مد و پوشاک

۵۵ درصد مردم به پوشاک رنگ‌ تیره گرایش دارند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه پوشاک مدارس که عصر دیروز، ۲۹ تیرماه در بوستان گفتگو برگزار شد، حمید قبادی با بیان این‌که در طراحی و تولید پارچه پوشاک مدارس باید به خودکفایی برسیم، گفت: تفکر غالب در کارگروه، اجرای نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه مد و لباس و سپردن امور به افراد متخصص و سازمان‌ها و بخش‌های تخصصی و مرتبط بوده است. از این رو در زمینه پوشاک مدارس به‌دنبال بهره‌مندی از تخصص کارکنان و مدیران آموزش و پرورش بوده‌ایم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، لزوم حضور انجمن‌های تخصصی و ایجاد ژانرهای جدید در فعالیت‌هایی مانند طراحی پوشاک مدارس را مورد تأکید قرار داد و افزود: برای تقویت روحیه دانش‌آموزان، استفاده کاربردی مناسب از لباس مدرسه، در دستور کار ما قرار گرفته است اما وجود بعضی از زد و بندهای اقتصادی، امکان ایجاد تنوع و تکثر را از برنامه‌ریزی‌های ما سلب کرده و ما بر آن هستیم تا به سمتی حرکت کنیم که سرنوشت فرزندان‌مان به ارتباطات و زد و بندهای اقتصادی و مالی گره نخورد.

قبادی با اشاره به این‌که آیین‌نامه به اندازه کافی وجود دارد و اگر محدودیت و ممنوعیتی بوده، قید شده است، افزود: ما یک شرایط کلی داریم که در جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم. از این رو، رعایت شئون اسلامی وظیفه همگانی است و طراح و تولیدکننده باید در این راستا وارد عمل شود اما اسلام ما را در استفاده از رنگ‌های شاد و متنوع منع نکرده و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و ما نمی‌توانیم ضعف و ناتوانی مسئولان را به ضعف و ناتوانی احکام جمهوری اسلامی و مذهب تعمیم دهیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

او همچنین به طرح شیما (شناسه یکپارچه مد و لباس اسلامی) اشاره کرد و گفت: براساس اطلاعات جمع‌آوری شده، ۵۵ درصد گرایش مردم و طراحان به سمت رنگ‌های تیره و ۴۵ درصد گرایش‌ها به سمت رنگ روشن است؛ این یک موضوع قابل توجه است که باید مطابق کاربرد لباس و فصل و برابر با احکام شرعی از رنگ‌ها استفاده کنیم.

جوان‌ها از ما می‌گریزند نه از دین

مهناز احمدی، مدیرکل امور بانوان وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان این‌که رفتار جوانان ما نشان از دین‌گریزی آنان ندارد گفت: جوان‌ها از ما می‌گریزند نه از دین و ما می‌توانیم از طریق احترام گذاشتن به علایق جوانان این موضوع را حل کنیم. از سوی دیگر این متولیان فرهنگی هستند که باید تدبیری بیندیشند تا بانوان از الگوهای دینی برای پوشش خود استفاده کنند.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه پوشاک مدارس، بیان کرد: این نمایشگاه می‌تواند آغازگر راهی برای اجرایی کردن ایده‌های مختلف و تازه طراحان در زمینه مد و لباسی باشد که مورد پسند جوانان است. به عبارتی هزینه کردن برای غم و اندوه مردم کافی است و باید از این به بعد برای نشاط جامعه، به‌ویژه نسل جوان و نوجوان برنامه‌ریزی کنیم.

آموزش و پرورش تنها به آموزش طراحی لباس می‌پردازد

مهدی علی اکبرزاده، مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش هم در این مراسم به نقش مهم برگزاری نمایشگاه‌هایی چون نمایشگاه پوشاک مدارس اشاره و بیان کرد: با توجه به جمعیت ۱۳ میلیون نفری دانش‌آموزان در کشور، آموزش و پرورش نقش بسزایی در فرهنگ جامعه دارد اما این وزارتخانه احساس تنهایی می‌کند و رسانه‌ها و نهادهای خصوصی نه فقط کمک مالی، بلکه باید به این نهاد کمک فکری نیز کنند.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش به نوع پوشش دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: در آموزش و پرورش بخش‌هایی در زمینه آموزش طراحی لباس وجود دارد، اما هیچ‌کدام، ارائه ونمایش پوشاک متنوع مدارس را شامل نمی‌شوند. از این رو، شاید این نمایشگاه بتواند شروع خوبی برای آینده باشد. از سوی دیگر خانواده دانش‌آموزان می‌توانند از طریق انجمن مدارس، نظرات خود را درباره نوع پوشش فرزندان‌شان اعلام کنند. از طرفی باید دبیرخانه علمی نیز با حضور صاحب‌نظران تشکیل شود.

سه‌هزار هنرجو در طراحی پوشاک آموزش می‌بینند

سیدمصطفی آذرکیش، مدیرکل کار و دانش وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان این‌که حدود سه‌هزار هنرجو در طراحی پوشاک در حال آموزش هستند، گفت: طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، طراحی و ارائه الگوی لباس و پوشش مناسب، متنوع، زیبا و آراسته مبتنی بر فرهنگ ایرانی – اسلامی برای مربیان و دانش‌آموزان در راستای تقویت هویت ایران اسلامی الزامی است.

وی با بیان این‌که مدرسه محیط پایه یادگیری است، گفت: برای اقناع فکری دانش‌آموزان با هدف پذیرش حجاب، حیا و عفاف باید برنامه‌ریزی شود. از این رو، برای هنرجویان مهارتی در سنوات گذشته، بخشنامه آموزش همراه با تولید را در نظر گرفته‌ایم.

آذرکیش تأکید کرد که نمایشگاه پوشاک مدارس باید در راستای تقویت هویت ایرانی – اسلامی حرکت کند.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×