اخبار نساجی

گمرک اعلام کرد: دستورالعمل‌ سازمان توسعه تجارت مبنای بخشنامه‌های گمرک

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

گمرک اعلام کرد: دستورالعمل‌ سازمان توسعه تجارت مبنای بخشنامه‌های گمرک

بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به صدور و ورود کالا که از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌‌شود، مبنای بخشنامه‌های گمرک است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی گمرک ایران با بیان اینکه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به صدور و ورود کالا منحصراً از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت به سازمان‌های ذی‌ربط اعلام می‌شود  افزود : بخشنامه های اخیر گمرک جمهوری اسلامی ایران درخصوص کالاهای صادراتی و وارداتی ، موجب بروز واکنش‌هایی در بین فعالان تجاری و گاهی مسئولان برخی از نهادها و سازمان‌های اقتصادی شده است که به نظر می‌رسد، ذکر برخی از توضیحات درباره آنها ضروری است.

واقعیت این است که گمرک جمهوری اسلامی ایران براساس قانون، فقط مجری دستورالعمل‌ها و تصمیمات دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در خصوص مسائل تجارت خارجی در حیطه وظایف و مأموریت‌های واگذار شده به آن است و مبنا و منشاء همه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های صادره از سوی گمرک، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی است که از سوی سازمان‌های مسئول و متولی تجارت خارجی کشور و به‌طور مشخص، سازمان توسعه تجارت ایران صادر و ابلاغ می‌شود.

قانون امور گمرکی مصوب ۱۳۹۰ در ماده ۳، وظایفی را بر‌عهده گمرک گذاشته است که ازجمله می‌توان به اعمال سیاست‌های دولت در زمینه صادرات و واردات و عبور کالا، اعمال مقررات گمرکی درباره معافیت‌ها و ممنوعیت‌ها در رویه‌های صادرات، ترانزیت و واردات اظهارنظر درباره پیش‌نویس طرح‌ها، لوایح و تصویب‌نامه‌های مرتبط با امور گمرکی اشاره کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

از سوی دیگر در قانون مقررات صادرات و واردات و آیین‌نامه اجرایی آن، سازمان و نهاد متولی برای صدور دستورالعمل‌های مربوط به تجارت خارجی کشور، مشخص شده است، به نحوی که در تبصره ماده ۴ قانون مزبور می‌خوانیم: کلیه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به صدور و ورود کالا منحصراً از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت به سازمان‌های اجرایی ذی‌ربط اعلام می‌شود.

با این حساب باید گفت، در مورد تجارت خارجی کشور (واردات و صادرات) منشاء صدور بخشنامه‌های گمرک، بخشنامه‌ها یا دستورالعمل‌هایی است که از سوی سازمان توسعه تجارت ایران به‌عنوان نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت به گمرک اعلام می‌شود.

ضروری است که در تعامل مثبت بین گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان توسعه تجارت ایران، در اکثر مواقع برای صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها، بین این دو سازمان مشورت و هماهنگی صورت می‌گیرد.

علاوه‌ بر این باید به این نکته هم اشاره کرد که براساس قانون جدید امور گمرکی، مصوب ۱۳۹۰ اظهارنظر در خصوص پیش‌نویس تصویب‌نامه‌های مرتبط با امور گمرکی نیز به ‌عنوان یک وظیفه برعهده گمرک جمهوری اسلامی ایران گذاشته شده که این سازمان نظرات خود را در این زمینه اعلام می‌کند.

نکته دیگر اینکه گمرک جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک سازمان ملی و بین‌المللی روان‌سازی و تسهیل و تسریع عملیات گمرکی با هدف کاهش زمان و هزینه ترخیص کالاهای وارداتی و صادراتی را به ‌عنوان یک اصل مهم و اولویت اساسی در رأس طرح‌ها و برنامه‌های عملیاتی و توسعه‌ای خود قرار داده است و با چنین هدف و اراده‌ای می‌توان اذعان کرد که گمرک تلاش می‌کند، تا نقش مثبتی در بهبود روند تجارت و تولید و توسعه اقتصاد ملی داشته باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×