اخبار فرش ماشینی

یک متر پارچه چادری در کشور تولید نمی‌شود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

یک متر پارچه چادری در کشور تولید نمی‌شود

مدیر عامل گروه صنعت و معدن بنیاد تعاون ناجا گفت: تا امروز یک مترپاچه چادر مشکی که مناسب باشد و قابلیت خرید مشتریان در آن لحاظ شده باشد در ایران تولید نشده است.

مهندس رسول گلستانه، مدیر عامل گروه صنعت و معدن بنیاد تعاون ناجا درباره وضعیت تولید چادر مشکی در کشور گفت: در واقع ما در ایران اصلا تولید چادر مشکی نداریم و همین حالا نیز این تامین این بخش از کالاها از طریق واردات انجام می شود.

وی در ادامه افزود: اخیرا ما در جهت تامین این کالا اقداماتی در بنیاد تعاون ناجا انجام داده ایم. البته شنیده ام که کارهایی در وزارت صنعت،معدن و تجارت نیز انجام شده است که از نتیجه آن خبری ندارم اما می دانم که سالیان سال است که مساله چادر مشکی در جلسات کشوری مطرح است.

گلستانه با اشاره به اقدامات دولتی در زمینه تامین چادر مشکلی اعلام کرد: طی این سال ها کارخانجاتی برای تامین این کالا در کشور تاسیس شده است اما تا امروز یک مترپاچه چادر مشکی که مناسب باشد و قابلیت خرید مشتریان در آن لحاظ شده باشد در ایران تولید نشده است و همه آنچه در بازار است می بینیم وارداتی است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با اشاره به فناوری به کار رفته در تولید پارچه چادر مشکی گفت: تولید چارد مشکی با همان رنگ، ظرافت، بافت و ویژگی های خاص آن، فناورهای لازم این عرصه را می طلبد.

مدیر عامل گروه صنعت و معدن بنیاد تعاون ناجا در پاسخ به این سوال که در کشور به چه مقدار پارچه چادر مشکی نیازمندیم گفت: بر اساس آماری که به من ارائه شده است، مقدار واردات کشور در حوزه انواع پارچه چادری طی سال گذشته بالغ بر ۲۰ هزار تن بوده است که از این مقدار ۱۱ هزار تن را چادر مشکی تشکیل می دهد. در واقع این مقدار به معنای ۵۲ میلیون متر مربع پارچه است که بالغ بر هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بازار فروش را در بر می گیرد.

گلستانه در پاسخ به این سوال که اقدامات بنیاد تعاون ناجا می تواند چه مقدار از این نیاز بازار را تامین کند اظهار کرد: کل شرکت های تحت پوشش بنیاد تعاون ناجا که فرش بافی آسیا بخشی از آن محسوب می شود و به زودی جزئی از افتخارات کشور در این عرصه اعلام می شود، با در نظر گرفتن تمام ظرفیت شاید بتواند ۲ میلیون متر مربع تولید در این عرصه به بازار ارائه دهد.

وی ادامه داد: ۲میلیون متر مربع کل ظرفیتی است که ما برای تولید چادر مشکی در کارخانجات وابسته به ناجا در حال راه اندازی هستیم که کار تحقیقاتی آن تمام شده و نمونه های اولیه کار نیز بیرون آمده است و امیدواریم که به زودی به مرحله تولید دست یابیم و تازه در این صورت ۴ درصد ظرفیت نیازمندی کشور را تامین کرده ایم.

مدیر عامل گروه صنعت و معدن بنیاد تعاون ناجا در پاسخ به این سوال که آیا در سایر حوزه های لباس نیز فعالیتی ارائه می شود گفت: ما در حوزه ناجا بیشتر روی لباس های نظامی متمرکز هستیم و در لباس های ملی اگر کارخانه ای هم داریم در صورت سامان دهی و تعیین خط مشی واگذار خواهیم کرد و خود وارد این زمینه نمی شویم.

وی درباره لباس زنان نظامی بیان کرد: این افراد لباس های خاص خود را با ویژگی های لازم دارند و طراحی لباس آنان با توجه به کارکرد نظامی و قوانین کشور تهیه می شود.

گلستانه در پاسخ به این سوال که فناوری های ایجاد شده در بخش پوشاک نظامی آیا به پوشاک روزمره مردم نیز انتقال داده خواهد شد اظهار کرد: در بخش چادر مشکی سعی می کنیم که فناوری لازم را ارائه دهیم.

وی افزود: در کل مجموعه تعاون ناجا دو مجموعه حضور دارند که لباس نظامی تولید می کنند. به جز مجموعه ای که تماما به تولید لباس نظامی می پردازد، کارخانه دیگری پارچه فاستونی تولید می کند که تازگی به سمت تولید چادر رفته است و امیدواریم که این مجموعه بتواند بخشی از نیاز جامعه در این بخش را تامین کند اما همانطور که اشاره کردم ما بنا نداریم در این زمینه ها بمانیم و وقتی این کار سامان یافت به بخش خصوصی واگذار می شود و باز هم تمام تمرکز ما بر بخش نظامی خواهد بود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×