اخبار فرش ماشینی

گفتگو با جناب آقای صابر – مدیر عامل شرکت فرش عقیق

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

با مدیران صنعت فرش ماشینی ایران

 

با مدیران صنعت فرش ماشینی ایران

لطفا در ابتدا بیوگرافی کوتاهی از شرکت فرش عقیق را ارائه دهید
شرکت فرش عقیق از سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را آغاز کرده است. شغل پدری من تولید ابریشم طبیعی بود و نخهای تولیدی ما در شهرهایی مثل کاشان ، تبریز و اصفهان به فروش می رفت. در ابتدا با ماشین های ۴۴۰ و ۵۰۰ شانه مشغول فعالیت بودیم اما با نوسازی ماشین آلات و نصب و راه اندازی ماشین آلات مدرن در سال ۸۳، در حال حاضر توان بافت  انواع فرش های ۷۰۰ شانه در تراکم های ۱۴۰۰ و ۲۵۰۰ را داریم.

نظر آقای صابر را در رابطه با تکلیفی شدن اخذ نشان استاندارد برای واحدهای تولیدی فرش ماشینی جویا می شویم :
داشتن نشان استاندارد در نگاه اول هزینه های زیادی را به یک واحد تولیدی تحمیل می کند و شرکت متقاضی هزینه ای بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان را باید تقبل کند اما در قبال یک بار هزینه کردن می تواند نتایج بسیار خوبی را برای واحد تولیدی داشته باشد. در نگاه خریدار داشتن نشان استاندارد بسیار مهم است و رفتارهای مختلفی را در قبال فرش غیر استاندارد و استاندارد باید از او انتظار داشت. همچنین داشتن نشان استاندارد در بخش صادرات از اهمیت بالایی برخوردار است.
اداره استاندارد باید یک سری رفتارها و ابزارهای تشویقی را به کار گیرد و در واحدهای تولیدی برای گرفتن نشان استاندارد انگیزه ایجاد کند چرا که در شرایط کنونی هیچ تولید کننده ای از هزینه استقبال نمی کند.

نظر شما در رابطه با صنعت فرش ماشینی ایران چیست ؟
به نظر من در حال حاضر صنعت فرش ماشینی ما به درجه خوبی از رشد و شکوفایی رسیده است و سرمایه گذاری های جدید در این صنعت نیز نشان دهنده پتانسیل بالای آن است . البته فکر می کنم سرمایه گذاری های جدید با تکیه بر وام های بانکی و تسهیلات در این برهه از زمان می تواند خطرناک باشد و شرکتهای تازه تاسیس را با مشکلات زیادی روبرو کند و شرکتهایی می توانند در سرمایه گزاری های جدید و طرح های توسعه موفق باشند که با تکیه بر سرمایه شخصی خود و به صورت پلکانی سرمایه گذاری و حرکت می کنند و با توجه به بازار مصرف داخلی که به شدت از فرش هایی با تکنولوژی بافت بالا و رنگ بندی های جدید استقبال می کند جای کار زیادی وجود دارد.
به عقیده من عکس العمل بازار در برابر تغییرات بسیار جالب است. مثلا ما جزء شرکت هایی هستیم که ماشین آلات HCP را نصب و راه اندازی کردیم. در چند ماه اول تولید، فروش این نوع فرش یعنی فرش های با تراکم بالا برای ما بسیار سخت و بازار بسیار ناامید کننده بود تا جایی که تا حدودی هم متضرر شدیم اما به زودی سلیقه بازار عوض شد تا جایی که در حال حاضر بازار مصرف علاقه بسیار شدیدی را به این نوع فرش نشان می دهد.
حتی اگر فرشهای ۹۰۰ و ۱۰۰۰ شانه هم وارد بازار شود در سال های آتی مشتری خاص خود را پیدا خواهد کرد و سهم بازار خود را بدست خواهد آورد . آنچه مسلم است بازار فرش در ایران و مصرف کننده ایرانی همواره از نوآوری و محصولات جدید استقبال می کند .
در سالهای اخیر بخشی از نیاز مردم به نوآوری را فرش های وارداتی تامین کرده که متاسفانه لطمات زیادی را به دنبال خواهد داشت. ما از نظر طراحی، کیفیت و قیمت تمام شده برتری چشم گیری داریم و دولت باید با جلوگیری از واردات بی رویه فرش از این صنعت حمایت کند. صنعت فرش ماشینی تعداد زیادی اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده و مسئولین باید به این نکته فکر کنند که اگر روزی این صنایع دچار مشکل شوند با خیل عظیم بیکاران چه خواهد کرد ؟
پس قبل از وقوع بحران باید با حمایت خود جلوی آن را بگیرید .
متاسفانه وارد کنندگان به دلیل سود بالایی که از فروش فرشهای خارجی بدست می آورند به این مساله دامن زده اند در حالی که در همه زمینه ها محصولات ما از فرش های ترکیه ، بلژیک ، مصر و . . . برتر هستند.

 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

با مدیران صنعت فرش ماشینی ایران

– به نظر شما علت استفاده از نام های مشابه در بین شرکت های فرش ماشینی که به عقیده برخی سوء استفاده از برندهای دیگران است در سالهای گذشته چه بوده است ؟
آنچه مسلم است مسئول کنترل و ساماندهی نامها و نشان های تجاری سازمان ثبت شرکتهاست و هر تولید کننده ای پس از انتخاب اسم و نام تجاری خود با مراجعه به ثبت شرکت ها آن را ثبت می کند و در صورت مشابه بودن اسامی و سوء استفاده باید جلوی آن گرفته شود و هیچ شخصی نمی تواند به تنهایی پیش بینی کند که نام ثبت شده وی چه موارد مشابهی دارد.
البته یکی از کارهای بسیار خوب اداره استاندارد این بوده است که هر شرکتی برای اخذ پروانه استاندارد باید محصولات خود را تحت یک برند مشخص معرفی کنند که تا حد زیادی از سوء استفاده های احتمالی پیش گیری خواهد شد و حتی نامهای مشابه کنونی باید دارای برندهای متفاوتی باشند.

نظر شما درباره صادرات فرش ماشینی چیست ؟
به نظر من در شرایط حاضر دور از انتظار نیست که بازار فرش ماشینی ما در داخل کشور اشباع شود به همین خاطر تمامی شرکت های تولید کننده فرش ماشینی تمایل زیادی به صادرات کالاهای تولیدی خود دارند. در این برهه از زمان دولت باید وارد کار زار شود و از شرکت های تولیدی با سیاست های تشویقی در جهت افزایش صادرات حمایت کند یکی از علت های رشد روز افزون ترکیه در بخش صادرات فرش ماشینی حمایت و پشتیبانی دولت این کشور از صنایع نساجی و فرش آن بوده است .
در حال حاضر این تولید کنندگان هستند که تمامی خطرها و ریسک های تجارت و صادرات فرش را بر دوش می کشند چرا که با حجم بالای سرمایه در گردش اقدام به خرید ماشین آلات چند میلیارد تومانی می کنند. ماشین آلاتی که استهلاک بسیار بالایی دارند، به سرعت فرسوده می شوند ، قابل جا به جایی و فروش نیستند و تامین قطعات یدکی آنها نیز دردسرهای خاص خود را دارد. بنابراین این صنعت بیش از هر زمان دیگری به حمایت دولت در بخش صادرات نیاز دارد.

– آیا صنعت فرش ماشینی توسط سایر بخش ها به خوبی حمایت می شود ؟
به نظر من جواب این سوال منفی است و بخش هایی مانند چله پیچی ، آهار ، تکمیل و طراحی توان حرکت موازی با بخش بافندگی فرش را ندارند.
مثلا طراحی ما بسیار ضعیف و توسعه نیافته است و با توجه به داشته های ما در هنر طراحی ، اقوام و فرهنگ های مختلف ما در ایران و تنوع رنگ و طرح و نقشه در مناطق مختلف کشور، طراحان ما بسیار ضعیف عمل کرده اند و تا بحال نتوانسته اند با ارائه طرح های جدید و نو به تولید کنندگان خط مشی درستی برای ورود به بازارهای مناطق مختلف ایران و حتی جهان بدهند.
ما در واحد تحت نظارت خود هزینه های سنگینی را برای طرح های جدید و بدیع اختصاص داده ایم و بسیار هم راضی هستیم چرا که با وجود عدم رعایت قانون کپی رایت در ایران بازهم به نفع ماست و به نظر من شرکت هایی که فقط به کپی طرح ها و نقشه های موفق دیگران بسنده کرده اند در نهایت متضرر خواهند شد.

 

تحریریه مجله نساجی کهن ۷۷۲۴۵۷۸۰

 

فرش ماشینی و صنایع وابسته

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×