اخبار فرش ماشینی

آثار مخرب کاهش تقاضا بر صنعت پنبه

 

آثار مخرب کاهش تقاضا بر صنعت پنبه

مصرف پنبه در کارخانه ها از ۱۸.۶ میلیون تن در سال ۱۹۹۸/۹۹ به ۲۶.۷ میلیون تن در سال ۲۰۰۷/۰۸ افزایش یافت. اما پس از آن شاهد کاهش مصرف آن در هر فصل بوده ایم به طوری که پیش بینی می شود این رقم در فصل جاری به ۲۳.۲ میلیون تن برسد.

مصرف در صنایع ریسندگی در سال ۲۰۱۱/۱۲ در حدود ۲۲.۷ میلیون تن تخمین زده شده است. سیاست های دولت چین مبنی بر ثابت نگه داشتن حداقل قیمت حمایتی برای کشاورزان معادل تقریبا ۱.۴۰ دلار به ازای هر پوند و تعیین حداقل هزینه برای واردات و تعرفه های گمرکی نازل، حاکی از ادامه یافتن روند کاهشی مصرف پنبه درکاخانجات در کشور چین دارد.

مصرف پنبه در کارخانه های چین در طی سال ۲۰۱۲/۱۳ به میزان ۸.۶ میلیون تن تخمین زده شده است که در مقایسه با فصل گذشته تغییری نکرده اما نسبت به مقدار حداکثر خود در پنج فصل پیش (۱۱ میلیون) افت چشم گیری داشته است. کاهش مصرف پنبه در کارخانه های چین با افزایش مصرف پلی استر و ریون، که منجر به کاهش سریع سهم پنیه در بازارگشت، جبران شده است. مصرف پنبه در دیگر کشورهای بزرگ نظیر هند، پاکستان، ترکیه و ایالات متحده افزایش داشته و یا ثابت باقی مانده است.

تولید جهانی پنبه در سال ۲۰۱۲/۱۳ در حدود ۲۵.۲ میلیون تن تخمین زده می شود. هرچند این مقدار نسبت به فصل پیش ۷ درصد کمتر است، اما هم چنان بیشتر از میزان مصرف می باشد. بر اساس گزارشات مبنی بر چشم انداز بهتر محصول، میزان تولید این فصل چین افزایش خواهد یافت. اما در هند و با توجه به متوسط استفاده محصولات در هر ایالت و مساحت تخمینی مناطق مزروعی، پیش بینی می شود میزان تولید تا ۵.۲ میلیون تن کاهش یابد. بعد از خشکسالی سال ۲۰۱۱، تولید در ایالات متحده افزایش یافته است. هم چنین افزایش قیمت غلات و دانه های روغنی باعث کاهش کاشت پنبه در برزیل و سایر کشورها خواهد شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

انتظار می رود تجارت جهانی در طول سال ۲۰۱۲/۱۳ به ۷.۳ میلیون تن برسد که کمترین مقدار در چهار فصل اخیرمی باشد و نسبت به فصل گذشته دو میلیون تن کاهش خواهد یافت. به نظر می رسد چین دیگر قادر به ادامه ی افزایش ذخیره ی پنبه، که در حال حاضر نزدیک به ۶ میلیون تن است، نخواهد بود.

با توجه به این که تولید جهانی پنبه دو میلیون تن بیشتر از مصرف جهانی آن است، پیش بینی می شود موجودی نهایی تا ۳۱ جولای سال ۲۰۱۳ به ۱۶ میلیون تن افزایش یابد. انتظار می رود نرخ استفاده از موجودی نهایی در بیرون از چین تا ۰.۶۲ افزایش یابد و به بیشترین مقدار خود از سال ۱۹۶۵/۶۶ تا کنون برسد. در آن زمان این ایالات متحده بود ونه چین که در تلاش برای حمایت از کشاورزان داخلی خود حائلی برای موجودی بالفعل جهانی پنبه قرار داده بود.

 

جدول ۱- ذخیره و توزیع جهانی پنبه

واحد: میلیون تن

۲۰۱۰/۱۱ ۲۰۱۱/۱۲ ۲۰۱۲/۱۳
تولید ۲۵.۲۰۳ ۲۷.۲۲۴ ۲۵.۲۰
مصرف ۲۴.۵۱۷ ۲۲.۷۲۶ ۲۳.۲۴
واردات ۷.۷۲۵ ۹.۴۷۵ ۷.۳۳
صادرات ۷.۶۲۴ ۹.۳۷۴ ۷.۳۳
موجودی نهایی ۹.۳۷۴ ۱۳.۹۷۳ ۱۵.۹۳
شاخص Cotlook A ۱.۶۴ ۱.۰۰

 

جدول ۲-

تغییرات نسبت به ماه گذشته بر حسب میلیون تن
۲۰۱۰/۱۱ ۲۰۱۱/۱۲ ۲۰۱۲/۱۳
تولید ۰.۱۰۰ ۰.۱۳۵ ۰.۴۶
مصرف ۰.۰۰ ۰.۰۰ ۰.۰۶۵
واردات ۰.۰۰ ۰.۱۴۲ ۰.۱۷ –
صادرات ۰.۰۰ ۰.۰۳۲ ۰.۱۷ –
موجودی نهایی ۰.۱۰۰ ۰.۳۴۵ ۰.۷۴

 

منبع: International Cotton Advisory Committee September 4, 2012

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×