اخبار نساجی

۲ سناریوی احتمالی دولت برای جبران کسری ۱۸هزارمیلیاردی هدفمندی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت برای جبران کسری ۱۸هزار میلیاردی هدفمندی علاوه بر سناریوی کاهش هزینه‌ها به سناریوی افزایش درآمدها نیز فکر می‌کند، گفت: هنوز گزارشی دراین‌باره به مجلس ارائه نشده است.

علی‌محمد احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در ارتباط با چرایی تصویب بودجه ۹۴ با کسری ۱۸هزار میلیاردی هدفمندی یارانه‌ها، اظهار داشت: دولت معمولاً در توضیحات خود برای تصمیم گیری درباره ادامه هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید کسری این بخش از قانون ۲۰هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: طبق قانون ۵۰ درصد پرداخت به خانوار از محل منابع و ۵۰ دیگر از محل اصلاح قیمت‌هاست اما به‌دلیل اینکه هدفمندی به‌شکل جامع اجرا نشده پرداخت نقدی و تعهدات بودجه‌های ادواری موجب شده تا منابع و مصارف با هم تراز نباشند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: منابع دولت برای هدفمندی یارانه‌ها عملاً ۳۰ تا ۳۲هزار میلیارد تومان است درحالی که مصارف آن ۵۰هزار میلیارد تومان گزارش شده بنابراین کف کسری دولت در این بخش ۱۸هزار میلیارد تومان است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

احمدی ادامه داد: مجلس برای جبران این بخش در بودجه عمومی ۱۱هزار میلیارد تومان برای یارانه آرد و نان در نظر گرفته بنابراین اگر دولت این بودجه را نیز در قالب هدفمندی در نظر بگیرد کسری به‌مراتب کمتر از ۱۸هزار میلیارد تومان خواهد شد.

وی با بیان اینکه علت اصلی کسری هدفمندی گنجاندن ۴هزار میلیارد تومان یارانه اشتغال در بودجه ۹۴ است، تصریح کرد: به همین خاطر دولت سناریوی حذف دهک‌های پردرآمد را به‌طور جدی در دستور کار خود قرار داده و اگر بتواند یارانه ۱۰ درصد از دهک‌های بالای درآمدی را حذف کند حداقل ۴هزار میلیارد تومان درآمد به دست خواهد آورد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: بنابراین ۴هزار میلیارد تومان یارانه اشتغال با حذف یارانه ۱۰ درصد از ثروتمندان جبران خواهد شد اما طبیعتاً دولت برای جبران کسری بودجه فقط به بخش هزینه تمرکز نخواهد داشت و سناریوهایی از محل درآمد نیز طراحی خواهد کرد.

احمدی ادامه داد: بر همین اساس احتمال می‌رود که دولت در سال جاری بار دیگر افزایش قیمت حامل‌های انرژی را در دستور کار قرار دهد،‌ البته این فقط یک احتمال است و تا زمانی که دولت گزارشی ندهد نمی‌توان از آن به‌عنوان سناریوی قطعی یاد کرد.

وی همچنین تأکید کرد: مجلس در پایان سه ماه نخست سال جاری از دولت بابت اجرای هدفمندی یارانه‌ها گزارش رسمی دریافت خواهد کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×