اخبار نساجی

گلایه نوغانداران از عدم اعلام نرخ تضمینی خرید پیله تر

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

قدس انلاین:آغازین روزهای بهار مصادف است با شروع فصل نوغانداری وآخرین روزهای بهار هم پایان برداشت محصول پیله تر تولیدی می باشد.کشاورزان مناطق مختلف کشورهمزمان با رویش وظاهرشدن برگ درختان توت اقدام به تهیه تخم نوغان برای پرورش کرم ابریشم می نمایند. برگ درخت توت تنها خوراک کرم ابریشم است و خوشبختانه اکثر استانهای کشور مستعد رشد این گیاه است ودرخت توت تاثیر بسزایی نیز در بهبود محیط زیست دارد.

نوغانداری علاوه بر اشتغالزایی و ایجاد منبع درآمد اضافی در مجاورت مشاغل اصلی روستائیان و کشاورزان، از آن جهت که تامین کننده مواد اولیه برخی از صنایع نیز می باشد دارای ارزش افزوده بالا بوده و از اهمیت اقتصادی و اجتماعی ویژه ای برخوردار است.

ابریشم ایران در قرنهای پنجم و ششم میلادی دارای شهرت جهانی بوده وتولید ابریشم ایران را دردوره صفویه یعنی عصر شکوفائی و رونق تجارت آن ۳ هزار تن برآورد کرده اند که معادل ۱۵هزار تن پیله ترمی باشد. اما علی رغم اینکه در دهه های اخیرتمامی تخم نوغان مورد نیاز کشاورزان در داخل کشور تهیه و تولید می شود متاسفانه صنعت ابریشم ایران هنوز جایگاه تاریخی خودرا کسب نکرده است و آمارها حاکی از آن است که تولید ۵۴۰۰ تنی پیله ترکشور از سال ۷۹ تاکنون به کمتر از ۱۰۰ تن تقلیل یافته که جای بسی تامل دارد.

برخی معتقدند که نابسامانی بازار ابریشم و حمایت ضعیف دولت از نوغانداری و صنعت ابریشم باعث ازبین بردن بسیاری از توتستانها و کاهش شدید تولید پیله تر در سالهای گذشته شده است.

تاخیردراعلام نرخ تضمینی خرید پیله تر و عدم اطلاع رسانی مناسب به کشاورزان را هم می توان از مهمترین عوامل کاهش محسوس تولید پیله در سال گذشته برشمرد.

فروردین ماه ۹۱ هم به آخر رسید یعنی یک ماه از سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی گذشت، فصل نوغانداری هم به سرعت سپری می شود ولی هرچه اخباروگزارشات و اطلاعیه های مربوط به توزیع تخم نوغان را از رسانه ها و اینترنت پیگیری و جستجو نمایید جز چند خبر کوتاه مطلب دیگری نمی یابید ؛ از اعلام نرخ تضمینی خرید پیله تر هنوز خبری منتشر نشده است ؛حتی شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران هم از یک اطلاعیه کوتاه در وب سایت خود دریغ نموده تا چه برسد به اینکه بخواهد تبلیغات تلویزیونی و رسانه ای داشته باشد. پس با این شرایط امسال هم تولید بسیارمحدود پیله تر و نیازمبرم به واردات پیله و ابریشم دوراز انتظار نخواهد بود. اما در هر صورت شایسته است متولیان نوغانداری درادامه اجرای مصوبه ۶ ماده ای هیات دولت که دربهمن ماه ۸۹ صادر شده و درراستای تحقق فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید ملی از فرصت باقیمانده نهایت استفاده را بنمایند و به کار وسرمایه مردم ارج نهند وبا اتخاذ تدابیرلازم شرایط را برای توزیع گسترده تخم نوغان در سطح کشور به ویژه استانهای نوغان خیز به منظور تولید بیش از پیش پیله تر فراهم نمایند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×