اخبار فرش ماشینی

قیمت پنبه در بازار های جهانی باز هم کاهش می یابد

پیش بینی می شود که قیمت پنبه در بازار های جهانی باز هم کاهش می یابد.
مهندس محمد مروج – رییس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با بیان این مطلب گفت : چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده پنبه و در عین حال بزرگترین صادر کننده محصولات نساجی در جهان به دلیل کاهش تقاضا و سفارش از سوی امریکا و اتحادیه اروپا، کارخانه های خود را یکی پس از دیگری تعطیل کرده است و همین امر باعث افت تقاضا برای خرید پنبه در بازارهای جهانی شده است .
وی افزود : با توجه به روند کنونی پیش بینی می شود که قیمت پنبه در بازارهای جهانی باز هم کاهش می یابد .
این فعال صنعتی یاد آوری کرد : بر اساس توافق انجام شده ، صنایع نساجی داخلی موظفند که پنبه تولید داخل را براساس قیمت های جهانی از پنبه کاران بخرند و ما به التفاوت قیمت پنبه نیز به صورت یارانه باید توسط وزارت جهاد کشاورزی به پنبه کاران پرداخت شود .
وی تاکید کرد : در حال حاضر که وزارت جهاد کشاورزی قادر به انجام وظیفه خود در پرداخت یارانه پنبه کاران نیست ، مسئولان این وزارتخانه تعهدات خود را به دوش صنعت نساجی می اندازند .
مروج پیش تر نیز گفته بود که تفاوت قیمت جهانی پنبه با قیمت داخلی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان در هر کیلو است .

عمده پنبه وارداتی مورد نیاز واحدهای نساجی کشور از ازبکستان تامین می شود ، زیرا کشورمان با ازبکستان توافق نامه تعرفه ترجیحی امضا کرده است
بحث بر سر تعیین تعرفه پنبه از چند سال پیش آغاز شده و در این مدت وزارت جهاد کشاورزی به بهانه دفاع از بخش کشاورزی به صورت مدام با کاهش تعرفه پنبه به کشور مخالفت می کرد و از سوی دیگر وزارت صنایع و معادن نیز برای نجات فعالان صنعت نساجی به ویژه کارخانه های تولید نخ بر کاهش تعرفه پنبه تاکید جدی داشت .
در حالی که تولید جهانی پنبه ۲۵ میلیون تن است با توجه به وجود خشکسالی ، پیش بینی تولید پنبه در کشور برای امسال حدود ۶۰ هزار تن است .همچنین برآورد شده است که صنایع نساجی کشور به واردات حدود ۹۰ هزار تن پنبه نیاز داشته باشد .
عدم تناسب میان تعرفه نخ و پنبه طی چند سال اخیر چالش های زیادی را برای کارخانه های نخ سازی در کشور به وجود آورده و پایین تر بودن تعرفه واردات نخ از پنبه باعث شده بود که حجم زیادی از نخ در کارخانه های نخ سازی کشور انبار شده و به فروش نروند که در نهایت به حذف تعرفه پنبه منجر شد.

از سوی دیگر با صفر شدن تعرفه واردات پنبه به کشور چندی پیش وزارت جهاد کشاورزی مجددا تلاش های خود را برای افزایش این تعرفه آغاز کرد . در همین زمینه چندی پیش معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تعرفه واردات پنبه برای حمایت از صنایع داخلی برداشته شده است ، اظهار کرده بود که در حال حاضر وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد و تاکید لازم را برای برگرداندن این تعرفه دارد .
منبع:ایسنا

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×