مد و پوشاک

یک طراح و خیاط لباس‌های سنتی: مردم به لباس‌های سنتی روی آورده‌اند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

فانوس نوری طراح و خیاط لباس‌های سنتی کاشان در گفتگو با ستاد خبری پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر درباره جایگاه مد در جامعه سخن گفت.

این طراح لباس در تعریف مد از نگاه یک هنرمند سنتی عنوان کرد: مد در جامعه معنایی متفاوتی از خلاقیت، نوآوری و به روز شدن را در بر می‌گیرد و جامعه مدرن و سنتی را به نوعی درگیر خود می‌کند، حال ‌آن‌که جامعه مدرن در این عرصه از جامعه سنتی سبقت گرفته و با شتاب پیش می‌رود و در میانه راه با آسیب‌هایی روبه رو می‌شود.

وی در ادامه درباره ویژگی لباس‌های سنتی کاشان توضیح داد: لباس‌های سنتی کاشان، از پارچه‌های چهل تیکه که به صورت جبه است تهیه می‌شود و ویژگی بارز آن تزئیناتی است که بر روی پارچه به کار رفته است. این لباس‌ها چون از بافت سنتی تشکیل شده‌اند در بین مردم از جایگاه خاصی برخوردار هستند.

این هنرمند افزود: ویژگی بارز لباس‌های سنتی کاشان تزئینات (ساسون) است که برروی آن کار شده است. همانطور که می‌دانید لباس‌های سنتی تزئینات (ساسون) ندارد ولی با ابتکار و نوآوری در طرح‌های متفاوت تلاش کردم تغییراتی در لباس‌های سنتیی کاشان بوجود آورم و به نوعی دست به یک نو آوری بزنم. به سبب آنکه بازار از لباس‌های مدرن انباشته شده است عده‌ای از مردم خواهان پوشش متفاوت هستند، به لباس‌های سنتی تمایل پیدا کرده‌اند.

وی در خاتمه گفت: پارچه‌های دست دوز از استحکام و مقاومت بسیاری برخوردار هستند؛ به همین سبب لباس‌هایی که با این پارچه‌ها تولید می‌شوند حداکثرچند سال دوام می‌آورند. به دلیل آنکه مردم جامعه ما تنوع طلب شده‌اند عده خاصی خواهان استفاده از این لباس‌ها هستند.

پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر به همت بنیاد فرهنگی اصناف ایران و دبیری منصور حسینی برگزار خواهد شد. علاقمندان برای مشاهده اخبار، رویداد‌ها و فراخوان شرکت در این جشنواره می‌توانند به نشانی: www.icfg.ir مراجعه کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×