مد و پوشاک

یک کارگردان تئا‌تر: لباس ماندگاری تئاتر را تضمین می کند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

شکرخدا گودرزی بازیگر،مدرس،کارگردان،نویسنده و بازیگر تئاتر در گفتگو با ستاد خبری پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر درباره اهمیت پوشش در تئاتر سخن گفت.

گودرزی با اشاره به این نکته که طراحی لباس تئا‌تر به عنوان رشته دانشگاهی مورد توجه قرار گرفته است؛ خاطر نشان کرد: طراحی لباس عنصریاثرگذار در نمایش است که نقش به سزایی در معرفی کارکتر‌ها دارد. اگر به پیشنه لباس در تاریخ تئاتر بنگریم؛ متوجه می‌شویم که ابزار مهمی در معرفی شخصیت ها و شناخت مخاطب از مفهوم نمایش است.

وی افزود: ضروری است که به اهمیت طراحی لباس در تئا‌تر توجه شود، چرا که لباس بیانگر رویدادهایی است که در یک نمایش رخ می‌دهد. به عبارت دیگر طراح لباس با ارائه پوشش متناسب با هویت شخصیت داستانی کمک می‌کند تا مخاطب با نمایش ارتباط عمیق تری برقرار کند؛ و به ویژه از رویکرد بصری به تصورات ذهنی او کمک می کند. این موضوع موجب ماندگاری نمایش در ذهن مخاطب میشود.

این کارگردان در ادامه گفت: همان‌گونه که تلاش می‌کنیم مطابق با شرایط اجتماع پوشش مناسبی داشته باشیم پس باید کارکتر‌ها با توجه به موقعیت وشخصیت، لباس خاصی به تن داشته باشند.

وی با اشاره به جایگاه مد در تاریخ گفت: با توجه به تاثیر فرهنگ معاصر ایران در پوشش تغییراتی در مد بوجود آمد. زمانی قبا یا کلاه پهلوی مد بود اما با گذشت زمان سلیغه وذائقه مردم تغییر کرد و امروز اثری از کلاه پهلوی و قبا نمی بینیم. ازگر به این تحول از دیدگاه تئاتر بنگریم، می‌توانیم ادعا کنیم لباس در معرفی شخصیت‌های تاریخی نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند.

این هنرمند افزود: لباس تا بدانجا حایز اهمیت است که گاهجوامع از مد برای اعتراض استفاده می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت لباس ابزاری است که به طور ناملموس جلوه‌گر پیام‌های نهفته در اجتماع است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

گودرزی درباره تاثیر مد بر تلویزیون نیز عنوان کرد: مد در تلویزیون از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است چرا که شخصیت‌های فیلم‌ها به نوعی مبلغ مد هستند، این موضوع موجب شده است که مردم تلاش کنند مانند بازیگران سینما یا تلوزیون لباس خود را انتخاب کنند. پس می‌توان گفت تلویزیون نقش به سزایی در معرفی مد در کشور دارد.

این کارگردان در خاتمه افزود: چگونه لباس پوشیدن بخشی از جهان بینی مردم است، حال در این جهان بینی عده‌ای تابع مد و برخی مخالف آن هستند. در زندگی بشر مد از تعریف و جایگاهی ویژه برخوردار است و به نوعی رابطه ناگسستنی با اجتماع دارد. برای همسو شدن جامعه با مد سوال‌هایی همچون؛«آیا ما اساساً می‌توانیم از مد فرار کنیم؟» یا «چگونه می‌توان مد را به زندگی اجتماع پیوند زد؟» مطرح می‌شود که هر کدام نیاز به تحقیق و بررسی کارشناسان این فن دارد.

پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر به همت بنیاد فرهنگی اصناف ایران و دبیری منصور حسینی برگزار خواهد شد. علاقمندان برای مشاهده اخبار، رویداد‌ها و فراخوان شرکت در این جشنواره می‌توانند به نشانی: www.icfg.irمراجعه کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×