اخبار فرش ماشینی

گلیم نقش برجسته ایلام در گمنامی

گلیم نقش برجسته به عنوان اصیل ترین صنعت صنایع دستی ایلام به دلیل کم توجهی و عدم حمایت مسئولان به یک محصول گمنام در کشور تبدیل شده است.

بدون شک هر منطقه در کشور ما دارای ظرفیت های منحصر به فردی در همه بخش ها است که سرمایه گذاری بر روی هر کدام از آنها در توسعه منطقه با توجه به مزیت نسبی بودن می تواند کمک شایانی در جهت توسعه و اشتغال کند.

در اقصی نقاط کشور، تولید محصولات بومی و محلی یکی از راه ها برای توسعه و اشتغال است که کمتر به آن توجه شده است در حالی که می توان با سرمایه گذاری اندک مردم یک منطقه را صاحب شغل کرد.

صنایع دستی به عنوان یکی از هنرهای اصیل کشور از قدیم در بسیاری از نقاط رایج بوده است و در حال حاضر هر منطقه یک نوع محصول دستی دارد که با آن شناخته می شود اما در این بین محصولاتی در استانها هستند که به خوبی در کشور شناخته نشده اند.

گلیم نقش برجسته ایلام یکی از محصولات صنایع دستی بومی است که در کشور شناخته شده نیست و در گمنامی به سر می برد در حالی این نوع گلیم در سایر مناطق هم کاربرد دارد ولی گلیم نقش برجسته ایلام از کیفیت بالاتری برخوردار است.

اگرچه در حال حاضر هم گلیم نقش برجسته این استان به دلیل مشتریان در خارج از کشور دارای شهرتی جهانی است ولی اگر بتوان با ساز و کارهای لازم تبلیغی، این موضوع را به یک فرهنگ بومی تبدیل کرد، زمینه اشتغال زنان ایلامی نیز مهیا می شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

دلایل توجه به صنایع دستی به خصوص گلیم نقش برجسته و قابلیتی که این صنعت در معیشت پایدار خانوار روستایی ایفا می کند را می توان فراوانی مواد اولیه، ارزانی و دسترسی آسان به مواد آن، عدم ارزبری تولید، قابلیت صادرات، عدم نیاز به سرمایه گذاری بالا، ارزش افزوده بالا و ایجاد اشتغال و بالاخص کاهش فقر روستایی اشاره کرد.

یک کارشناس مسائل صنایع دستی در این ارتباط گفت: یکی از ظرفیت های استان در زمینه صنایع دستی تولید فرش و گلیم نقش برجسته است و یکی از قدیمی ترین رشته های فعالیت بشر را صنایع دستی تشکیل می دهد.

محمدرضا اسدیان اظهارداشت: استان ایلام ظرفیت‌های بزرگی برای سرمایه‌گذاری در بخش صنایع دستی و گلیم نقش برجسته بخش برخودار است که نیازمند حمایت مسئولان است.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر صادرات گلیم نقش برجسته ایلام به خارج کشور به وسیله دلالان صورت می گیرد و ساماندهی خاصی برای صادرات این محصول در داخل و خارج کشور نیست.

این کارشناس عنوان کرد: گلیم نقش برجسته ایلام چه به لحاظ شغلی و چه نوع صادارت نیازمند سرمایه گذاری و ساماندهی است و باید ارزش افزوده این محصول به دست هنرمندان استان برسد نه اینکه بیشتر سود این محصول به جیب دلالان برود.

وی افزود: تاکنون حمایت خوبی از صنعتگران و معرفی توانمندی‌های صنایع دستی استان نشده است و با توجه به پایین بودن بنیه مالی صنعتگران استان این حمایت‌ها کافی نیست و نیاز به حمایت بیشتر است.

اسدیان تصریح کرد: بگلیم نقش برجسته ایلام به دیگر مناطق کشور متقاوت است چراکه خانم بافنده ای به نام سحر چلانگر ساکن روستای زنجیره (از توابع شهرستان سرابله استان ایلام ) در قسمتی از گلیم بافته خود موفق به اجرای نقشی برجسته با استفاده از گره قالی می شود که از آن پس زمینه ای برای رشد و ترویج گلیم نقش برجسته فراهم می آید.

وی افزود: آنچه مسلم است این است که در سایر مناطق ایران از جمله اراک نیز بافت اینگونه گلیم انجام می شود ولی با این وجود در همه جا اصالت آن متعلق به ایلام است چرا که برای اولین بار بافت آن در ایلام شروع شده است.

صنعتی شدن گلیم نقش برجسته در ایلام شدنی است

مدیر شهرک های صنعتی استان ایلام نیز اعلام کرد: طرح توسعه خوشه صنعتی گلیم نقش برجسته در استان اجرا می شود.

نادر رضایی منش اظهارداشت: با هدف توسعه مهارت، افزایش میزان تولید و علمی کردن این رشته در دانشگاه ها طرح توسعه خوشه صنعتی گلیم نقش برجسته دراستان اجرا می شود.

وی افزود: در سال گذشته قرارداد انعقاد توسعه خوشه صنعتی فرش و گلیم نقش برجسته را دراستان ایلام با دانشگاه علمی کاربردی با اعتبار ۵.۲ میلیارد ریال منعقد کردیم.

رضایی منش خاطرنشان کرد: خوشه صنعتی به مجموعه ای از واحدهای کسب و کار تلقی می شود که در یک منطقه جغرافیایی و یک گرایش صنعتی متمرکز شده و با همکاری و تکمیل فعالیت یکدیگر به تولید و عرضه تعدادی کالا و خدمات می پردازند.

مدیر شهرکهای صنعتی استان ایلام افزود: ما به توسعه این خوشه مبادرت می کنیم که به تولید کنندگان مواد اولیه، تولید کنندگان فرش و گلیم و تولید کنندگان وسایل و تجهیزات بخش فرش و گلیم آموزش های لازم را بدهیم و صادرات تولیدها را به صورت علمی انجام دهیم و در جهت صادرات بهتر این محصولات تلاش می کنیم.

آنچه مسلم است برای منطقه محرومی مثل ایلام توسعه و صنعتی شدن گلیم نقش برجسته، حمایت و توجه مسئولان، ساماندهی بحث صادرات و… می تواند در جهت اشتغال و توسعه استان با استفاده گلیم نقش برجسته محقق شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×