی بر تاخیر در پرداخت اقساط آنها به بانک ها و انصراف تولیدکنندگان از ادامه فعالیت بعد از ورشکستگی می افزاید: با توجه به نزدیکی این استان به برخی از استان های صنعتی کشور و همچنین نزدیکی به برخی از بازارهای مهم، این امر می تواند استان را به عنوان طرح آزمایشی صنعت نساجی در سطح کشور مطرح کند. وی ادامه می دهد: در صورتی که سرمایه گذاری اقدام به سرمایه گذاری در بخش نساجی استان کند از سوی مسئولان استان به طور حتم مورد حمایت قرار خواهد گرفت. تاکنون برای کمک به سرمایه گذاری و احداث واحدهای تولیدی و صنعتی در استان تلاش های زیادی شده تا با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و پرداخت تسهیلات مورد نیاز به سرمایه گذاران و همچنین استفاده از مشوق های موجود در شهرک های صنعتی از سرمایه گذار حمایت های همه جانبه ای انجام شود. البته با توجه به اینکه احداث واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی از معافیت خوبی برخوردار است، این امر می تواند تاثیر فراوانی بر روند تولید و بازاریابی کالاها داشته باشد. وی تصریح می کند: علاوه بر این مزایا، نیروی تحصیلکرده و ارزان قیمت، حمایت های مدیریتی مسئولان، معافیت های مالیاتی، تامین زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری و… در استان وجود دارد تا سرمایه گذاران بتوانند با خیالی آسوده اقدام به سرمایه گذاری کنند. با توجه به اینکه صنعت نساجی از جمله صنایع اشتغالزا در سطح جهان است بنابراین می توان با راه اندازی واحدهای نساجی که در استان به بهره برداری می رسند، اشتغال پایداری را برای برطرف کردن معضل بیکاری استان پیش بینی کرد.

تفکر سرمایه گذاری در صنعت نساجی استان وجود نداردرییس اتاق بازرگانی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت وگو با صمت با بیان اینکه در زمینه صنعت نساجی استان، هیچ گونه واحد دارای شناسنامه ای وجود ندارد، اظهار می کند: با توجه به اینکه نساجی به عنوان یکی از صنایع پایه در صنعت هر کشور و استان به شمار می رود و همچنین با در نظر گرفتن اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد ازجمله استان های کمتر توسعه یافته صنعتی در کشور است اما متاسفانه واحدهای چندانی در زمینه صنعت نساجی در استان وجود ندارد. جبار کیانی پور با اشاره به اینکه فقط یک سرمایه گذار در زمینه صنعت نساجی در استان اقدام به سرمایه گذاری کرده بود، می افزاید: متاسفانه به دلیل حمایت نکردن بانک ها و مسئولان از صاحب این واحد صنعتی، وی به دلیل ناتوانی در پرداخت اقساط بانکی ناچار به حراج ماشین آلات شد و البته بانک نیز این واحد تولیدی و صنعتی را به تملک خود درآورد. وی ادامه می دهد: متاسفانه در استان، تفکر صنعتی شدن وجود ندارد و این امر فرهنگ سازی نشده است و با توجه به اینکه صنعت نساجی از تکاپوی بسیار بالایی برخوردار است متاسفانه سرمایه گذاری های لازم در این زمینه در استان انجام نشده است. گفتنی است، صنعت نساجی در هر کشور و استان بیانگر قدرت تولید پوشاک و صنایع وابسته به آن است که می تواند میزان وابستگی به محصولات تولیدی این صنعت در سایر کشورها را کاهش دهد. با توجه به اینکه صنعت نساجی یکی از صنایع پایه در کشور به شمار می رود اما استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود فراوانی مواد اولیه مانند پشم و پنبه از این نعمت برخوردار نیست و سرمایه گذاران به دلیل حمایت نشدن از سوی مسئولان و بانک ها تمایلی به سرمایه گذاری در این صنعت از خود نشان نمی دهند. البته با توجه به تغییر رویکرد مسئولان استان و با اعلام حمایت از سرمایه گذاران خواستار حضور آنان برای سرمایه گذاری در تمام صنایع استان شده اند تا بتوانند با کمک آنها این استان را از ردیف استان های کمتر توسعه یافته کشور خارج کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×