اخبار نساجی

استفاده از منابع صندوق ضمانت صادرات غیرممکن شد/درخواست تاسیس بانک خارجی در مناطق آزاد

 

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این که مانع اصلی صادرات عدم ارتباط بانکی و تحریم‌ها است، بیان کرد: باید در مناطق آزاد شعب بانک‌های خارجی دایر شود تا به توسعه صادرات کشور کمک کند.

مسعود دانشمند در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: صادرکنندگان عمدتا کالاهای عمومی را صادر می‌کنند و در تامین منابع مالی با مشکلاتی روبرو هستند که قطعا باید صادرات با نرخ بهره پایین صورت گیرد که این موضوع در دنیا لحاظ می‌شود.

*باید سازوکار جدید برای تامین منابع مالی صادرات تعریف شود

وی ادامه داد: در رابطه با تامین منابع مالی صادرات از گذشته سازوکاری همچون صندوق ضمانت صادرات تعریف شده که در ضوابط این صندوق ضمانت برپایه LC تعریف شده که در شرایط فعلی عدم گشایش LC امکان استفاده از منابع صندوق ضمانت صادرات را سلب کرده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

او تصریح کرد: در این شرایط صادرکننده مجبور به تامین هزینه صادرات به شخصه یا از طریق منابع غیربانکی با نرخ بهره ۳۰درصد است که رقابت پذیری کالای ایرانی در بازارهای هدف را از بین می‌برد.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: با توجه به روند فعلی و مشکلات پیش روی صادرات، توسعه صادرات صورت نگرفته و تصور می‌شود حجم صاردات سال جاری با وجود ظرفیت ۵۵ میلیارد دلاری بیش از ۴۵ میلیارد دلار نباشد.

دانشمند با بیان این که باید به صادرکننده کمک شود، خاطرنشان کرد: صادرکننده می‌تواند مسائل حمل‌و‌نقل و بسته بندی را حل کند از این رو باید سازوکاری برای  تامین منابع مالی آن تعریف شود که یکی از سازوکارها در حالی که بانک مرکزی و بانک‌های دیگر امکان این کار را ندارند ایجاد شعب بانک‌های خارجی در مناطق آزاد و استفاده از LC  صادراتی این بانک‌ها است که استفاده از فرمول این بانک‌ها برای توسعه صادرات بی‌تاثیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: بانک‌های خارجی آمادگی حضور و سرمایه گذاری در کشور را دارند اما مقررات بانکی کشور این اجازه را نمی‌دهد و این بانک‌ها می‌تواند در صادرات کالاهای غیر تحریمی نقش پرنگی را ایفا کند.

*تدوین قوانین بانکی در مناطق آزاد باید بدون تبعیت از بانکداری کشور

او یادآور شد: مناطق آزاد باید ضوابط تاسیس بانک در مناطق آزاد را تدوین و به نحوی تعریف کند که تابع ضوابط شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی نباشد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: بانک‌های خارجی در مناطق آزاد عملیات بانکی را به طور مستقل انجام داده و این در حالی است که منطقه آزاد مانند کشورهای خارجی است که قوانین مناطق آزاد این موضوع را تایید می‌کند.

دانشمند با اشاره به این که در مناطق آزاد نباید قوانین گمرک و دیگر قوانین اعمال شود، بیان کرد: اگر ضوابط در مناطق آزاد درست اجرا شود و بانک تاسیس شود می‌توان از ظرفیت‌های موجود تولید و تولید صادرات محور استفاده بهینه انجام شود.

وی گفت: دست فرد صادر کننده بسیار در تامین منابع مالی، محصولات اولیه و ماشین آلات، بسته است که با مشارکت شرکت‌ها داخلی و شرکت‌ها ثبت شده در مناطق آزاد می‌توان برخی مشکلات را رفع کرد.

* کیش و قشم فروشگاهی برای مسافر

او با تاکید بر این که باید عزمی ایجاد شود تا مناطق آزاد، به معنای واقعی مناطق آزاد شود، خاطرنشان کرد: از طریق مناطق آزاد می‌توان سرزمین اصلی را پوشش داد و این در حالی است که در مناطق آزاد صنعت و تجارت جهانی انجام نمی‌گیرد و کیش و قشم تنها به فروشگاهی برای مسافر تبدیل شده است.

دانشمند درپایان یادآور شد: ضوابط مناطق آزاد به درستی تدوین شده اما در اجرا دچار ضعف است و باید سازمان‌ها دست دخالت بی‌ مورد خود را از این مناطق کوتاه کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×