اخبار نساجی

یک ماه دیگر انجام می‌شود: مذاکرات ایران و آژانس

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

خبرگزاری رویترز هم به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امیدوار است از طریق این گفت‌وگوها بتواند به بررسی ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران بپردازد.» ابعاد نظامی احتمالی مورد ادعای آژانس سایت «پارچین» است. آژانس مدعی است که در این سایت انفجارهای مشکوک هسته‌ای صورت گرفته؛ اما ایران تاکید دارد پارچین سایتی برای فعالیت‌های متعارف نظامی است. ایران و آژانس تا به حال پنج دور با یکدیگر گفت‌و‌گو کرده‌اند.

رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک در آژانس خبر داد

آذر؛ برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و آژانس

اواخر آذرماه، تهران میزبان دور جدیدی از مذاکرات ایران و آژانس انرژی اتمی خواهد بود. این خبر را رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک در وین مقر آژانس اعلام کرده و نوشته است که مذاکرات اواسط دسامبر برگزار خواهد شد. علاوه بر آن به گزارش ایسنا، منابع دیپلماتیک عالی‌رتبه در وین همچنین روز گذشته اعلام کردند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امیدوار است که از این مذاکرات برای رسیدن به توافقی استفاده کند که به آژانس اجازه می‌دهد، تحقیقاتی را درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران از سر گیرد.

همچنین به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: مذاکرات ایران و آژانس روز ۱۳ دسامبر (۲۳ آذر) در تهران برگزار می‌شود.

«گیل تودور» سخنگوی آژانس با ارسال ایمیلی به خبرگزاری فرانسه گفته است: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران توافق کرده‌اند که مذاکرات بعدی روز ۱۳ دسامبر در تهران برگزار شود.»

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ابراز امیدواری نسبت به از سر گیری مذاکرات ایران و آژانس در شرایطی مطرح می‌شود که چند روز گذشته یوکیا آمانو در ارائه گزارش سالانه خود به مجمع عمومی سازمان ملل، بار دیگر ادعاهایی را درباره برنامه هسته‌ای ایران و البته سایت پارچین مطرح کرده بود. آمانو در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شده بود که به‌رغم افزایش مذاکرات ایران و آژانس در سال جاری، این مذاکرات نتیجه ملموسی دربر نداشته است.

موضوع مورد مناقشه طرفین سایت پارچین است. همین موضوعی که اکنون دیپلمات‌ها اعلام کرده‌اند، امیدوارند بتوانند بر سر آن توافقی حاصل کنند. آمانو در گزارش پاییز سال گذشته از پارچین به عنوان سایتی نام برده بود که در آن «احتمالا فعالیت تسلیحاتی صورت گرفته است.»

ایران اعلام کرده که سایت پارچین برای فعالیت‌های متعارف نظامی استفاده می‌شود. اما آژانس مدعی است که این سایت کاربرد هسته‌ای دارد.

بر همین اساس هم نمایندگان ایران و آژانس نزدیک به چهار دور گفت‌و‌گو‌های فشرده را از بهمن ماه سال ۹۰ تا خرداد ماه سال جاری با محوریت بازدید از سایت پارچین برگزار کردند. دور پنجم گفت‌و‌گو‌ها هم در وین و با اعلام قبلی آژانس برگزار شد. ایران پس از نشست تاکید کرد که خواهان تدوین مدالیته‌ای برای حل و فصل موضوعات باقیمانده فی‌مابین است.

البته تاکید هم داشت که باید آژانس سند اتهاماتی را که به ایران می‌زند، ارائه کند. همان‌طور که انتظار می‌رفت باز هم موضوع سایت پارچین محور گفت‌وگو در این نشست بود و باز هم در این زمینه توافقی به دست نیامد.

ایران تاکید دارد که موضوع پارچین در حیطه موضوع منافع ملی کشورمان قرار دارد. آژانس اما با مستند قرار دادن برخی تصاویر ماهواره این ادعا را دارد که ایران در حال پاکسازی سایت پارچین بوده و به همین دلیل هم این سایت را با برزنت صورتی پوشانده است.

به هر روی دور آخر گفت‌وگوها بین نمایندگان ایران و آژانس بدون حصول نتیجه مشخصی برگزار شد و حتی درباره اینکه آیا دیدار دیگری بین طرفین برگزار خواهد شد یا خیر خبری اعلام نشد.

اندکی پس از این دور از گفت‌وگوها اما نشست فصلی شورای حکام آژانس انرژی اتمی تشکیل شد و آمانو در آن نشست گزارشی از وضعیت برنامه هسته‌ای ایران ارائه کرد و پس از آن هم شورای حکام قطعنامه‌ای را درباره ایران صادر کرد. کشورهای روسیه، چین و آمریکا از جمله پیشنهاددهندگان این قطعنامه بودند. این ادعا که آژانس نمی‌تواند نتیجه‌گیری کند که هیچ گونه فعالیت‌ هسته‌ای پنهانی در داخل ایران جریان ندارد؛ زیرا ایران با درخواست‌های آژانس برای نظارت بیشتر همکاری نمی‌کند از محورهای این قطعنامه بود.

ایران در واکنش به این اقدام آژانس گفت که این اتفاق باعث پیچیده شدن وضعیت و به مخاطره افتادن همکاری ایران و آژانس می‌شود. اگرچه به نظر می‌رسید آنچه بین طرفین در این ماجرا روی داده نتوانسته رضایت آنها را تامین کند.

پس از آن آمانو اگرچه اتهاماتی را همچنان علیه برنامه هسته ای ایران مطرح کرد اما همواره بر ادامه گفت و گو ها برای حل موضوع طرفین تاکید کرده است و اکنون هم زمان برگزاری دور جدید گفت و گو اواسط دسامبر اعلام شده است.

تغییر موضع اسرائیل

در کنار اعلام آمادگی آژانس، وزیر دفاع اسرائیل هم گفت: ایران بخشی از اورانیوم غنی‌شده خود را برای مقاصد صلح‌آمیز مصرف کرده است.به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «ایهود باراک» گفت ایران بخشی از اورانیوم غنی‌شده خود را برای مقاصد صلح‌آمیز مصرف کرده است.

بر اساس این گزارش، ایهود باراک گفته است اقدام جدید ایران باعث می‌شود حرکت ایران به سمت سلاح هسته‌ای تا ۸ ماه به تعویق بیفتد. باراک این اظهارات را در مصاحبه با کانال ۲ تلویزیون اسرائیل ابراز کرده است.

آسوشیتدپرس گزارش داد به نظر می‌رسد اظهارات باراک بر مبنای گزارشی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه آگوست منتشر کرده است. (دنیای اقتصاد)

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×