مد و پوشاک

یک مانتو و هشت کاربرد

 

نفر اول بخش مانتو اجتماع در پنجمین جشنواره مد و لباس فجر اثری را به این جشنواره آورد که با الهام از نمد ترکمن صحرا، در یک مانتو هشت کاربرد متفاوت دیده شد.

زهرا بیات هنرمند جوان زنجانی، متولد سال ۱۳۷۱ و فارغ‌التحصیل دانشگاه شریعتی تهران است. او موفق شد در پنجمین جشنواره مد و لباس فجر در بخش مانتوی اجتماع رتبه نخست را به دست آورد.

بیات درباره این اثر با عنوان “کچه” گفت: این مانتو یا بهتر بگویم لباس قابلیت تبدیل به انواع لباس را دارد؛ طراحی پارچه آن با الهام از نقوش نمد ترکمن‌صحرا (استان گلستان) انجام شده که همان نقوش معروف شاخ قوچ و ازمیک هستند و البته در اثر “کچه” به شکل امروزی درآورده شده‌ است.

برگزیده جشنواره فجر ادامه داد: در طراحی کار از همان رنگ‌های اصیل قرمز و مشکی در نقوش استفاده شده است و جلیقه لباس این قابلیت را دارد که به شش مدل تبدیل شود و دارای امکان تغییر رنگ با کاربرد دو رو را دارا است؛ همچنین آستین لباس در ۳ مدل مورد استفاده قرار می‌گیرد و شلوار به دامن متصل و کمر آن قابلیت سایزبندی هم در جلو و هم در پشت لباس بنا به سلیقه پوشنده را دارد.

بیات در ادامه با اشاره به اینکه در سال جاری برای نخستین بار در جشنواره فجر حضور داشته است تصریح کرد: البته که برگزاری چنین جشنواره‌هایی در کشور بسیار مفید است اما هنوز برخی مشکلات به کار وارد است مثلاً درباره من این مشکل وجود داشت که اثرم از روز ششم در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت و حتی مانتوی “کچه” با وجود برگزیده شدن در جشنواره در سایت انتخاب مردمی قرار نگرفت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

او درباره عنوان این کار توضیح داد: کچه در زبان ترکی به معنای نمد است و دلیل این نام‌گذاری هم همان الهام از نقوش نمد ترکمن‌صحرا در این لباس است.

این هنرمند جوان در خاتمه حمایت از طرح‌های برگزیده برای ورود به چرخه تولید را خواستار شد و گفت: همه ما طراحان لباس نیازمند یک کانال ارتباطی معتبر برای رساندن آثار به مرحله تولید و فروش هستیم و من به عنوان یکی از برگزیدگان جشنواره فجر این توقع را از متولیان برگزاری دارم که پس از کسب رتبه نخست حمایت شوم و این طرح را به کمک آن‌ها وارد بازار کنم که متأسفانه تاکنون میسر نشده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×