اخبار فرش ماشینی

امسال هم ITM همه را غافلگیر کرد

در حالی که پس از برگزاری ۲۰۱۲ ITM همه انتظار داشتند ITM را بار دیگر در سال ۲۰۱۵ ملاقات کنند اما برگزارکنندگان نمایشگاه با توجه به شرایط بازار صنعت نساجی و پوشاک منطقه و البته کشور ترکیه به طور رسمی تاریخ برگزاری نمایشگاه ماشین آلات نساجی ITM ترکیه را سال ۲۰۱۳ اعلام کردند. بعد از پایان نمایشگاه امسال نیز برگزارکنندگان تاریخ دوره بعدی این نمایشگاه را سال ۲۰۱۶ میلادی و یکسال پس از نمایشگاه ITMA میلان اعلام کردند تا شبهات برای سالانه شدن این نمایشگاه از بین برود. همچنین امسال نمایشگاه ITM با پنجمین دوره نمایشگاه Hightex و دهمین دوره نمایشگاه نخ استانبول به طور همزمان برگزار شد.

نمایشگاه ITM که امسال از تاریخ ۸ تا ۱۱ خرداد برگزار شد توانست مثل گذشته توجه بسیاری از برندهای برتر صنعت ماشین سازی نساجی جهان و البته ترکیه را به خود جلب کند و پذیرای بهترین برندهای این صنعت باشد.

در این نمایشگاه مجله نساجی کهن در سالن ۴ غرفه گذار بود و میزبان تعداد زیادی از بازدیدکنندگان ایرانی و خاجی در نمایشگاه بود.

در این نمایشگاه نمایندگان بیش از ۳۷ کشور جهان آخرین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند. هر چند که تا زمان تهیه این گزارش هنوز شرکت برگزارکننده نمایشگاه آمار دقیقی از بازدیدکنندگان و البته بازدیدکنندگان ایرانی منتشر نکرده است اما به نظر می رسید تعداد بازدیدکنندگان ایرانی نمایشگاه به اندازه قابل قبولی باشد. موضوعی که در ۲ سال اخیر به شدت موجب نگرانی برگزار کنندگان تمامی نمایشگاه های تجاری و صنعتی در ترکیه شده است همین تعداد بازدیدکنندگان ایرانی است. تجربه نشان داده که در اغلب نمایشگاه های تجاری استانبول به ویژه رویدادهای وابسته به صنعت نساجی همواره تعداد بازدیدکنندگان ایرانی قابل توجه بوده که در ۲ سال اخیر به دلیل افزایش نرخ دلار و کاهش رغبت ایرانیان جهت سفر به استانبول تعداد آنها کاهش یافته بود. اما در این نمایشگاه ایرانیان حضور خوبی داشتند و چندین شرکت ایرانی در بخش تولید الیاف، تولید موکت، بی بافت ها و قطعات نیز غرفه گذار بودند. اما روی دیگر سکه حضور ایرانیان در نمایشگاه نظرات شرکت های حاضر در نمایشگاه بود. در گفتگویی با مدیران برگزاری نمایشگاه متوجه شدیم که به دنبال جمع آوری آماری از تعداد ایرانیانی هستند که در طول مدت برگزاری نمایشگاه اقدام به عقد قرارداد و خرید کرده اند!

با کمی جستجو بیشتر متوجه شدیم که دلیل این کار در واقع نارضایتی شرکت های حاضر در نمایشگاه به ویژه شرکت های ترکیه ای است. در نمایشگاه امسال شرکت های ترکیه ای عقیده داشتند حضور زیاد ایرانیان در نمایشگاه نمی تواند دلیلی بر میزان خرید بالای آن ها باشد.

یکی از مدیران شرکت های ماشین ساز ترکیه در این رابطه می گوید: “بسیار خوب است که ایرانیان زیادی هر سال به نمایشگاه های ترکیه می آیند اما این برای یک نمایشگاه کافی نیست چرا که فقط تعداد کمی از ایرانیان اقدام به خرید می کنند. ما مشتریان زیادی را در دو سال اخیر در غرفه خود ملاقات کرده ایم و قول های بسیار زیادی را برای توسعه فروش محصولاتمان در ایران و یا فروش مستقیم داشته ایم. اما انگار خریداران ایرانی وقتی از غرفه خارج می شوند همه چیز را فراموش می کنند! البته به نظر می رسد ایرانیان در حال حاضر اصلاً آمادگی تجارت و توسعه روابط را ندارند  و به دلیل شرایط سخت سیاسی و اقتصادی ایران ما در حال حاضر تمرکز خود را بر روی بازارهای شمال آفریقا و آسیای میانه قرار داده ایم چرا که با شرایط موجود عملاً کار کردن با ایران بسیار سخت است. معمولا بازدید کنندگان ایرانی با هدف تجاری – توریستی به ترکیه می آیند”

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در نمایشگاه امسال حضور تجاری بازرگانان کشور مصر هم قابل توجه بود.

در حال حاضر مصر یکی از بازارهای بسیار خوب برای صادارت ماشین آلات نساجی ترکیه به ویژه ماشین آلات تولید پوشاک است. در این نمایشگاه پس از ترکیه کشورهای هند و چین در بخش قطعات یدکی، نخ و ماشین آلات نساجی حضوری قوی داشتند.

هر چند که مشکلات تحریم و افزایش نرخ دلار عرصه را بر تجار و بازرگانان ایرانی در صنعت نساجی تنگ کرده است اما در عرصه بازارهای داخلی بخش هایی مانند تولید الیاف، نخ و پوشاک جان تازه ای گرفته و به نظر می رسد با ادامه این روند تولید داخلی بتواند کمی از انزوا خارج شود. با نگاهی به آمارهای صادرات و واردات کالاهای نساجی در سال ۱۳۹۱ متوجه می شویم که با کاهش واردات در اغلب بخش ها صادرات افزایش داشته است. چنین شرایطی قطعاً می تواند به نفع تولید باشد برخی از کارشناسان نساجی در کشور عقیده دارند با بهبود اوضاع در دولت جدید صادرات نساجی می تواند تا ۳ برابر افزایش یابد.

از نکات قابل توجه نمایشگاه ITM امسال حضور بسیار قدرتمند و گسترده سازندگان ماشین آلات چاپ دیجیتال و رنگرزی و تکمیل بود که به نوعی از پر بازدیدترین و شلوغ ترین سالن های نمایشگاه نیز به شمار می رفت. در سال های اخیر تکنولوژی های چاپ با توجه به نیاز شدید بازار به مد و رنگ ها و طرح های جدید به شدت پیشرفت کرده اند به طوری که در حال حاضر بر روی اغلب کالاهای نساجی چاپ های دیجیتال عرصه فعالیت خود را گسترش داده اند و از دستمال های آشپزخانه تا تی شرت و فرش قابلیت چاپ دارند. سرمایه گذاری خوب شرکت های ترک بر روی صنعت بافندگی پارچه تمامی تولیدکنندگان برتر جهان در بخش ماشین آلات بافندگی پارچه را به نمایشگاه کشانده بود. شاید بتوان گفت جذاب ترین و پر هیجان ترین سالن نمایشگاه محل استقرار شرکت های تولید ماشین آلات بافندگی پارچه بود. چرا که با فرا رسیدن زمان شروع به کار ماشین آلات شور و هیجان خاصی سالن را در بر می گرفت. امسال حضور شرکت های قدرتمند ماشین ساز و قطعه ساز در بخش فرش ماشینی هم پر رنگ بود و به محل ملاقات بسیاری از ایرانیان نیز بدل شده بود!

باید گفت که نمایشگاه ITM به نمایشگاهی قدرتمند و مهم در منطقه تبدیل شده است و در کنار رفع نیازهای سیری ناپذیر ترکیه در سرمایه گذاری های جدید بخش نساجی و پوشاک به خوبی آسیای میانه و خاور میانه را تغذیه می کند. در این نمایشگاه حدود ۷۵ درصد بازدیدکنندگان ترک و ۲۵ درصد خارجی هستند. در بین کشورهای خارجی بازدیدکننده همواره نام کشورهایی مانند ایران، مصر، روسیه، هندوستان، سوریه، ازبکستان، بلغارستان، آلمان و … به چشم می خورد.

بازدیدکنندگان ترک نیز اغلب از شهرهای مهم نساجی ترکیه مانند استانبول، بورسا، قازیان تپ، دنیزلی، ازمیر، کایسری و … به نمایشگاه می آیند. طبق آمارها ۴ بخش مهم که بیشترین بازدیدکننده را به خود جذب می کند و مقصد اغلب بازدیدکنندگان جهت مذاکرات تجاری است به ترتیب عبارتند از چاپ، رنگرزی و تکمیل، ماشین آلات کشبافی و جوراب بافی، نخ و الیاف و بافندگی پارچه.

منبع : شماره ۱۹ مجله کهن

شماره اشتراک : ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×