اخبار فرش ماشینی

گفت و گو با مدیران صنایع نساجی / حال و روز ناخوش نساجی ها خوب می شود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

گفت و گو با مدیران صنایع نساجی / حال و روز ناخوش نساجی ها خوب می شود

ایران یکی از قدیمی ترین کشورها درصنایع نساجی است. دارای عمری بیش از ۴ هزار سال و بیش از یک قرن عمر صنعتی شدن دارد. نساجی صنعتی است پرسود و زود بازده که در چند سال اخیر به دلیل ورود بیش از حد محصولات وارداتی روزهای خوبی را سپری نکرده است. عواملی چون پرداخت نشدن بدهی های معوق از سوی دولت به کارخانجات نساجی، قاچاق بی رویه و افتادن بازار نساجی به دست خارجی ها و محصولات قاچاق، از دست رفتن بازارهای داخلی و خارجی ازمهم ترین دلایلی بودند که دست به دست هم دادند تا این صنعت درسال های گذشته رو به سقوط گام بردارد. اما این روزها افزایش نرخ ارز و کوتاه شدن دست قاچاقچی ها به دلیل توجیه پذیرنبودن قاچاق باعث شده که در دل صنعت نساجی بارقه هایی از امید بتابد و صنعتگران این صنعت را به فکر شکوفایی دوباره و گرفتن جانی تازه بیندازد.

دبیرانجمن صنعت نساجی ایران، وضعیت صنعت نساجی ایران در طول یکسال گذشته را این طور ترسیم می کند: در این مدت افزایش نرخ ارز موجب شده که قاچاق کالاهای نساجی به بازارهای ایران کم شده و بازار دوباره توسط کالاهای ایرانی اداره شود. نساجی صنعتی است قاچاق پذیر، بیشترین لطمه را در یک دهه قبل صنعت نساجی خورد چرا که در این مدت بازار ایران پر بود از محصولات ترکیه ای، استرالیایی، آسیای جنوبی شرقی، کره یی و چینی. اما امروز شاهدیم که به کمک افزایش نرخ ارز قاچاق دیگر توجیه پذیر نیست و از سویی دیگر با کاهش مسافرت های خارجی کالاهای همراه مسافر نیزکم شده است. مجموع این عوامل موجب شده است ایران با افزایش تولید و بخشیدن جانی دوباره به ظرفیت های نساجی خود که تا امروز بیکار بودند بازار را به دست بگیرد و تولید و صادرات برای این صنعت توجیه پذیر شود : که البته افزایش قیمت ارز برهمه این دلایل اولویت دارد.

حائری با بیان اینکه صنعت نساجی ۴۰ رشته گوناگون دارد ودارای شاخه های متنوع است درپاسخ به این سوال که آیا رقمی درباره قاچاق محصولات این صنعت به کشور وجود دارد، گفت: مسلما چون قاچاق است، خیر، اما تقریبا دوتا سه میلیارد دلار درسال قاچاق داشتیم که متوقف شده است. از حائری خواستیم درباره وضعیت صادرات محصولات ایرانی آماری ارائه دهد، که گفت: میزان صادرات در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ معادل ۲۴ درصد افزایش یافته است وتاکید می کنم صادرات کالاهایی که تا پیش از این توجیه پذیر نبود به مدد نرخ دلار توجیه پذیر شده است. وی چالش های این صنعت را در اوضاع کنونی مانند تمام صنایع دیگر ایران، تامین نقدینگی عنوان کرد و افزود: به کارگیری تمام ظرفیت های نصب شده و پر کردن بازارداخل از محصولاتی با نام ومارک تجاری ایرانی و افزایش صادرات همه نیازمند نقدینگی است و متاسفانه صنایع نساجی کنونی ما آنقدر نقدینگی ندارد که مواد اولیه موردنیازش را بخرد.

فرصتی طلایی که تلف می شود

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

حائری وضعیت کنونی را فرصتی طلایی برای صنایع نساجی دانست که به دلیل نبود نقدینگی و تحریم سیستم بانکی درحال تلف شدن است.

به گفته او، درحال حاضر تحریم سیستم بانکی موجب شده که گشایش اعتبار ال سی، اعتبارات بین المللی و یوزانس ها برای ایران و صنعتگرانش غیر ممکن شود.

وی افزود: درگذشته تولید کنندگان ما با استفاده از این خدمات برای خرید مواد اولیه فقط ۱۰ درصد از بهای کل مواد اولیه را می دادند و متعهد می شدند مابقی را ۶ یا ۷ ماه بعد بپردازند به عبارتی فرصت می یافتند کالارا تولید و به فروش برسانند، سپس پول را به فروشنده خارجی می پرداختند اما امروز یک کالایی که یک میلیون دلار قیمت دارد باید پیش پیش۱۳۵ دلار ارزش کالابه فروشنده پرداخت شودکه بدین ترتیب حتی ۳۵ دلار هم بیشتر پرداخت می شود. رییس انجمن صنایع نساجی ادامه داد: نکته اینجاست که محصول چندماهی هم طول می کشد به دست خریداربرسد. حائری با بیان اینکه قیمت تمام شده کالاهای نساجی نسبت به سال ۸۹ یعنی زمان آغاز طرح، صد درصد افزایش یافته است، افزود: قیمت محصولات نساجی دریک سال اخیر اگرچه ۴۰ درصد با توافق سازمان حمایت افزایش یافته است اما با توافقات صورت گرفته قرار است دوباره انجمن که وظیفه قیمت گذاری به تازگی برعهده اش گذاشته شده، نسبت به افزایش نرخ ها اقدام کندچرا که معتقد است ۴۰ درصد رقم قابل توجهی نیست.

چگونه صنعت نساجی به گرید صعود کرد؟

تورج شهرجردی، مشاور مالی مدیرعامل شرکت نساجی بروجرد که از کارشناسان این صنعت نیز محسوب می شود، در این باره به خبرنگار ما گفت: اگرچه اختلاف قیمت ارز و سخت شدن واردات شرایط بهتری را برای صنعت نساجی ما و حتی دیگر صنایع کشور پدید آورده است اما امروز صنعت ما با کمبود مواد اولیه مواجه است چرا که هم اکنون کارخانجات ما با کمبود پنبه، پلی استر، پشم، ویسکوز و اکریلیک و از این نوع مواد اولیه مواجه هستند که همه این محصولات از کره، چین، هند، ترکیه و ازبکستان وارد می شود.

وی افزود: میزان نیاز سالانه کشور به پنبه سالانه ۱۶۰ هزارتن بیشتر است که تنها ۵۰ هزارتن آن در داخل کشور تولید می شود و مابقی وارد می شود. یا ویسکوز، حدود ۵۰ هزارتن وارد می شود که با گشایش واحدهای جدید پیش بینی می شود به ۱۰۰ هزارتن نیز افزایش یابد و همه این حجم وارداتی است. شهرجردی بیان کرد چنانچه به کارخانجات ما خوراک یا مواد اولیه برسد می توانیم شاهد رونق دوباره باشیم اما نکته مهم این است که با افزایش نرخ ارز بهای تمام شده محصولات نساجی نیز افزایش یافته است و به تبعش افزایش هزینه های کارگری، انرژی، مواد کمکی و میانی کار. مهندس خرمی مدیرعامل ریسندگی خاور نیزخبر از افزایش کیفیت محصولات ایران به گریدهای بالاتر داد و افزود: دریک زمانی ترک ها پارچه و مشروبات الکلی را به ایران قاچاق می کردند و خالی برمی گشتند اما امروز شاهدیم مشروب می آورند به جایش پارچه که به دلیل نرخ ارز برای آنها می صرفد از کشور خارج می کنندچرا که هرمتر پارچه را با قیمت کمی خریداری کرده و پس از دوخت لباس و گرفتن ارزش افزوده با قیمتی چند برابر به ایران وارد می کنند. وی ارتقای ایران را به گرید B که در درجه دوم از نظر کیفیت قرار دارد خرید دستگاه های دست دوم از ترکیه عنوان کرد و افزود: ۹۵ درصد از ماشین آلات استان دنیزلی ترکیه که مرکز نساجی این کشور است را ایرانیان خریداری کرده اند و این اتفاق باعث افزایش کیفیت محصولات ایرانی شده است. او عرضه کالاهای و محصولات نساجی ایران را با ۳۵ درصد زیرقیمت های جهانی بسیار وسوسه برانگیز دانست تا تاجران ترکیه پارچه را از ایران بخرند و محصول نهایی اش را به ایران بدهند. وی تصریح کرد: درحال حاضر در بخش الیاف و پنبه با بیش از ۱۲ هزارتن کمبود مواجه هستیم و افزایش نرخ موجب شده که هزینه تمام شده بیش از ۸۰ درصد افزایش یابد.

 

نویسنده: لیلی خامنه

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×