اخبار نساجی

رنگرزی الیاف از سنت‌های برجسته خراسان شمالی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

رنگرزی الیاف از سنت‌های برجسته خراسان شمالی

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: رنگرزی سنتی یکی از سنت‌های برجسته این استان است.
علی عابدی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: با توجه به اینکه بافت محصولات مختلف از قبیل گلیم، پشتی و فرش در این استان از قدمت و گستردگی خاصی برخوردار است، به دنبال آن رنگرزی به صورت سنتی نیز برای تامین نیاز از جایگاه خاصی برخوردار شده است.

به گفته وی رنگین کردن الیاف یا پارچه‌های ابریشمی، پشمی، کرک و پنبه با استفاده از مواد طبیعی که منشا گیاهی، معدنی یا حیوانی دارند را رنگرزی می‌نامند.

عابدی ادامه داد: رنگهای سنتی، حاصل تجربه صدها ساله مردمان سخت کوش سرزمینی است که همواره با اقتباس از طبیعت، به زندگی خود رنگ بخشیده‌اند و به این سبب از ارزش معنوی و مادی بسیاری برخوردار است.

وی اظهار کرد: از طرفی الیافی که با مواد گیاهی رنگرزی می‌شود، دارای جذابیت و زیبایی خاصی است که به مرور زمان و در اثر استفاده و قرار گرفتن در معرض نور و مواد قلیایی نه تنها از ارزش آن کاسته نمی‌شود، بلکه به ثبات و درخشندگی آن نیز افزوده خواهد شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این مسوول بیان کرد: از مواد رنگرزی موجود در استان می‌توان به روناس، پوست گردو، پوست انار، پوست پیاز، برگ درخت توت، الکالیپتوس، گل بابونه، چغندر، چای و زعفران اشاره کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×