اخبار نساجی

آغاز دور جدید مذاکرات “تهران-اسلام آباد”/ صادرات برق به پاکستان ۱۰ برابر می‌شود

 

دور جدید مذاکرات برقی ایران و پاکستان از امروز در اسلام آباد آغاز شده است که در صورت توافق نهایی صادرات برق به این کشور همسایه به بیش از ۱۰ برابر افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، دور جدید مذاکرات برقی ایران و پاکستان از امروز در اسلام آباد آغاز می شود که در صورت توافق دو کشور ظرفیت صادرات برق ایران به این کشور همسایه بیش از ۱۰ برابر افزایش می یابد.
در حال حاضر ظرفیت صادرات برق ایران به پاکستان حدود ۳۵ مگاوات است که همزمان با فرا رسیدن ایام دهه فجر طرح افزایش صادرات برق به این کشور همسایه در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

با بهره برداری از این پروژه ظرفیت صادرات برق ایران با افزایشی ۲ برابری از مرز ۷۵ مگاوات در روز عبور می کند.
از سوی دیگر با درخواست اخیر دولت پاکستان از ایران برای واردات یکهزار تا چهار هزار مگاوات برق از ایران از امروز دور جدید مذاکرات برق دو کشور به میزبانی اسلام آباد آغاز شده است.

محمد بهزاد معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در آستانه برگزاری این مذاکرات برقی در گفتگو با مهر، گفت: پاکستان اخیرا درخواستی برای واردات یکهزار مگاوات برق از ایران ارائه کرده است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه به منظور افزایش ظرفیت صادرات برق به این کشور همسایه در شرایط فعلی یک مسیر جدید انتقال برق در حال ساخت است، تصریح کرد: با بهره برداری از خط ۲۳۰ کیلوولتی از ایران به پاکستان ظرفیت صادرات برق به این کشور به میزان قابل توجه ای افزایش می یابد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی از راه اندازی این خط ۲۳۰ کیلوولت انتقال برق تا فروردین ماه سال ۱۳۹۱ خبر داد و افزود: هم اکنون ساخت، نصب و راه اندازی دکلهای برقی در خاک ایران و پاکستان به طور همزمان در حال انجام است که با تکمیل آن ظرفیت انتقال برق تا مرز ۱۷۰ مگاوات قابل افزایش است.

بهزاد با یادآوری اینکه مطابق با درخواست پاکستان، این کشور همسایه تا دو سال آینده حداقل به یکهزار مگاوات برق نیاز دارد، بیان کرد: همزمان با افزایش ظرفیت انتقال برق، ساخت نیروگاه‌های جدید برق در نزدیکی پاکستان در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

معاون وزیر نیرو با اشاره به برنامه ریزی برای ساخت یک نیروگاه جدید برق در استان سیستان و بلوچستان، تاکید کرد: با ساخت نیروگاهی ۱۵۰۰ مگاواتی در زاهدان و احداث ۷۰۰ کیلومتر خط انتقال HVDC از طریق زاهدان به کویته پاکستان، امکان صادرات یکهزار مگاوات برق به پاکستان فراهم می شود.

به گزارش مهر، همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها متوسط مصرف برق هم در کشور با کاهشی حدود ۱۰ درصدی همراه بوده است که کاهش مصارف داخلی زمینه برای افزایش صادرات برق به کشورهای همسایه را افزایش داده است.

آمارهای رسمی وزارت نیرو نشان می دهد که میزان تولید برق کشور از ابتدای سالجاری تاکنون به حدود ۲۰۸ هزار گیگاوات ساعت رسیده است همچنین در این مدت رکورد صادرات برق ایران با تبادل بیش از ۶۷۰۰ گیگاوات ساعت برق شکسته شده است.

بر این اساس صادرات برق ایران به کشورهای همسایه از ابتدای سالجاری تاکنون نزدیک به ۲۶ درصد در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

گفتنی است، یکی از سیاست‌های کلان وزارت نیرو در برنامه پنجم توسعه اتصال شبکه برق ایران به روسیه از مسیر گرجستان یا ارمنستان، اتصال به شبکه برق لبنان از مسیر ترکیه و سوریه، اتصال به شبکه برق کشورهای حاشیه خلیج فارس و شبه قاره هند است.

به عبارت دیگر، تبدیل ایران به هاب الکتریکی منطقه خاورمیانه و افزایش حجم تبادلات برق با کشورهای همسایه و منطقه از مهمترین سیاست های اجرایی وزارت نیرو است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×