اخبار فرش ماشینی

گفتگو با آقای داوود کاشفی – مدیر عامل شرکت اوراسیا نوید، مجری برگزاری نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران
پیش به سوی موفقیت …

بار دیگر در آستانه پائیز اهالی صنعت فرش ماشینی و بخش های وابسته آن از تاجر و بازرگان و وارد کننده گرفته تا تولید کننده و شرکت های خدماتی و… منتظر برگزاری پنجمین دوره رویدادی هستند که در سالهای اخیر توانسته به خوبی به نیازهای صنعت بزرگ فرش ماشینی پاسخ دهد و با مدیریت خوب و اصولی هر سال با رشد مناسبی روبرو بوده است. رویدادی که حالا جای خود را در بین مردم هم بازکرده است و شاید هرکسی به دنبال خرید فرشی برای خانه، جهیزیه و… است، دوست دارد تاریخ این نمایشگاه را در تقویم خود یادداشت کند. امسال نمایشگاه فرش ماشینی، موکت و کفپوش تهران یک ماه زودتر از تاریخ همیشگی خود یعنی در شهریور ماه برگزار می شود و به همین دلیل دارای ویژگی های منحصر به فردی است که آقای داوود کاشفی، مدیر عامل شرکت برگزار کننده برای ما و شما بیشتر درباره آنها می گوید…

◄ لطفاً در مورد مشخصات و ویژگی های پنجمین نمایشگاه فرش و کفپوش تهران بیشتر توضیح دهید؟

این نمایشگاه در واقع محلی برای توسعه بازار شرکت های فرش ماشینی و صنعت کفپوش کشور است و در طی چهار دوره گذشته توانسته جایگاه مناسبی را در بین شرکت های فعال در این حوزه و مشارکت کنندگان پیدا کند و رقابت سالمی را به وجود بیاورد. به نظر من زمینه برای پیشرفت و ورود به بازارهای صادراتی مهیا شده است و نمایشگاه امسال را نیز بر همین مبنا برنامه ریزی کرده ایم. ما سعی داریم از این پس کار گروه ویژه ای را با حضور نخبگان صنعت فرش ماشینی تشکیل دهیم و به طور جدی و با همکاری موثرترین افراد در حوزه صادرات به این مهم بپردازیم. کشورهایی را در حال حاضر به عنوان کشورهای هدف صادراتی در نظر گرفته ایم و بر روی آن ها تحقیقات میدانی صورت گرفته است. در این برهه از زمان که همه چیز در حال انتقال به دولت جدید، و اوضاع به ظاهر رو به بهبود است، خود را آماده می کنیم تا در موقع مناسب برای ورود به بازارهای هدف آماده باشیم. حوزه فرش ماشینی با توان تولید و پتانسیل بالایی که دارد نیازمند مشخص شدن نقشه راه و شناخت مسیر صادرات است.

◄ چگونه این هدف اجرایی خواهد شد؟

همان طور که گفته شد کارگروه تخصصی صادرات فرش ماشینی با حضور نخبگان صادرات فرش ماشینی کشور تشکیل می شود و اطلاعات و تحقیقات میدانی انجام شده بر روی بازارهای صادراتی ۹ کشور منطقه در اختیار این کارگروه قرار می گیرد و گرایش و سمت و سوی صادراتی از این کارگروه استخراج می شود. پس از آن به این سمت حرکت می کنیم که در چند کشور مزیت دار در منطقه اقدام به برگزاری نمایشگاه های تخصصی فرش ماشینی کنیم و در این بازارها خود را از طریق بهترین ابزار ورود به بازار یعنی نمایشگاه معرفی کنیم. از این طریق می توانیم امکان حضور در یک بازار جدید را با کمترین هزینه در اختیار شرکت های تولیدی معتبر و قدرتمند ایرانی قرار دهیم.
در نمایشگاه پنجم هم محصول نهایی شده را به صورت پکیج کاملی در اختیار عموم شرکت کنندگان قرار خواهیم داد تا اطلاعات کافی را از این برنامه ها داشته باشند.

◄ علل تغییر تاریخ نمایشگاه پنجم می تواند سوال بسیاری از خوانندگان و شرکت های فرش و کفپوش باشد در این رابطه توضیحات بیشتری بفرمائید؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شرکت نمایشگاه های بین المللی تهران سالانه بالغ بر ۷۰ نمایشگاه بین المللی و ۴۰ جشنواره برگزار می کند. این حجم از برگزاری نمایشگاه، تاریخ های برگزاری نمایشگاه را با مشکل اساسی روبرو می کند. ضمن اینکه تعطیلات رسمی نمایشگاه ها در اواخر سال و اوایل سال نو مقداری از زمان موجود برای برنامه ریزی را از بین می برد که هیچ نمایشگاهی در آن برگزار نمی شود. همچنین تغییرات اندکی هم هر ساله به واسطه تغییر ماه مبارک رمضان در جدول نمایشگاه ها ایجاد می شود. اگر می خواستیم امسال هم مانند سنوات گذشته در مهر ماه نمایشگاه فرش و کفپوش را برگزار کنیم تنها زمان موجود در جدول نمایشگاهی روزهای یکشنبه تا چهارشنبه را در اختیار ما قرار می داد. اما تجربه نشان داده است که نمایشگاه هایی مانند نمایشگاه فرش ماشینی تهران نیازمند تعطیلات پایان هفته است تا به مردم و شبکه های توزیع این امکان داده شود تا در نمایشگاه حاضر شوند و اوضاع را رصد کنند. به همین دلیل تاریخ نمایشگاه را طبق زمان های موجود در جدول نمایشگاهی به شهریورماه منتقل کردیم تا بتوانیم روزهای سه شنبه تا جمعه را برای هر چه پر بارترشدن نمایشگاه در اختیار بگیریم. نکته بسیار مهم دیگر این که با این تغییر زمان توانستیم سالن های بسیار خوب و استانداردی را برای شرکت کنندگان در نظر بگیریم.

◄ آیا مشکل ساعت برگزاری نمایشگاه همچنان وجود دارد؟

متاسفانه ساعات برگزاری نمایشگاه از حیطه اختیارات ما و حتی شرکت نمایشگاه های بین المللی تهران خارج است. اما به نظر من با توجه به وجود ۲ روز نیمه تعطیل و تعطیل در ۴ روز برگزاری نمایشگاه مشکلی از این نظر وجود نخواهد داشت. طبق اعلام نظر شورای شهر زمان خاتمه نمایشگاه های تهران در محل دائمی نمایشگاه ها ساعت ۱۶ می باشد که موجب ایجاد ترافیک نشود. ما هر سال پیشنهادی مبنی بر افزایش ساعت کار نمایشگاه را ارائه کرده ایم و امسال به همین منوال پیشنهادات خود را به سازمان ارسال کرده ایم که امیدواریم با افزایش ساعات بازدید موافقت شود.

◄ بعضی از غرفه داران نمایشگاه  نسبت به عدم برخورد مناسب مسئولین در هنگام تخلیه سالن ها در پایان هر روز گلایه دارند و معتقدند گاهاً رفتارهایی صورت می گیرد که از شأن نمایشگاه به دور است. آیا چنین اظهار نظرهایی را قبول دارید؟

ببینید من این سوال را تفکیک می کنم و از دو جنبه پاسخ می دهم. اولاً از روزی که ما سالن ها را برای پهن کردن موکت ها و غرفه سازی و … تحویل می گیریم همه چیز از جمله سالن ها، انبارها، تمام افرادی که مشغول کار هستند و تمام اموال و … بیمه می شوند. از روزی که نمایشگاه آغاز به کار می کند به طور کامل و به منظور برقراری امنیت در اختیار نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرد. وقتی کار وارد این حوزه می شود همه چیز باید کاملاً قانونی و منظم و در چهارچوب مقررات آن نیروی محترم انجام شود. اگر در خارج از زمان نمایشگاه اتفاقی از جمله آتش سوزی، سرقت، صدمات جانی و … رخ دهد بیمه و سایر نهادها هیچ مسئولیتی را قبول نخواهند کرد.
من هم با شما موافقم که این ضعف وجود دارد و در هیچ یک از نمایشگاه های دنیا این مدل وجود ندارد. ما هم با این شرایط موافق نیستیم اما باید شرایط و قوانین حاکم را پذیرفت. شرکت های حاضر نیز باید برنامه های خود را حتی الامکان طوری تنظیم کنند که با مشکلی مواجه نشویم. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که برخی از غرفه گذاران هم هستند که متاسفانه به هیچ عنوان همکاری لازم را انجام نمی دهند. به هر حال امیدواریم با همکاری و پذیرش قوانین حاکم بر نمایشگاه بتوانیم امسال هم نمایشگاه خوبی داشته باشیم.

◄ استقبال شرکت های تولیدکننده در نمایشگاه امسال از نظر تعداد شرکت ها، کیفیت شرکت کنندگان و … را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما به عنوان تیم برگزاری این نمایشگاه که از ابتدا مدیریت ساختاری آن را نیز به عهده داشته ایم همواره سعی کردیم تا سنگ بناهای این رویداد را بسیار محکم و در چهارچوب منطقی و علمی پایه گذاری کنیم. با توجه به این مطلب و نیز برنامه هایی که برای این نمایشگاه در نظر داریم با وجود همه پیشرفت ها و موفقیت های کم نظیر این نمایشگاه در چهارسال گذشته، هنوز هم فکر می کنیم که از برنامه ریزی ها و اهدافمان عقب هستیم چرا که متاسفانه شرایط اقتصادی کشور در دو سال گذشته به گونه ای رقم خورد که راه های پیشرفت ما را تقریباً مسدود کرد. خوشبختانه هر ساله در این نمایشگاه تولیدات، کیفیت ها، طرح ها و نقشه ها و … رشد قابل توجهی داشته و نوآوری های صورت گرفته در بین غرفه گذاران نشاندهنده پویایی این رویداد است و این یکی از ویژگی های یک نمایشگاه استاندارد است. امسال هم انتظار داریم تعداد غرفه گذاران فضای نمایشگاهی با افزایش روبرو شود.

◄ از دولت آقای روحانی چه انتظاراتی برای رونق صنعت نمایشگاهی و فرش ماشینی خواهید داشت؟

من امیدوارم دولت جدید به مسائل مختلف با دیدگاه کاملاً تخصصی نگاه کند و به جای دخالت در امور و دست و پا گیر شدن برای همه، حوزه نظارتی خود را قوی تر کند. صنعتی مثل فرش ماشینی که کاملاً خصوصی است و از همه نظر توانمند، اصلاً نیازی به دولت ندارد.
دولت باید وظیفه شناس باشد و به وظایف خودش عمل کند. مهمترین وظیفه دولت ایجاد زیر بنا و بستر تولید و صادارت است که می تواند از جنبه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و نظارتی مورد توجه قرار گیرد. دخالت نکردن دولت در صنعت فرش ماشینی بزرگترین لطف به این صنعت خواهد بود. بخش خصوصی به خوبی می داند که برای حفاظت از سرمایه خود و پولسازی باید چه مسیری را انتخاب کند. دولت جدید با شعار باز کردن فضای کشور و اعتدال به روی کار آمده که امیدواریم به همین شعارها جامعه عمل بپوشاند و انتظارات بخش خصوصی را به طور کامل برآورده کند.

◄ چه برنامه هایی را برای بین المللی کردن این نمایشگاه در نظر دارید؟

به نظر من این نمایشگاه در حال حاضر جای خود را در منطقه باز کرده است و در مقایسه با نمایشگاه های دموتکس روسیه یا استانبول چیزی کم ندارد. متاسفانه در شرایط فعلی کشور و با سیاست های خارجی پیش گرفته شده و همچنین قوانین صادره از جمله ممنوعیت کامل واردات فرش ماشینی به داخل کشور! عملاً فضا برای بین المللی کردن این نمایشگاه بسیار محدود شده است. در حال حاضر عمده فعالیت ما بر روی دعوت از هیات های تجاری و بازدیدکنندگان بین المللی است که امسال از کشورهای روسیه، امارات، ترکیه، کویت، قزاقستان و تاجیکستان، گرجستان و …از نمایشگاه بازدید خواهد شد. امیدواریم با تدبیر دولت جدید، سال آینده شاهد رشد مطلوب و دلخواه این نمایشگاه باشیم.

◄ لطفاً در مورد کمپین تبلیغاتی نمایشگاه بیشتر توضیح دهید؟

مهمترین رکن هر کمپین تبلیغاتی این خواهد بود که شما بتوانید به بهترین نحو رویداد مورد نظر را اطلاع رسانی کنید. این اطلاع رسانی و تبلیغات به دو بخش تبلیغات جهت جذب مشارکت کننده و غرفه گذار و تبلیغات جهت جذب بازدیدکننده تخصصی تقسیم می شود. ما در کمپین تبلیغاتی خود سعی کرده ایم در بخش جذب بازدیدکننده به هر دو بخش بازدیدکننده تخصصی و همین طور بازدیدکننده عمومی و خریداران نهایی توجه کنیم که همه غرفه گذاران بتوانند بهره کافی را ببرند.
ما امسال از تیزرهای تلویزیونی، تبلیغات رادیویی و بیلبوردهای شهری و شبکه مترو جهت تبلیغات عمومی سود برده ایم. ضمن اینکه بانک اطلاعات خوبی از شبکه توزیع فرش کشور در اختیار داریم که قطعاً اطلاعات کامل و جامعی از این نمایشگاه دریافت خواهند کرد.

◄ صنعت نمایشگاهی را چطور ارزیابی می کنید؟

امروزه نمایشگاه ها ابزارهای موثر و بسیار قدرتمندی برای توسعه بازار فروش هستند. به همین دلیل کشورهای مطرح جهان نظیر آلمان به این موضوع به طور بسیار اساسی و پایه ای می پردازد و طبق استانداردهای تعریف شده فعالیت می کنند و نتایج لازم را نیز بدست می آورند. ما در رابطه با فضای نمایشگاهی و سایت برگزاری دچار محدودیت های زیادی هستیم. در گام اول باید سایت های نمایشگاهی جدید و استاندارد را احداث کنیم و سایت های موجود را نیز بازسازی و نوسازی کنیم و به مجریان منتخب نمایشگاهی نیز اختیارات بیشتری واگذار کنیم تا بتوانند بهترین ها را به کار ببرند. چرا که در بسیاری از موارد دست مجریان نمایشگاهی در ایران کاملاً بسته است.
در پایان برای شما هم آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.

منبع : شماره ۱۹ مجله کهن

شماره اشتراک : ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×