اخبار فرش ماشینیاخبار نساجیاسلاید شو

حمایت تمام قد اتحادیه از نمایشگاه فرش ماشینی شهر آفتاب

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

به عقب برنمی‌گردیم؛ وارد جاده یک طرفه شده‌ایم

 

مصاحبه با آقای کمالیان رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت تهران

 

فرشاد سلطانی :: مجله نساجی کهن:: شما در صحبت های خود که در سایت اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک منتشر شد اشاره کردید که از نمایشگاه فرش ماشینی شهر آفتاب حمایت می‌کنید. لطفا دلایل خود را برای تولیدکنندگان و مخاطبان اعلام بفرمایید.

خدمت شما عرض شود حمایت به این گونه نیست که ما فقط حمایت زبانی کنیم، بلکه در اجرا هم ورود کرده و نمایشگاه با نظارت اتحادیه در حال انجام است. صرفاً حمایت خالی نیست. درگذشته مجریانی می‌آمدند و با رخنه در صنفی  آن هم به دلیل منافع مالی اقدام به برگزاری نمایشگاهی می‌کردند و صنف ما هم ازین قاعده مستثنی نبود. چند سالی است که یک نمایشگاه بین‌المللی در این حوزه اجرا می‌شود. ولی در پی برگزاری این نمایشگاه نارضایتی‌های بسیاری به اتحادیه اعلام شده. اعم از اینکه سالن‌های ۸ و ۹، سالن‌های ویژه شده‌اند و کسانی که می‌خواهند به آن سالن‌ها بروند، باید هزینه‌ اضافی پرداخت کنند و از این دست مسائل ولی ما زیاد به این مسائل ورود نمی‌کنیم.

 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اتفاقاً اگر شما به این مسائل ورود کنید، بهتر است. ما به عنوان رسانه با همه جناح‌ها و افراد درگیر در این مسئله صحبت کرده‌ایم حال از دیدگاه خودتان اگر مطلبی هست بیان کنید.

بنده به‌خاطر حواشی که نمایشگاه دارد، مخالف ورود به اجرای نمایشگاه یا پشتیبانی از آن هستم. در طی سال‌های گذشته افراد زیادی که برگزارکننده نمایشگاه هستند برای اجرای نمایشگاه در مصلی یا مکان‌های دیگر به ما مراجعه کرده‌اند اما ما مخالفت کرده‌ایم به این دلیل که نمی‌خواستیم در یک سری از مسائل ورود کنیم.

اما مسائلی که در بخش نمایشگاه تخصصی به وجود آمد، درخور شأن صنف فرش ماشینی نبود. برخی از فاصله‌ای که طی سالیان بین اتحادیه و انجمن بوده، سوءاستفاده کرده‌اند و برخی مسائل را به نفع خود پیش برده‌اند. مانند بحث همین نمایشگاه بین‌المللی. این گونه نبود که بگوییم قطعاً ما باید نمایشگاه را اجرا کنیم. ما چندین بار به مجریان نمایشگاه بین‌المللی تذکر دادیم که یک مقدار به سمت برآورده کردن خواسته‌های شرکت‌کنندگان و تولید کنندگان بروند و از سویی دیگر نمایشگاه درخور شأن صنف فرش ماشینی باشد.

مصاحبه با آقای کمالیان رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت تهران
مصاحبه با آقای کمالیان رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت تهران

همانطور که عرض کردم خیلی از دوستان به خاطر منافع مالی نمایشگاه را اجرا می‌کنند. نمایشگاه شهر آفتاب منافع مالی ندارد و ما به مجری نمایشگاه یک حقوق ناچیزی به عنوان حق‌الزحمه می‌دهیم. ایشان هم قبول کرده‌اند و واقعاً هم زحمت می‌کشند، و چشم‌داشتی هم به منافع مالی ندارند.

بر همین اصل اتحادیه و مجموعه دوستانی که هستند، حمایت مالی شدیدی می‌کنند. به چه دلیل؟ به دلیل این‌که نمایشگاه درخور شأن صنف فرش ماشینی باشد. حالا یک فاصله‌ای بین ما و انجمن صنایع نساجی هست که به امید خدا بعد از این نمایشگاه با رایزنی‌هایی که انجام می‌دهیم و صحبت‌هایی که با دوستان خواهیم‌داشت، انشاالله حل خواهد شد.

شما می‌دانید هر نمایشگاهی که اجرا می‌شود، اگر پشتوانه صنفی داشته‌باشد، به قطع یقین کیفیت بیشتری خواهد داشت. باید نمایشگاهی اجرا شود که بازخورد خوبی داشته‌باشد. صنعت فرش ماشینی، صنعتی است که ۹۰% مصرف داخلی را پوشش می‌دهد. ۷ الی ۸ درصد تولیدات ما به مصرف خارجی می‌رسد. ما از ورود خارجی‌ها به بازار داخل استقبال می‌کنیم. نمایشگاه زمانی رقابتی و پویا می‌شود که خارجی‌ها هم شرکت کنند. نه این که فقط تولیدکننده ایرانی باشد. خوشبختانه تولیدکنندگان ما نیاز داخلی را برآورده کرده‌اند. لذا اگر تولیدکننده خارجی هم بیاید، به دلیل تعرفه‌هایی که برای آن‌ها وجود دارد، نمی‌تواند بازار داخلی را پر کند.

 

متأسفانه تبلیغات مسموم و ناصحیحی درباره‌ی شهر آفتاب و اجرای این نمایشگاه وجود دارد، حتی قبل از این که بیلبوردها در سطح شهر بالا بروند در کانال‌های تلگرامی نوشته‌اند که نمایشگاه اجرا نمی‌شود دلیلی برای این‌ها وجود ندارد. ما نمایشگاه بین‌المللی را هم حمایت می‌کنیم. می‌خواهیم آن هم اجرا شود، فرقی نمی‌کند.

 

یعنی شما بعد از این نمایشگاه، از نمایشگاه شهریور ماه هم حمایت می‌کنید؟

نه. اتحادیه حمایت نمی‌کند.

 

به چه دلیل حاضر به حمایت نیستید؟

دلایلی که خدمت‌تان عرض کردم. من جمله نارضایتی افرادی که در آن نمایشگاه شرکت می‌کردند. همچنین به دلیل شرایط فرسوده‌ای که نمایشگاه بین‌المللی دارد. خیلی از تولیدکنندگان که در آن نمایشگاه شرکت می‌کردند برای خنک کردن غرفه‌های‌شان با خود کولرگازی می‌بردند. این‌ها برای یک نمایشگاه بین‌المللی قشنگ نیست. بارها مسئولین مشکلات آنجا را اعلام کرده‌اند، یکی دیگر از ایراداتمجموعه چمران بحث مشکلات ترافیکی است. نمایشگاه بین‌المللی برای چند دهه قبل خیلی خوب بود. ولی امروز که نمایشگاهی مثل شهر آفتاب تأسیس‌شده‌است، ما باید حمایت کنیم.

نمایشگاه بین المللی فرش ماشینی
نمایشگاه بین المللی فرش ماشینی

شهر آفتاب یک سری ایرادات زیرساختی دارد، که ما در نمایشگاه‌های مختلف دیده‌ایم. مخصوصاً در نمایشگاه کتاب و مطبوعات مشکلات بیشتر است. بحث حمل و نقل هم هست. مسئولین می‌گویند حمل و نقل راحت است. اما واقعاً در تابستان رفتن به نمایشگاه شهر آفتاب به عنوان بازدیدکننده عادی، سخت است. مردم عادی تمایلی برای رفتن به شهر آفتاب نشان نمی‌دهند.

حالا شما روز نمایشگاه بروید و گزارش تهیه کنید.. ببینید، من نمی‌خواهم پیش‌داوری انجام شود. شما در مورد تمام سوالاتتان پیش‌داوری می‌کنید.

 

شما می‌گویید که شرکت‌کنندگان و تولیدکنندگان ناراضی‌اند. اما می‌بینیم که تعداد زیادی از تولیدکنندگان در چمران حضور دارند و تمایلی برای حضور در شهر آفتاب ندارند.

خوب نکنند. مگر ما اصراری داشتیم؟ ولی بازخورد این نمایشگاه را می‌توان بعد از نمایشگاه دید. شما بعد از نمایشگاه تشریف بیاورید. یک مصاحبه بعد از نمایشگاه از من بگیرید. این سوال‌هایی که شما می‌کنید باید بعد از نمایشگاه مطرح شود. شما بعد از نمایشگاه بپرسید از من که شما که می‌گفتید نمایشگاه خوب برگزار می‌شود، چرا چنین مشکلاتی در اجرای آن بوده‌است. نه امروز که نمایشگاه برگزار نشده‌است. نمی‌توانیم پیش‌داوری کنیم.

 

پیش‌داوری نیست. کارشناسان و کسانی که در این حوزه فعّال هستند، نسبت به مسائلی نگران هستند.

نه کارشناسان نساجی چیزی نگفته‌اند. ما سه سالن را پر کرده‌بودیم. در این سه سالن یک سری انصراف داده‌اند آن هم به دلیل تبلیغات منفی که دوستان کرده‌اند. اصلاً دلیلی هم نداشت. من چندین کانال تلگرامی به شما نشان می‌دهم که ببینید چگونه علیه نمایشگاه شهر آفتاب سمپاشی صورت می‌گیرد. چرا؟

 

به نظر من دلیل دارد. چون طبق توافقی که مجموعه شهر آفتاب با سازمان توسعه تجارت کرده‌است، برای نمایشگاه مشابه با فاصله زمانی کمتر از شش ماه نباید مجوز داده می‌شد، درحالی‌که مجوز به فاصله بیست و چهار روز داده ‌شده ‌و به یک ماه هم نرسیده است. در واقع تولیدکنندگان شاکی هستند.

قرارداد بین توسعه و تجارت و شهر آفتاب به من مربوط نمی‌شود.

خوب به شما مربوط نمی‌شود، درست. اما شما به عنوان اتحادیه از نمایشگاه شهر آفتاب حمایت می‌کنید که بالادستی‌ها و تولیدکنندگان نسبت به نحوه‌ی برگزاری آن اعتراض دارند. شما می‌گویید که تولیکنندگان مخالف بوده‌اند و مشکلاتی داشته‌اند. ما لیستی از شرکت‌کنندگان دو نمایشگاه داریم. بیش از نود شرکت تولیدکننده در نمایشگاه بین‌المللی شهریور هستند و حدود بیست شرکت در نمایشگاه شهر آفتاب.

کدام بالادستی‌ها؟ از اتحادیه بالادستی‌تر داریم؟ متولّی صنف فرش ماشینی کیست؟ اتّحادیه مرجع قانونی است و صلاح دیده که این نمایشگاه اجرا شود، و مجوزهای لازم را هم گرفته‌است و دارد اجرا می‌کند. بله، مسائلی هست. اما نمی‌خواهم و دوست هم ندارم که وارد این مسائل حاشیه‌ای شوم. نمی‌خواهم که جواب شما را هم در مسائل حاشیه‌ای بدهم.

 

آیا سال آینده هم قرار است در همین تاریخ برگزار شود؟ چون گویا مجوز آن برای سه سال در همین تاریخ است.

بله، شاید هم در شهریور ماه برگزار کردیم. شاید در سال آینده اصلاً نمایشگاه بین‌المللی برگزار نشود. یک متولّی صنفی باید پشت نمایشگاه باشد و تولیدکنندگان به متولّی صنفی اعتماد کنند که در راستای اهداف صنف حرکت می‌کند. آن وقت نمایشگاه در هر زمان و هر مکانی باشد، تولیدکنندگان با توجه به اعتمادشان قطعاً شرکت خواهندکرد. در این جا ما نه به دنبال پول، و نه منافع و نه به دنیال شهرتیم. ما به دنبال حرکت صنفی هستیم. اگر نمایشگاه بین‌المللی خوب اجرا می‌شد، کار به اینجا نمی‌کشید. من به عنوان رییس اتّحادیه سه ماه است که دغدغه این نمایشگاه را دارم.

 

ما می‌خواهیم شفاف شود.

نه، من نمی‌خواهم چالشی صحبت کنم. ما عملکردمان نشان می‌دهد. شما می‌گوید در طول فاصله زمانی پانزده بیست روزه دو نمایشگاه مشابه برگزار می‌شود. چه ایرادی دارد؟

 

خوب یکی از ایرادات این است که شرکت‌های خارجی می‌پرسند کدام رسمی است؟ ما در کدام شرکت کنیم؟ مگر می‌شود دو نمایشگاه مشابه با فاصله زمانی بیست روز برگزار شوند؟

حجم تولیدات به قدری زیاد است که قابلیت برگزاری دو نمایشگاه وجود دارد. نگاه من به این رویداد یک نمایشگاه دموتکستی بود. نگاه من به این صورت نبود که غرفه بدهیم و پول بگیریم و برویم تا سال دیگر. من با آقای عراقچی (رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف ) هماهنگ کردم و قرار بود که یک سالن نیز به ایشان بدهیم، اما دوستان گفتند که ما سه سالن پر شده داریم و نمی‌خواهیم که نمایشگاه را گسترش دهیم. قرار بر این بود نمایشگاهی داشته باشیم که در آن صنعت و هنر با هم تلفیق شوند، کاری که در دموتکس در حال انجام است. چرا ما نباید چنین نمایشگاهی داشته باشیم؟ چرا ما نباید بازدیدکنندگان خارجی داشته باشیم؟ آقایان در آن نمایشگاه‌ها چه کرده‌اند؟ چه گامی در این راستا برداشته‌اند؟ به جای بالا بردن کیفیت نمایشگاه فقط آن را برگزار کرده‌اند. خوب همه می‌توانند نمایشگاه برگزار کنند. شما فقط مدعی هستید که نه سال نمایشگاه برگزار کرده‌اید.

شما از همین دوستان سوال کنید که سال گذشته نمایشگاه بین‌المللی چه تعداد بازدیدکننده داشته‌است. چرا هر سال تعداد بازدیدکنندگان به جای افزایش، کاهش می‌یابد. بگذارید پاسخ دهم چون دوستان به این بهانه که نمایشگاه جا افتاده، همه می‌دانند شهریور ماه نمایشگاه است، هر کس بخواهد می‌آید، اطلاع‌رسانی نمی‌کنند. نمایشگاه این نیست که غرفه‌ها فروخته و پولی گرفته شود. ما باید نقاط ضعف‌ها و چالش‌ها را بیابیم. با دوستانی که شرکت‌کرده‌اند صحبت کنیم. از دوستانی که شرکت ‌نکرده‌اند بپرسیم که چرا حضور ندارند و چرا محصولاتشان را در نمایشگاه نیاورده‌اند. از کسانی که شرکت کرده‌اند پرسیده‌ شود که چه کمبودهایی داشته‌اند. مشکلات و دغدغه‌های شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان باید پرسیده‌ شود. با وجود تمام این مسائل از ما می‌پرسید چرا شهر آفتاب؟ چرا دو نمایشگاه نزدیک به هم؟ من اصلاً نمی‌خواستم در این مسائل ورود کنم. ولله قسم نه به دنبال شهرتم و نه پول. تنها و تنها احساس مسئولیت کردم و دوست دارم نمایشگاه به نحو احسنت انجام شود. چون اهدافم مشخص است قطع به یقین بازخورد خوبی هم خواهیم داشت.

ما این سوال را از شما به عنوان حامی نمایشگاه و رییس اتّحادیه صنف می‌پرسیم؛ با فرض اینکه نمایشگاه به نحو مطلوب برگزار نگردد و تولیدکنندگان متحمل ضرر و زیان شوند، آیا شما پاسخگوی این ضرر و زیان هستید؟

نه، ما نمایشگاه را با سرمایه‌گذاری خودمان اجرا می‌کنیم. هزینه کرده‌ایم و وقت گذاشته‌ایم. همیشه همه چیز برد-برد نیست. یک مجموعه نمایشگاهی که هزینه آنچنانی برای آن شده‌است، نباید خاک بخورد. سرمایه ملی ما است. اگر قدمی در این راستا برمی‌دارم بخشی از آن برای حمایت از نمایشگاه شهر آفتاب است. البته در مورد ساخت و ساز آنجا بحث بسیار است. ما با آن‌ها کاری نداریم. ما این نمایشگاه را اجرا می‌کنیم، نقطه ضعف‌ها را می‌بینیم و برطرف می‌کنیم. ما به خودمان نمره صد نمی‌دهیم. نمره را مردم باید بدهند. شرکت کنندگان و غرفه داران باید بدهند ما آنچه در توانمان بوده انجام می‌دهیم.

 

آیا سال‌های قبل شما از نمایشگاه شهریور ماه به این صورت حمایت می‌کردید؟

نه.

 

به دلیل اختلافات؟

خیر، به این دلیل که اصلاً بین ما و مجریان نمایشگاه تعاملی نبود. شما به من زنگ زدید برای مصاحبه، شما خواستید که مصاحبه کنید. آن‌ها از ما کمکی نخواستند

 

خوب ما مجله‌ایم و وظیفه ما به عنوان رسانه همین است.

من به عنوان برگزارکننده نمایشگاه باید سراغ مسئول آن صنف بروم، دیگاه‌ها و نظراتشان را جویا شوم. وقتی شما نیامدید، من زنگ بزنم به شما که بیایید با من مصاحبه کنید؟ شما از من می‌پرسید چرا حمایت نمی‌کنید؟ خوب طرف مقابل باید از من بخواهد و من قدمی بردارم. در صورتی‌که با وجود همه این مسائل ما در همه دوره‌های قبلی نمایشگاه ایراداتی که به چشم می‌آمد را می‌گفتیم ولی توجهی نمی‌شد، چون آقایان فکر می‌کردند یکّه‌تازند. ولی امروز فهمیده‌اند که اینگونه نیست.

اگر اتّحادیه حمایت نمی‌کرد آقای دستفال یک سالن را هم نمی‌توانستند پر کنند. اصلاً نمی‌توانستند اجرا کنند. ما حمایت کردیم. ما اول آبرو و حیثیّت خودمان را در نظر داریم. سال دیگر شاید شورای صنفی برگزارکننده باشد. هیچ چیز مشخص نیست. ما در صنف‌مان آدم‌های فرهیخته و صاحب نظر بسیاری داریم و برای ارتقاء این صنعت باید از آن‌ها استفاده کنیم.

 

اگر در بدترین حالت هم تولیدکنندگان و هم بازدیدکنندگان از نمایشگاه ناراضی باشند، آیا احتمال دارد این نمایشگاه لغو ‌شود؟

نه. ما مصرّ هستیم. نارضایتی‌ها نیز به نسبت چالش‌های موجود باید در نظر گرفته شود. ببینیم نقطه ضعف‌هایمان چیست. شما فکر نکنید ما پا پس می‌کشیم. ما وارد میدانی شده‌ایم که جاده‌ی یک طرفه است. باید به جلو برویم و به عقب برنمی‌گردیم. من آدمی هستم که سعی می‌کنم وارد حواشی نشوم، ولی اگر ببینم برای صنف محاسنی دارد تا آخر جلو می‌روم.

 

چه تعداد شرکت خارجی در نمایشگاه شهر آفتاب حضور دارد

یک شرکت‌کننده خارجی داریم آن هم شرکت مرینوس است البته ما سعی داریم از سال آینده تعداد شرکت‌کنندگان خارجی را بیشتر کنیم.

 

تحلیل شما از تأثیر نارضایتی شرکت خارجی بر بازار جهانی ما چیست؟

دلیلی ندارد که هر نمایشگاهی موفّقی باشد. در دوبی چند سال نمایشگاه دموتکس برگزار شد، این قدر سطح این نمایشگاه پایین بود که نمایشگاه را جمع کردند. یا در ترکیه نمایشگاه‌هایی برگزار می‌شود که اصلاً موفق نیستند. ما تمام سعی‌مان را می‌کنیم که به نحو احسن اجراء شود و آیه‌ی یأس نمی‌خوانیم که اگر نشد چه؟ اگر با موفقیت برگزار نشد باید علت را ریشه‌یابی کنیم.

 

فرشاد سلطانی :: مجله نساجی کهن::

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×