اخبار فرش ماشینی

گفتگو با آقای جواد پیله وریان – مدیر عامل شرکت کاشان کسری

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

تعطیلات تعطیل!

شرکت کاشان کسری از نزدیک به دو دهه است که به تولید دو محصول مهم در صنعت فرش ماشینی یعنی نخ فرش BCF و آکرلیک مشغول است و از تولیدکنندگان شناخته شده در قطب فرش ماشینی ایران؛ کاشان به شمار می رود. به مناسبت برگزاری ششمین نمایشگاه بین المللی کفپوش تهران باجواد پیله وریان؛میرعامل این مجموعه همراه و هم کلام شدیم تا علت عدم حضور آن ها در نمایشگاه و ساختار تولید آن ها را جویا شویم.

لطفا اطلاعاتی درباره شرکت کاشان کسری ارائه نمایید؟

ما از سال ۱۳۷۰ شرکت یلدای کویر را با همکاری آقای فتاحی تاسیس کردیم و وارد صنعت فرش ماشینی شدیم. این همکاری شش سال ادامه یافت در این مدت تعداد ماشین های تولیدی را از یک ماشین به شش ماشین رساندیم و چله پیچی و تابندگی را هم به آن افزودیم. بعد از آن با آقای زرکار پروژه جدیدی را شروع کردیم و با خرید ماشین نیومگ آلمان به تولید نخ BCF پرداختیم. به این ترتیب کسری کاشان آغاز به فعالیت کرد. حدود چهار، پنج سال به تولید این محصول مشغول بودیم و بعد از آن به تولید آکرولیک هم پرداختیم. با وارد کردن ماشین های تولید این نخ از ایتالیا تولید اکرولیک هم به آن افزودیم.

به این ترتیب ما کارخانه زریسان کویر را در سال ۱۳۸۵ به بهره برداری رساندیم؛ بعد از مدتی نیز کارخانه امیرکبیر افتتاح شد که در آن به ریسندگی نخ آکرولیک می پردازیم. فعالیت این واحد تولیدی نسبت به کسری کاشان  و زر ریسان وسیع تر است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شیوه کنترل کیفیت نخها در مجموعه شما به چه صورت انجام می گیرد؟

از بهترین الیاف ایران وجهان استفاده می کنیم. استفاده از نیروی متخصص و مهندسین آموزش دیده و بهره گیری از آزمایشگاه های مجهز و آزمایش روزانه محصولات، کیفیت محصولات تولیدی ما را تضمین کرده است.

چرا در تولید آکرولیک تمرکز و سرمایه گذاری کرده اید؟آینده ی این محصول را چگونه ارزیابی می کنید؟ (با توجه به افزایش تولید و محبوبیت منسوجات پلی استری)

باید به این مسئله اشاره کنم که فرهنگ استفاده از فرش در ایران و دیگر کشور های جهان متفاوت است، تمایل به استفاده از فرش های بافت آکرولیک در ایران بیشتر است، چراکه ساختار این نخ شبیه به پشم است. فرش هایBCF که در ایران بافته می شود اغلب جنبه صادرات دارند. در ایران عموم خانواده ها روی فرش می نشینند در حالی که در اروپا و آمریکا اینگونه نیست و فرش هایی که از BCF تهیه می شوند ساختار مناسبی برای انجام این کار ندارند؛ بعلاوه دوام فرش آکرولیک بیش از فرش های BCF  است. ایران جمعیت بالایی دارد و این جمعیت خواستار فرش های آکرولیکی اند. اما شاید در آینده فرش های BCF و کم شانه خریدار بیشتری پیدا کند.

ساختار فروش شما چگونه است؟

ما از روش های مختلفی برای افزایش میزان فروش خود بهره گرفته ایم. در حال حاضر تمایل به خرید فرش های ۵۰۰ شانه کاهش پیدا کرده است و ما سعی داریم نخ هایی تولید کنیم که متناسب با تراکم و شانه بالاتر است و با توجه به افزایش میزان تولید در کاشان حجم بالای تولید نخ در این منطقه مصرف می شود.

علت عدم حضور شما در نمایشگاه فرش ماشینی تهران به عنوان بستری مناسب برای معرفی محصولات پیست؟

علت عدم حضور ما در نمایشگاه فروش بالای محصول ما در منطقه  کاشان و عدم نیاز ما به معرفی محصول مان برای تولیدکنندگان در شهرهای دیگر است. بعلاوه، افزایش قیمت دلار و ناتوانی تولیدکنندگان فرش از خرید نخ ترکیه ای سبب شده است تولید ما بیش از گذشته به فروش می رسد.

در صورت افزایش تولید نیز امکان فروش در کاشان بدون حضور در نمایشگاه برای ما وجود دارد. در حال حاضر هشت ماشین در مجموعه ما مورد استفاده قرار می گیرد، با افزایش میزان تولید همکاران و برنامه های آن ها برای خرید دستگاه های جدید میزان تولید ما نیز افزایش می یابد.

از این میزان تولید چند درصد به اکرلیک و چند درصد به  BCF اختصاص می یابد؟

حدود نود درصد آن مربوط به آکرولیک و حدود  ده درصد آن BCF  است. دلیل آن هم تمایل شدید ما ایرانی ها به نشستن روی فرش و استفاده زیاد از آن است و دوام آن بیش از فرش های بافت پلی استر است. چه بخواهیم چه نه نخ فرش اکریلیک یک نیاز مهم فعلی صنعت فرش ماشینی ماست و نباید آنرا بی پاسخ گذاشت. مسلما نیاز بازار و خواست مشتریان و یا تغییر ذائقه مصرف کننده در ارتباطات مستمر تولید کننده با خریدار مشخص می شود و در دراز مدت ساختار صنعت فرش ماشینی ما را این گونه شکل داده و ممکن است در آینده نیز ممکن است جهت آنرا به گونه ای دیگر عوض کند و آنوقت همه بخش ها از تولید نخ فرش گرفته تا تکمیل و بسته بندی، مجبورند خود را با جهت گیری بازار هماهنگ کنند.

اغلب با کدام گروه از مشکلات دست و پنجه نرم می کنید؟

بزرگترین مشکل ما مسئله تحریم هاست که مانع از واردات قطعات یدکی ماشین های ریسندگی شده است. در گذشته امکان واردات ماشین ها در کوتاه ترین زمان ممکن بود اما امروز امکان آن وجود ندارد. واردات قطعه نیازمند حواله ارز آزاد است. مشکل دیگر ما مسئله نقدینگی است. مسئله ارز و باز کردن ال سی در کشورهای دیگر است.

خواسته شما از دولت چیست؟

من از دولت فعلی و آقای روحانی تقاضا دارم مدت زمان تعطیلات را کاهش دهد؛ چراکه این تعطیلات مستمر به تولید و اقتصاد کشور ضربه می زند. در حالی که کاهش میزان تعطیلات غیر ضروری می تواند به افزایش میزان تولید، رفع فقر، تورم و … منجر می شود. به نظر من این امر تنها در صورت تعطیل کردن تعطیلات میسر می شود. در ایام اعیاد و تولدها کارگران و صنعتگران می توانند در محیط کار و حین انجام کار این ایام را جشن بگیرند. برای ایام عزاداری، این امور را به بعد از ساعت کاری موکول کنند. مسئولان استان بیشتر به تولیدات و تولیدکنندگان در کشور توجه کنند. ■

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×