اخبار نساجی

یارانه نان از سفره مردم حذف شد!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

یارانه نان از سفره مردم حذف شد!

این از عجایب روزگار است که قیمت یک کیلوگرم گندم کمتر از ۷درصد افزایش یابد، اما به بهانه آن قیمت نان که تقریباً یک‌سوم وزن یک کیلوگرم آرد را تشکیل می‌دهد تا ۴۰درصد افزایش می‌یابد.

قیمت نان به بهانه افزایش درصد ناچیز قیمت گندم، حسابی از خجالت مردم در آمده است، به‌طوری که نان‌خورترین مردم جهان بویژه قشر آسیب‌پذیر جامعه باید پای سفره‌ای بنشینند که قیمت نانش خیلی گران است.با این حال پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا افزایش قیمت نان در واقع نخستین گام اجرای مرحله دوم هدفمندی بوده است یا اینکه نان از مرحله هدفمندی یارانه‌ها خارج شده و به‌کلی آزاد شده است؟ اگر قیمت نان آزاد شده باشد باید اذعان کرد اولین کالای استراتژیک است که کاملاً آزادسازی شده است.به‌طوری که دولت گندم را با قیمت ۴۲۵‌تومان از کشاورز خریداری می‌کند و بدون اینکه یارانه‌ای به آن تعلق بگیرد همسطح آن قیمت نان را افزایش می‌دهد، در این صورت دولت دیگر یارانه نقدی یا غیرمستقیم نخواهد پرداخت در این صورت می‌توان گفت قیمت نان آزاد شده است که البته دیدگاه دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها بر همین ایده حکایت دارد. در این صورت مردم منتظرند یارانه نقدی این افزایش قیمت به حسابشان واریز می‌شود.

افزایش قیمت نان بدون یارانه
طبق بررسی‌ها قیمت نان فری سنتی و ماشینی از ۲۲۵‌تومان به ۳۰۰‌تومان افزایش پیدا کرده است، به گونه‌ای که اگر یک خانوار ۴نفره به طور میانگین روزی ۵‌قرص نان مصرف کند، حدود ۴۰۰‌تومان به هزینه‌های روزانه خرید نان آنها اضافه می‌شود و چنانچه بخواهد این خانوارنان لواش ماشینی استفاده کند به‌طور میانگین روزی ۸‌عدد مصرف می‌کنند که در جمع روزانه ۵۰۰تومان به هزینه خرید نان افزوده شده است.
بنابراین هزینه خرید نان یک خانوار ۴‌نفره از اقشار آسیب‌پذیر جامعه درماه نزدیک به ۱۵‌هزار تومان برآورد می‌شود، بدون اینکه یارانه به آن تعلق گرفته باشد.اما اینکه سرانجام نان در هدفمندی دنبال می‌شود یا رویکرد آزادسازی نرخ آن مد‌نظر است، دیدگاه دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها در این باره گره‌گشا است. وی می‌گوید: افزایش قیمت نان مربوط به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم توسط دولت و قیمت‌گذاری اعمال شده از سوی ستاد تنظیم بازار است و به هدفمندسازی یارانه‌ها ربطی ندارد. محمدرضا فرزین می‌افزاید: زمانی که موضوع نان در ستاد هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد ما کل یارانه مربوط به نان را حذف و قیمت فروش آن را با قیمت خرید تضمینی گندم کشاورزان توسط دولت برابر کردیم، ضمن آنکه دولت هم گندم خریداری شده را به همان قیمت خرید به کارخانه‌های آرد می‌فروشد. دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها با بیان اینکه علت افزایش قیمت نان مربوط به افزایش خرید تضمینی گندم کشاورزان توسط دولت در سال‌جاری است، اظهار می‌دارد: امسال وزارت بازرگانی براساس افزایش قیمت خرید تضمینی گندم کشاورزان توسط دولت اقدام به افزایش قیمت فروش کرده است که این موضوع هیچ ربطی به اجرای هدفمندی یارانه‌ها ندارد.

افزایش یارانه نان منتفی است
فرزین در ادامه با تأکید بر اینکه قیمت‌گذاری نان به ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارتباطی ندارد، اظهار می‌دارد: افزایش قیمت نان درآمدی برای هدفمندی یارانه‌ها ندارد ضمن آنکه یارانه‌ای هم به مردم بابت افزایش قیمت نان اختصاص پیدا نمی‌کند، زیرا قیمت خرید تضمینی گندم افزایش یافته و ستاد تنظیم بازار قیمت فروش نان را براساس افزایش قیمت خرید تضمینی گندم تعیین کرده است.
فرزین می‌افزاید: ما در ستاد هدفمندی یارانه‌ها تأکید کرده‌ایم که دولت به هر قیمتی که گندم را می‌خرد می‌تواند به همان قیمت آن را بفروشد که این اتفاق در سال‌جاری براساس افزایش قیمت خرید تضمینی گندم کشاورزان از سوی دولت افتاده است.
بدین‌ترتیب به نظر می‌رسد یارانه نان با افزایش اخیر بی اثر شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×