مد و پوشاک

گلوله های موجود بر روی سطح لباس

 

گلوله های موجود بر روی سطح لباس

گلوله شدن الیاف سطحی پارچه(Pilling) که ظاهرا آن لباس یا پارچه را کهنه نمایش می دهد فرایندی است که کم و بیش بسیاری از افراد با آن مواجه شده اند. این گلوله های الیافی در بسیاری موارد سبب می شوند لباسی که شما به تازگی خریداری نموده اید نیز در ردیف لباس های کهنه شما قرار گیرد و در مواردی حتی برای همیشه از پوشیدن آن صرف نظر نمایید. در برخی موارد این جنس پارچه و الیاف است که این مورد را رقم می زند و در برخی موارد نیز نحوه استفاده باعث ایجاد این مشکل در لباس می گردد که در این قسمت به صورت مختصر تشریح خواهند شد.

این گلوله ها در اثر سایش پارچه لباس از طرق مختلف همچون ساییدگی پارچه میانی ران در شلوار، قسمت پهلو حد فاصله بین آستین و بدن، تماس سطح لباس با قسمت داخلی لباس رویی همچون زیپ کت و کاپشن و … به وجود می آیند. ساییدگی در پارچه منجر می گردد که الیاف موجود در سطح نخ در پارچه که به صورت آزاد هستند در یکدیگر درگیر شوند و خود را بصورت یک گلوله کوچک نمایان سازند. این حالت عیبی است که بیشتر در پارچه های بافته شده توسط نخ های ریسیده شده از الیاف کوتاه (Staple) همچون پنبه و پشم به وجود می آید.

پارچه های پشمی بیشترین آمار پرز شدگی و گلوله شدن سطحی را دارا می باشند. اما در بسیاری موارد پارچه هایی که از ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی می باشند نیز این ایراد مشاهده می گردد. شاید از خود بپرسید که الیاف مصنوعی که الیاف بلند می باشند پس چگونه عامل ایجاد گلوله های سطحی می شوند؟ پاسخ این سوال بسیار ساده است؛ از آنجا که برای تولید نخ ها و یا پارچه های ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی، الیاف مصنوعی با اندازه های کوتاه استفاده شوند این مورد را به وجود می آورند. اما چگونه؟ پلیوری از ترکیب پشم و پلی استر را در نظر بگیرید. الیاف پشم به جهت ضعیف بودن ممکن است از سطح پارچه جدا شود و خود را بصورت پرز نشان دهد، در همین حال الیاف مصنوعی پلی استری مجاور با اتصال خود به لیف پشم باعث ایجاد گلوله های زیاد در سطح لباس خواهند شد.

روش های کاهش این ایراد بزرگ در لباس:

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اینطور می توان گفت هر اندازه پارچه شل بافت تر و نخ های تشکیل دهنده پارچه تاب کمتری داشته باشند احتمال Pilling بیشتر خواهد بود. بنابراین در هنگام خرید لباس با توجه به این دو شاخصه تراکم و میزان تاب نخ می توانید احتمال ایجاد این مشکل را به حداقل کاهش دهید.
یکی دیگر از روش های کاهش این ایراد پشت و رو کردن لباس هایی است که احتمال ایجاد گلوله های الیافی در آن ها وجود دارد. چرا که همزمان با شستشو سطح لباس شدیدا در معرض ساییده شدن قرار دارد.
استفاده از تیغ ریش تراش یکی از روش های ساده برای کاهش این گلوله ها از سطح پارچه می باشد.

 

گلوله های موجود بر روی سطح لباس

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×