اخبار نساجی

۲۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاران خارجی بلوکه شود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

۲۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاران خارجی بلوکه شود

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران خواستار بلوکه شدن ۲۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاران خارجی شد.

بهروز علیشیری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد ۲۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری خارجی گفت: در آخرین جلسه سازمان سرمایه‌گذاری با هیئت مدیره صندوق توسعه ملی قرار بر این شد که سرمایه‌گذاران خارجی را به بانک‌های کارگزار صندوق معرفی کنیم.

وی افزود: سرمایه‌گذاران خارجی برای دریافت تسهیلات صندوق می‌توانند به بانک‌های عامل مراجعه کنند.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران تأکید کرد: ما می‌گوییم ۲۰ درصدی که هیئت امنا برای سرمایه‌گذاران خارجی تدوین کرده باید در صندوق برای این منظور بلوکه شود یعنی اینگونه نباشد که اگر سرمایه‌گذار خارجی دیرتر یا زودتر مراجعه کند آن ۲۰ درصد سهم سرمایه‌گذاران را از دست بدهیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

علیشیری تأکید کرد: در حال حاضر حدود ۳۰ میلیارد دلار منابع در صندوق توسعه ملی قرار گرفته که باید ۲۰ درصد از آن به نفع سرمایه‌گذاران خارجی بلوکه شود.

وی در پاسخ به این پرسش اگر سرمایه‌گذار خارجی مراجعه نکرد و رقم ۲۰ درصد جذب نشد چه باید بکند، گفت: در حال حاضر متقاضی سرمایه‌گذاری برای استفاده از منابع صندوق خیلی زیاد است و هیئت امنا تصویب کرده ۲۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی به سرمایه‌گذاران خارجی اختصاص یابد.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در پاسخ به این پرسش که چه رشته‌هایی از سرمایه‌گذاری خارجی در اولویت قرار گرفته‌اند، گفت: سرمایه‌گذاران خارجی متقاضی صندوق توسعه ملی عمدتاً پروژه‌هایی هستند که کارشان را شروع کرده و آماده دریافت تسهیلات هستند.

وی تأکید کرد: نقطه مهم این است که سازمان سرمایه‌گذاری خارجی متقاضیان را معرفی نمی‌کند که اولویت برای آنها قائل شود بلکه بانک عامل و صندوق توسعه ملی صلاحیت متقاضی را تشخیص می‌دهد.

علیشیری در پاسخ به این پرسش که آیا ظرفیت استفاده از صندوق در سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد، گفت: به نظر ما در همه بخش‌ها اولویت استفاده از منابع صندوق توسعه ملی وجود دارد.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران تأکید کرد:‌ امسال پیش‌بینی می‌شود برای نخستین‌بار تا سقف ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی برای جذب در کشور مصوب شود و همه تلاش بر این است که نرخ افزایشی جذب سرمایه‌گذاری خارجی حفظ شود.

وی با بیان اینکه در سطح بین‌الملل حفظ کردن یک رقم کار بسیار مشکلی است، گفت: روند افزایشی حجم سرمایه‌گذاری خارجی در ایران از ۱.۹ به ۲.۵ و سپس از ۳.۲ به ۳.۶ و پس از آن به ۴.۳ میلیارد دلار باید حفظ شود.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران تأکید کرد: البته منابع صندوق توسعه ملی جزو ارقام سرمایه‌گذاری خارجی حساب نمی‌شود و همچنین منابع وام‌‌های داخلی و خارجی نیز سرمایه‌گذاری خارجی نیست.

علیشیری گفت:‌ سرمایه‌گذاری خارجی آن دسته از منابعی است که با خود سرمایه‌ و پروژه و مدیریت می‌آورد پس اگر یک پروژه با سرمایه‌ خارجی اجرا شود اما مدیریت با خود نیاورد آن را سرمایه‌گذاری خارجی تلقی نمی‌کنیم.

وی تأکید کرد: سرمایه‌گذاری خارجی باید با منشأ خارجی باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×