اخبار فرش ماشینی

گفت و گو با مهندس محمد مروج و شاهرخ نجفیان/ مدیر کارخانه ساچ نخ در حاشیه همایش کاشان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

نساجی در افق  ۱۳۹۴
سال سختی در پیش است

کپی در چند ثانیه با مهندس محمد مروج؛ رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران.

    شما در میزگرد فرمودید  قرارداد ترجیحی نیازمند اصلاح است. به نظر شما این اصلاحات شامل چه بخش هایی می شود؟

این قرارداد یک معامله دوسویه است که باید برای هر دو به یک اندازه سود داشته باشد. متاسفانه به نظر می رسد افرادی که از طرف ما این قرارداد را امضا کردند دقت کافی نداشته اند؛  و یا دلایل دیگری  داشته اند که ما از آن بی خبریم.

    چه امکاناتی باید برای ایران لحاظ شود؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

باید به اندازه ترکیه امکان صادرات برای او هم فراهم شود. ما تولیدکننده عمده کشمش، پسته و محصولات پتروشیمی هستیم که هیچ یک در تفاهم نامه ذکر نشده  و وزارت صنعت به ما قول هایی مساعدی در راستای اصلاح آن داده است تا امکان صادرات این محصولات برای ما نیز برابر با ترکیه فراهم شود.

    سال آینده را برای صنعت نساجی چگونه پیش بینی می کنید؟

ما تصور می کنیم کمی دشوار تر است اما دشواری که توام با امید به بهبودیست مثل بیماری که برای درمان باید درد تزریق آمپول را تحمل کند. سال آینده سال سختی خواهد بود.

    فکر می کنید این دشواری ها تا چه زمانی در صنعت نساجی ادامه خواهد یافت؟

ما پیش بینی می کریم سه سال نخست دولت یازدهم باید صرف اصلاح امور ناصحیح گذشته شود. و امید ما این است، افرادی که با تندروی ها مانع از اقدامات صحیح دولت فعلی می شوند و سنگ اندازی می کنند خسته شوند تا  روزهای سخت هر چه سریع تر به پایان برسد .

گپی کوتاه با مهندس شاهرخ نجفیان، مدیر کارخانه ساچ نخ.

    به نظر می رسد رکود موجود در اقتصاد دامن گیر نساجی هم شده؛ چه شرایطی در سال جاری تجربه کردید؟

شرایط خوبی را تجربه نمی کنیم یک نگاه ساده به بورس های فرش بکنیم متوجه رکود موجود در بازار می شویم. شرایط به گونه ایست که  تنها تولیدکنندگانی که توانسته اند به بازارهای خارجی نفوذ کنند یا توان صادرات دارند، امروز در بازار شرایط خوبی دارند و ادامه حضور آن ها همچنان توجیه اقتصادی دارد.

    شرایط در تولید چگونه بود؟

در  تولید رقابتی باید پارمترهایی چون کیفیت، قیمت، حمل و نقل و… توجه کرد. وقتی فضای رکود در بازار  ایجاد می شود؛کسانی می توانند در بازار دوام بیاورند که این پارامترها را تامین کنند و کسانی که از انجام آن ناتوانند از گردانه رقابت خارج می شوند. بنابر این شرایط در بازار برای همه صنایع بسیار سخت شده است.

    سال آینده را چگونه پیش بینی می کنید؟

حقیقت امر اینکه من افق روشنی برای سال آینده نمی بینم. اگر لایحه رفع موانع تولید به نتیجه برسد امکان بهبود شرایط وجود دارد اما تا زمانی که فشارها بر تولید ادامه پیدا کند امکان بهبود اوضاع چندان وجود ندارد؛ تا امروز بار و هزینه تمام لوایح از جمله هدفمندی یارانه  ها و انرژی و مالیات بر دوش تولید است، بر خلاف کشورهای دیگر که در زمان رکود اقتصادی و کاهش هزینه ها تولید و صنعت را مستثنا می کنند. در حالی که باید تولید را حمایت کرد اما امروز ما شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت حامل های انرژی بودیم، خب صنعت نساجی و به خصوص ریسندگی بدون برق از فعالیت خارج می شود، در این شرایط من تصور نمی کنم آینده چندان روشن باشد .

    قراردادترجیحی با ترکیه چه تاثیری بر بازار ریسندگی ها و تولیدات نخ داشته است؟

به هر حال بازار محصولات ما هم از این شرایط مصون نبوده ، مخصوصا آن گروه از تویدکنندگان نخ پلی استر که امکان صادرات به ترکیه را داشتند. افزایش تعرفه ها توسط ترکیه ـ پیش از قرارداد ـ فرصت را از ما گرفت امکان افزایش تولید و صادرات را برای ترکیه فراهم کرد. امروز شرایط به گونه ایست که تولیدکنندگان فرش و محصولات دیگر بریا تهیه مواد اولیه مانند نخ باید به سراغ تولیدکنندگان داخلی بروند؛ حمایت از تولید داخلی از همین نمونه ها آغاز می شود.

منبع : شماره ۲۸ مجله کهن

تلفن اشتراک : ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×