اخبار فرش ماشینی

گفتگو با جناب آقای مهندس سید جعفر حسینی مدیر عامل شرکت فرش ساوین

◄ لطفاً در مورد سوابق کاری خود در صنعت فرش ماشینی توضیح دهید. شرکت فرش ساوین چه برنامه هایی برای توسعه تولید، فروش و صادرات دارد؟ همچنین در مورد گروه صنعتی ساوین و مجموعه تولیدات آن توضیحاتی را بفرمائید.
من فارغ التحصیل مقطع فوق لیسانس رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران در سال ۱۳۶۷ هستم. کار در یکی از شرکت های گروه صنعتی ساوین را از سال ۱۳۶۹ آغاز کردم. این گروه فعال در صنعت نساجی کشور مرکب از سه شرکت نساجی رازی، فعال در زمینه تولید نخ الوان اکریلیک مخصوص فرش ماشینی، شرکت ساوین تاب تولیدکننده انواع نخ پنبه، پنبه- پلی استر و پلی استر – ویسکوز و شرکت فرش ساوین که تولید کننده نخ بی سی اف پلی پروپیلن هیت ست و فریز شده و انواع فرش ماشینی اکریلیک و پلی پروپیلن با کیفیت بسیار مطلوب و فراتر از استاندارد می باشد که تولیدات خود را روانه بازارهای داخلی و خارجی می نماید.
تنوع بخشی به محصولات و تولید طرح ها و نقشه های گوناگون فرش ماشینی با بهره گیری از طراحان خوش ذوق، با سلیقه و با تجربه در کنار بکارگیری ماشین آلات مدرن و همگام با تکنولوژی روز دنیا بستر لازم برای توسعه تولید، فروش و صادرات فرش را به خوبی مهیا کرده بگونه ای که از کشورهای مختلف از جمله استرالیا، نیوزیلند، کانادا، عمان، کویت، عراق، پاکستان و… تقاضاهای زیادی را برای عرضه فرش در دست اقدام داریم.

◄ پس از کشمکش های فراوان و نکات مثبت و منفی زیاد، انتخابات در ایران به پایان رسید و دولت آقای روحانی کار را آغاز کرد. به نظر شما تیم اقتصادی دولت یازدهم که می تواند از نقاط مثبت دولت باشد در شرایط فعلی اقتصادی کشور چه نکاتی را باید در رابطه با تولید و صادرات و به طور ویژه در صنعت نساجی و فرش ماشینی مورد توجه قرار دهد؟
پیچیدگی فراوان و روزافزون عوامل مختلف در سازمانها و وزارتخانه ها، تجهیز و تشویق هر چه بیشتر برنامه ریزان و مدیران، تفکرات سیستمی و بکار بردن ابزار و شیوه های کل نگرانه را اجتناب ناپذیر نموده است؛ از این رو تصمیمات اتخاذ شده توسط تیم اقتصادی دولت یازدهم باید بگونه ای باشد که علیرغم لحاظ نمودن مسائل اصلی و فرعی هر یک از وزارتخانه ها، بانک مرکزی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی، در راستای اهداف و برنامه های بلند مدت تبیین شده از سوی ریاست محترم جمهور جناب دکتر روحانی و وعده های اساسی ایشان به مردم بویژه به صنعت گران و تولیدکنندگان کشور باشد. بدیهی است صنعت نساجی و فرش ماشینی کشور نیز به عنوان یکی از زیربخش های پراشتغال و ارزآور صنعت کشور از این قاعده مستثنی نخواهد بود.
«حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت        آری به اتفاق جهان می توان گرفت»

◄ نظر شما در رابطه با نمایشگاه فرش ماشینی تهران چیست؟ نقش این نمایشگاه در پیشرفت صنعت فرش ماشینی و کفپوش ها چگونه است؟ آیا این نمایشگاه توانسته انتظارات شما را به عنوان یک شرکت تولیدی فرش ماشینی برآورده کند؟ آیا شما امسال در این نمایشگاه حضور دارید؟
صرف نظر از توسعه روزافزون وسایل ارتباط جمعی و بکارگیری روش های مدرن در معرفی و فروش محصولات شرکت ها و همچنین بهره برداری از سایت های مختلف اقتصادی و اجتماعی در شبکه های مجازی، هنوز معرفی و عرضه محصولات جدید بصورت فیزیکی در کنار حضور تولیدکنندگان و طراحان و مبتکران آنها نه تنها ارزش و اعتبار خود را از دست نداده بلکه گرایش و تمایلات عرضه کنندگان و خریداران را به بازدید عینی و فیزیکی افزایش داده تا شاید خستگی ناشی از گشت و گذارهای بیش از حد در شبکه های مجازی را از تن آنها بدر کرده و زیبائیهای تبلور یافته از فکر و اندیشه و قلم خلاقانه طراحان و هنرمندان را در صنعت فرش ماشینی به عینه ببینند؛ از اینرو معتقدم نمایشگاه فرش ماشینی تهران هر سال پربارتر از سال گذشته برگزار و قابلیت ها و توانمندیها و نوآوری های این بخش از صنعت کشور را به معرض ظهور گذاشته و ضمن تعیین جایگاه هر شرکت در کنار رقبای داخلی و خارجی، اطلاعات مفید و باارزشی را برای برنامه ریزی و منظور نمودن در اهداف بلند مدت شرکت ها فراهم می نماید.
چون فرش ماشینی آینه ای از هنر و صنعت می باشد از بعد هنری نیز باید بگویم شرکت در نمایشگاه و ملاحظه طرح ها و نقشه ها با رنگ بندی خاص طراحان خوش ذوق مانند حضور در یک سالن اجرای موسیقی زنده و شنیدن صدای موزون و دلنشین انواع آلات موسیقی است که روح و جسم آدمی را تلطیف می نماید و مقایسه نمودن آن با خرید یک سی دی از همان موسیقی چند روز پس از اتمام کنسرت می باشد.
به اعتقاد بنده حضور در نمایشگاه بین الملی فرش ماشینی یکی از ابزارهای توسعه و پیشبرد تولید، فروش و صادرات می باشد که گروه صنعتی ساوین آنرا به عنوان یک اقدام کوتاه مدت در عرضه محصولات و حصول به اهداف بلند مدت خود تعریف کرده است. ما امسال در غرفه ۱۴ سالن شماره ۸ و ۹ میزبان قدوم کلیه بازدیدکنندگان و علاقمندان و دست اندرکاران صنعت فرش ماشینی کشور هستیم.

◄ آیا برندهای فرش ماشینی ایران می توانند جهانی شوند؟ برندهای خوب فرش ایران برای جهانی شدن به چه ابزارهایی نیاز دارند؟ کدام را خود باید فراهم کنند و برای کدام نیازمند حمایت هستند؟
قطعاً ما تمام زمینه ها و امکانات لازم برای برندسازی و جهانی شدن در صنعت فرش ماشینی را داریم؛ چرا که مردم اکثر کشورهای دنیا، ایران را به عنوان تولیدکننده خاص در صنعت فرش می شناسند و همین امر بستر بیش از ۵۰% توسعه فرش ماشینی را به عنوان یک موهبت و مزیت اقتصادی برای تولیدکنندگان خوب فراهم کرده است. ۵۰% دوم قضیه به دو دسته قابل تقسیم می باشد؛ بخشی به خود تولیدکنندگان و توانائیها و قابلیت های آنها در مدیریت امور که کاملاً قابل کنترل می باشد و بخشی دیگر به مسائل کلان اقتصادی و تصمیمات متخذه توسط تصمیم سازان اقتصادی دولت ها مربوط می شود که در این خصوص نیز ثبات و امنیت و عدم تغییر مستمر ماهیانه و هفتگی بخشنامه ها و دستورالعمل های صادره از سوی وزارتخانه ها، بانک مرکزی، گمرک و… بیشترین کمک و حمایت از تولید، صادرات، برندسازی و بالندگی توسط شرکت ها خواهد بود.

◄ به نظر شما سرمایه گذاری های کنونی صنعت فرش ماشینی تا چه میزان با نیازهای بازار همخوانی دارد؟ در شرایطی که تولید به فرش های ارزان و مدرن با رنگ بندی و طرح های زیبا نیاز جدی بازار مصرف ماست همه تولید کنندگان سعی در خرید ماشین آلات شانه های بالا و بالاتر دارند. سیاست های سرمایه گذاری و توسعه شرکت ها باید بر چه پایه ای استوار باشد؟
پاسخ این سوال را در دو بخش عرض می نمایم.
اول: آنچه مسلم است ما در هیچ یک از مسائل اجتماعی و اقتصادی عبارت مطلق نداریم بنابراین کلماتی چون بهترین، زیباترین، مدرن ترین و پرفروش ترین در مقاطع زمانی خاص و یا توسط گروه ویژه ای از مصرف کنندگان برای کالاها و خدماتی اطلاق می گردند که با گذشت زمان و تغییر شرایط مقطعی مشمول تغییر می گردند. از اینرو بنظرم این گزاره صحیح نمی باشد که بگوئیم «سلایق تمامی مصرف کنندگان به طرح های مدرن و ماشینی خاص سوق پیدا کرده است» از همین رو بهره گیری از خلاقیت و ابتکار و تولید فرش با کیفیت و قیمت های متفاوت که بتواند به نیازها و سلایق تمامی مصرف کنندگان اعم از کودکان عزیز و جوانان برومند و سایر اعضای خانواده پاسخگو باشد سبب می گردد سبد عرضه محصولات شرکت کامل شده و مشتریان یک شرکت با وفاداری سایر نیازهای خود را هم در آن شرکت جستجو نمایند و این مهم در گروه ساوین بخوبی اجرا و ماشین آلات مختلف برای تولید انواع فرشها از معتبرترین تولیدکنندگان ماشین آلات بافندگی فرش ماشینی خریداری و نصب و راه اندازی شده اند.
و اما دوم: گرچه ما در واردات ماشین آلات خود از تسهیلات صندوق ذخیره ارزی استفاده کرده ایم و تداوم تخصیص ارز موجود در صندوق توسعه ملی به صنعت گران این بخش از کشور می تواند به عنوان یک ابزار مناسب به سیاست سرمایه گذاری شرکت ها کمک شایان توجهی نماید بشرطی که دارای ضوابط مشخص و غیرقابل تغییری باشد که آنچه بر سر ما و سایر استفاده کنندگان از تسهیلات ارزی از محل صندوق ذخیره ارزی و یا صندوق توسعه ملی طی ماه های گذشته آوردند نیاورد، باور بفرمایید شبی که بحث تغییر نحوه بازپرداخت اقساط وام ارزی با نرخ مبادله ای به جای مرجع را خواندم و شنیدم تا صبح روز بعد یک دقیقه نخوابیدم نه به خاطر این مطلب که شرکت های گروه ساوین توانایی پرداخت آن را خواهند داشت یا خیر ، بلکه فقط و فقط به عنوان یک ایرانی که ارزش ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری و تولید را پس از ۲۵ سال کار در صنعت این کشور با گوشت و پوست و استخوان لمس کرده ام و با خود گفتم فاتحه سرمایه گذاری با این بخشنامه خوانده شد زیرا دیگر هیچ فرد عاقلی دست به سرمایه گذاری با استفاده از تسهیلات ارزی نخواهد زد ، تا صبح فکر کردم و برای مسئولان رده های مختلف نامه نوشتم  ولی قبل از رفتن به سر کارم همه را داخل سطل آشغال ریختم چون فکر کردم این تصمیم سازان کسانی نیستند که دل نوشته های من و امثال مرا بخوانند و ترتیب اثر دهند.
از شما می پرسم چگونه می شود در مدتی حدود یک سال شرکتی در مقابل دریافت رقم ثابتی، اقساط آن را بر مبنای ۲۲۰% پس بدهد ، لذا امیدوارم وزرای اقتصادی کابینه یازدهم با استفاده از نظرات جناب آقای دکتر محمد نهاوندیان ریاست محترم اتاق بازرگانی و صنایع و معادن که کاملا به عواقب شوم و نامیمون این مصوبه اشراف دارند تصمیم عاقلانه و هوشمندانه ای بگیرند و از تقابل مدیران شرکت های استفاده کننده از تسهیلات با مدیران بانک ها و … جدا جلوگیری نمایند و کلیدی برای باز شدن قفل عدم سرمایه گذاری با دستان جناب آقای دکتر روحانی با مضمون زیر به صنعت گران و ملت بزرگ ایران هدیه نمایند:
« بازپرداخت اقساط وام ارزی با نرخ ارز روز دریافت تسهیلات و یا گشایش اعتبار»

◄ در حالی که با حمایت های  قوی دولت صادرات فرش ماشینی ترکیه از مرز ۲ میلیارد دلار هم گذشته است ما صادر کننده را از صادرات فرش ماشینی هر روز بیزار تر می کنیم. چرا ما نساجان و یا صاحبان صنعت فرش ماشینی نتوانسته ایم تا به حال اهمیت صادرات فرش ماشینی و پتانسیل های بالای این بخش را به دولتمردان وتصمیم سازان دولتی ثابت کنیم تا به این بخش نگاه ویژه تری داشته باشند؟ آیا فرش ماشینی متولی مشخصی دارد؟ نداشتن متولی خاص چقدر به ضرر این صنعت خواهد بود؟
فکر می کنم شما نیز تا حدودی با من هم عقیده باشید که ما بیشتر وارد کننده هستیم تا صادر کننده،  فرهنگ  ما فرهنگ واردات و مصرف است. مطلبم را با یک مثال ساده عرض می نمایم، اگر شما یک آگهی استخدام برای مدیر سفارشات و خرید های خارجی حتی در یک روزنامه کم تیراژ چاپ کنید در روز بیش از صدها پاسخ دریافت می کنید، حال اگر برای مدیر صادرات این عمل را حتی در روزنامه های پر تیراژ و مجلات اختصاصی مثلا نشریه اتاق بازرگانی، مجله صنعت نساجی و نساجی کهن انجام دهید فکر می کنید چند نفر مراجعه نمایند؟!
تا زمانی که ما درآمد نفتی داریم و فقط نحوه توزیع و تقسیم درآمدهای ناشی از آن نشانگر میزان خردمندی، توانایی و مهارت وزیران و مدیرکل ها باشد قطعا صادرات ما تغییر محسوسی پیدا نخواهد کرد، انتظار برداشت محصول گندم خوب و فراوان از یک زمین کاشت دیمی انتظاری عبث و بیهوده می باشد.
متولی فعلی مدیر کل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش دولتی است که هر زمان این متولی از تجربیات، خدمات و مشاوره متولی بخش خصوصی یعنی انجمن صنایع نساجی ایران بهره گرفته تا حدودی وضعیت نساجی به صورت عام و فرش ماشینی به صورت خاص بهبود یافته و الا در هوای ابری و مه آلود سالهای گذشته از نور درخشنده خورشید خبری نبوده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

◄ ورود فرش های شانه ۱۰۰۰ چه اثری برروی بازار فرش ماشینی دارد؟ تا چه میزان توجه به سلیقه مشتری و نیاز بازار در موفقیت یک شرکت موثر است ؟
وقتی نیازهای اولیه افراد از جمله خورد و خوراک، پوشاک و مسکن و تا حدودی امنیت به شکل نسبتا مناسبی مرتفع گردد نیازهای ثانویه خود را ظاهر می نمایند. خودیابی، زیبایی طلبی و کمال جویی از جمله این نیازها هستند. فرشهای ۱۰۰۰ شانه  با رنگ بندی و نقشه های زیبا قطعا این بخش از نیازهای افراد جامعه را که به طرح های سنتی و اصیل ایرانی علاقه مند هستند را تامین خواهد کرد.

◄ برای بومی سازی هرچه بیشتر صنعت فرش ماشینی چه راهکارهایی وجود دارد. در حال حاضر بخش عمده ای از ملزومات این صنعت از جمله نخ اکریلیک، نخ جوت، ماشین آلات بافندگی، قطعات یدکی و … حتی تا صد در صد از خارج تامین می شود. آیا می توان برای ساخت ماشین آلات بافندگی فرش، قطعات یدکی و حتی الیاف اکریلیک در ایران برنامه ریزی بلند مدت انجام داد؟
در تامین بخشی از قطعات یدکی مکانیکی و موارد اولیه کارهایی صورت گرفته و زمینه برای افزایش آن تا حدودی فراهم می باشد ولی تامین کامل سایر موارد از جمله تولید الیاف اکریلیک مثل ساخت پالایشگاه نفت برای کشور نفت خیزمان ایران است که همواره در اوایل برنامه کاری دولت ها و یا تدوین برنامه های بلند مدت  ۵ ساله مطرح  و با کمترین نتیجه ای پس از مدتی فراموش می شود.

◄ در بخش فروش و ارتباط با مشتری، فرش ساوین از چه الگوهایی استفاده میکند؟ برای ارائه بالاترین خدمات به مشتری از چه سیستم هایی بهره می برید؟
شرکت فرش ساوین دارای گواهینامه بین المللی مدیریت کیفیت  ۲۰۰۸-۹۰۰۰ ISO میباشد که طبق اصول تعریف شده در آن ارتباط با مشتری و پاسخگویی به مسائل مطروحه از سوی آنها به طور منسجم و برنامه ریزی شده انجام می شود به علاوه واحد ارتباط با مشتری (CRM) شرکت طراحی و در مراحل پایانی خود می باشد که در پاییز امسال کارت اشتراک  بیش از ۱۰۰۰۰ مشتری فرش ساوین صادر و ارسال خواهد شد.
از سوی دیگر پرسنل شرکت های گروه صنعتی ساوین با حضور در کلاس های آموزشی  مرتبط با موضوع  همواره در جهت بهبود روابط خود با مشتریان گام برمی دارند  منجمله در تاریخ ۲۵ و ۲۶ مرداد ماه حدود ۱۵ نفر از مدیران و کارکنان بخش های مختلف در کلا س های دو دوره مشتری مداری، روانشناسی ارتباط با مشتریان و اصول و فنون مذاکره حرفه ای که در طبقه هفتم ساختمان دفتر مرکزی شرکت تشکیل شده بود حاضر و از دانش و تجربیات اساتید مجرب این امور  بهره گرفتند.

◄ ورود پلی استر به صنعت فرش ماشینی ایران را چطور بررسی می کنید؟
خدا خالق زیبایی هاست، از اینرو خلق و ابتکار همواره زیبا به نظر می رسد. به طور مسلم ورود پلی استر بستر دیگری از امکانات و قابلیت ها را در اختیار طراحان و تولید کنندگان فرش ماشینی قرار می دهد تا به دلیل ظرافت بیش از حد و تشابه فرش های پلی استر به  فرش های ابریشم دستبافت قم آثار زیبای دیگری خلق و قطعا مشتریان خاص خود را خواهد داشت.

◄ به نظر شما صنعت نساجی ایران در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد؟
با شناختی که من از متولیان و دست اندرکاران صنعت نساجی کشور در بخش خصوصی دارم اکثر آنها از افراد با تجربه و خوش فکر کشور هستند که به دلیل وفاداری خود به زنده نگه داشتن این صنعت کهن حتی به بهای از دست دادن بخشی از سرمایه و سلامتی خود و علی رغم نوسانات و فراز و نشیب های زیاد در شرایط اقتصادی و سیاسی کشور طی سی سال گذشته تمام تحریم های خارجی و محدودیت و بی مهری های داخلی را با سعه صدر پشت سر گذاشته و خود را از گرداب  مشکلات رهانیده اند، از اینرو می توان گفت وضعیت قابل قبول و رو به رشدی دارند و می توانند با بهره گیری ازحمایت ها و برنامه های دولت یازدهم یکبار دیگر قد خمیده خود را کاملاً راست و گام های استوار و رو به جلویی را در رشد و توسعه صنعت نساجی کشور بردارند.

◄ خوشبختانه در مدت اخیر برخی از بخش های صنعت نساجی مانند تولید نخ، پتو، پوشاک و … جان تازه ای گرفته اند. به نظر شما دلیل این رشد چه بوده است؟ چگونه باید این وضعیت ادامه پیدا کند؟
طبعاً افزایش قیمت ارز، ورود محصولات نساجی مانند پتو، نخ و پوشاک را از توجیه انداخته و واردات آنها کمتر شده ولی قاچاق و واردات محصولات بی کیفیت پدیده ای با شدت و ضعف فراوان می باشد  و چنانچه روند کاهش قیمت ارز که اخیرا شروع شده با اعمال کنترل های شدید و واقعی گمرکات و مقررات محدود کننده واردات کالای فاقد استاندارد و کیفیت مطلوب مواجه نشود به طور مسلم در آینده ای نه چندان دور وضعیت کاملا عوض خواهد شد.

◄ چنانچه مطلب دیگری دارید به عنوان حسن ختام این جلسه بفرمائید
ضمن آرزوی موفقیت روزافزون برای جناب آقای دکتر روحانی و کابینه محترم ایشان عاجزانه خواهش می کنم از مقایسه عملکرد و رفتار خود با دوره ریاست جمهوری قبلی حتی الامکان اجتناب و در صورت لزوم مسائل و برنامه های خود را با سایر دول و کشورهای منطقه و جهان قیاس نمایند.■

تهیه و تدوین: بهنام قاسمی- مجله کهن

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×