اخبار فرش ماشینی

گزارش نهایی نمایشگاه دموتکس هانوفر ۲۰۱۳

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 گزارش نهایی نمایشگاه دموتکس هانوفر ۲۰۱۳

DOMOTEX HANOVER

نمایشگاه دموتکس امسال با اینکه به اعتقاد خیلی از کارشناسان و غرفه گذاران کمی خلوت تر از سال های گذشته بود اما باز هم توانست بالغ بر ۴۰ هزار بازدید کننده تخصصی از ۸۰ کشور جهان را به خود جذب کند. در واقع دموتکس آغازی مطمئن برای شرکت های تولیدی و بازرگانان در سال جدید میلادی است. بستر مناسب، امکانات ویژه و نظم و ترتیب مثال زدنی برگزارکنندگان این نمایشگاه در واقع محلی برای ایجاد روابط تجاری بسیار قدرتمند است.

وقتی با برخی از غرفه گذران صحبت می کردم از استقبال کمتر بازدیدکنندگان از غرفه ها نسبت به سال گذشته اصلاً ناراضی نبودند و حتی در برخی از مواقع از این مساله که توانسته اند مذاکرات تجاری مفیدتری داشته باشند هم اظهار رضایت می کردند. شاید بتوان گفت بیش از ۹۰ درصد بازدیدکنندگان و افرادی که در سالن ها قدم می زنند بازدیدکنندگان تخصصی هستند که با اهداف مشخص و عقد قراردادهای تجاری پا به این رویداد گذاشته اند.

دموتکس ۲۰۱۳ میزبان ۱۳۵۰ شرکت

در دموتکس امسال ۱۳۵۰ شرکت از ۶۰ کشور جهان آخرین دستاوردها و محصولات و خدمات خود را در بخش های مختلف فرش ماشینی، فرش دستباف، کف پوش های چوبی، کف پوش های ارتجاعی، کف پوش های ورزشی و چمن مصنوعی، تجهیزات نصب و نگهداری، لمینیت، پارکت و سنگ و … به نمایش گذاشتند. نکته حائز اهمیت در نمایشگاه امسال رضایت بسیار بالای حاضرین در این رویداد بود که نشاندهنده اهمیت آن است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

امسال دموتکس سفید پوش بود

در نمایشگاه دموتکس امسال در تمام روزهای برگزاری شاهد ریزش برف در شهر هانوفر بودیم به طوری که از اولین روز فضای نمایشگاه پوشیده از برف بود. دیدن برف و زمین های پوشیده از نعمت الهی در زمان های پرکار نمایشگاه می توانست فرصتی مغتنم باشد. هوای هانوفر نسبت به شهرهایی مانند فرانکفورت به مراتب سردتر بود.

طراحی، مثل همیشه برجسته

آنچه در نمایشگاه امسال توجه من را به خود جلب کرد استفاده از رنگ های تند و یکدست و به کاربردن طرح های شجاعانه بود. امروزه به نظر می رسد طراحی فرش و انواع کف پوش ها و دکوراسیون داخلی دوش بر دوش یکدیگر در حال بالا رفتن هستند. با نگاهی به بخش های مسابقه طراحی نمایشگاه می توان احساس کرد که طراحی فرش و دکوراسیون داخلی فضاهای شهری، اداری و خانگی به طور شگفت آوری مرزها را شکسته اند و بدون هیچ محدودیتی در حال خلق ایده هایی فراتر از زندگی روزمره انسان است. امروزه طراحی در کنار خلق زیبایی به طور جدی بر روی کاربری ها، حفاظت از محیط زیست، صرفه جویی در مصرف انرژی و خلاقیت کار می کند و انگار می خواهد ما را برای ورود به دنیای تازه ای آماده کند. نمی دانم چند نفر از طراحان ایرانی توانسته اند این رویداد را از نزدیک مشاهده کنند اما مطمئناً آن هایی که به نمایشگاه آمدند پشیمان نشده اند.

از همین حالا آماده برای دموتکس ۲۰۱۴

اگر دموتکس ۲۰۱۳ را به هر دلیلی از دست داده اید و یا نتوانستید در بین برنامه های شلوغ خود زمانی را برای بازدید یا اجاره غرفه پیدا کنید حالا وقت خوبی است که زمان برگزاری این نمایشگاه در سال ۲۰۱۴ را یادداشت کنید و برای حضور در آن از همین حالا برنامه ریزی کنید. نمایشگاه دموتکس در سال ۲۰۱۴ در تاریخ ۱۱ لغایت ۱۴ ژانویه برگزار خواهد شد. به شما پیشنهاد می کنم اگر قصد دارید در صنعت کف پوش به ویژه فرش از رقبای خود فاصله بگیرید و یا روزی به فکر صادرات فرش و راه یابی به بازارهای خارجی هستید تاریخ ۱۱ لغایت ۱۴ ژانویه را فراموش نکنید. سعی کنید اطلاعات و ارزیابی خود را همین حالا از نمایشگاه دموتکس کامل کنید.  برای این کار وب سایت مجله کهن محل خوبی برای شما خواهد بود.

توزیع جغرافیایی شرکت کنندگان

طبق آمارهایی که از برگزارکنندگان نمایشگاه دریافت کردم بیش از ۶۰ درصد شرکت های حاضر در نمایشگاه غیر آلمانی بودند یعنی حدود ۸۱۰ شرکت. به طور دقیق تر می توان گفت ۲۱ درصد شرکت های آسیایی، ۱۱ درصد شرکت های آمریکایی و ۲۸ درصد نیز شرکت های اروپایی در این رویداد حضور داشتند. از ایران ۲۸ شرکت در دو بخش فرش ماشینی و دستباف در این رویداد حضور یافتند.

شرکت های ایرانی در نمایشگاه امسال عبارتند از:

فرش ستاره کویر یزد، فرش مشهد اردهال، فرش مشهد، رسول اصفهان و دیبا در بخش فرش ماشینی و شرکت های فرش نیشابوری، فرش ارمین، فرش عظیم زاده، عزیزخانی، بیات نماد، کاسپین، فرش ابریشم قم، هاشم آخوندی، مرکز ملی فرش، شرکت سهامی فرش، فرش مهدی، خاجی، برادران جهانی، برادران زیادی، فرش میر حسینی، فرش نرمین، اوان، فرش آفتاب، یاقوت ارغوان و زرگون.

۱۲ سالن و ۶ گروه کالایی

نمایشگاه امسال در ۱۲ سالن برگزار شد که می توانید در تصویر زیر نحوه قرار گرفتن سالن ها را مشاهده کنید.

همانطور که در نقشه می بینید

– سالن های ۱۴، ۱۵، ۱۶ و ۱۷ مربوط به فرش دستباف

– سالن های ۲، ۳ و ۴ مربوطه به فرش ماشینی

– سالن ۷ مربوط به تجهیزات نصب و نگهداری انواع کف پوش

– سالن ۸ و ۹ مربوط به انواع پارکت، لمینیت و کف پوش های فضای باز

– سالن ۶ مربوط به کف پوش های نساجی و ارتجاعی و بازارهای بزرگ و قراردادی

– سالن ۵ مربوط به کف پوش های نساجی و صنایع وابسته به آن مانند انواع نخ، الیاف و ماشین آلات

– بخش Carpet Design Award در سالن ۱۶ و Contract world در سالن ۶ برگزار شد.

دموتکس و حمل و نقل و جابه جایی ساده

در نمایشگاه دموتکس به راحتی می توانید در سریع ترین زمان به محل های مورد نظر خود دست پیدا کنید. سالن های ۲ تا ۹ طوری در کنار یکدیگر قرار گرفته که به راحتی امکان جا به جایی بین آن ها بدون ورود به فضای باز امکان پذیر است اما برای جا به جایی سریع تر در فضای خارجی سالن ها دو مسیر ویژه تردد اتوبوس قرارداده شده بود که با دو رنگ آبی (Blue Route) و قرمز (Red Route) از یکدیگر مجزا می شدند. این خطوط اتوبوس به طور مداوم در حال کار بودند و روبروی درب هر سالن توقف داشتند.

برای استفاده از این اتوبوس ها فقط چند دقیقه زمان کافی است.

همچنین جهت حمل و نقل مسافرین و بازدیدکنندگان در جلوی درب ورودی نمایشگاه ایستگاه ترام قرار دارد که ظرف مدت کوتاهی بازدیدکنندگان را به ایستگاه قطار اصلی شهر هانوفر می رساند و می توانید با استفاده از خطوط حمل و نقل شهری بسیار گسترده خود را به محل اقامت برسانید.

بازدیدکنندگان حرفه ای

طبق آمارهای اعلام شده از طرف شرکت نمایشگاه های هانوفر و مسئولین Domotex و البته به اذعان بسیاری از غرفه گذاران بیش از ۹۰ درصد بازدیدکنندگان، دارای قدرت تصمیم گیری مستقیم در شرکت های تابعه خود جهت عقد قراردادهای تجاری بودند.

آمار بسیار جالب تر اینکه ۳۰ درصد کل بازدیدکنندگان نمایشگاه دموتکس ۲۰۱۳ خریداران و تاجران عمده هستند و ۲۰ درصد در بخش خرده فروشی و انواع فرش و کف پوش فعالیت دارند.

همچنین این نمایشگاه پذیرای تعداد زیادی از طراحان فرش و معماران و طراحان دکوراسیون بود که برای غرفه گذاران بسیار مهم است.

در واقع امروزه نمایشگاه هایی از جنس دموتکس در تمامی صنایع به یک رسم و سنت تبدیل شده اند و کسانی که در این صنعت فعالیت می کنند به هیچ قیمتی آن را از دست نخواهد داد. در گفتگو با تعداد زیادی از غرفه گذاران خارجی و ایرانی متوجه شدم که شاید اغلب آن ها بالای ۸۰ درصد مشتریان مهم و قابل اطمینان خود را در مدت ۴ روزه نمایشگاه دموتکس ملاقات کرده اند و این یک موفقیت بی نظیر برای شرکت های تولیدی و بازرگانی است.

همراه با مجله کهن در تمای رویدادهای دموتکس

مجله کهن امسال هم همانند گذشته در تمامی رویدادهای دموتکس جهان حضوری فعال خواهد داشت. شما هم می توانید با ما از این دروازه های تجارت عبور کنید. رویدادهای بعدی دموتکس به شرح زیر است:

دموتکس چین: زمان: ۲۶-۲۸ مارچ ۲۰۱۳- شانگهای

دموتکس روسیه: زمان: ۲۷-۲۵ سپتامبر ۲۰۱۳- مسکو

دموتکس چین: زمان: ۱۰-۷ نوامبر ۲۰۱۳- استانبول

دموتکس هانوفر : ۲۰۱۴ – هانوفر – آلمان

پاویون فرش دستباف ایرانی و حضوری بین زمین و هوا!!!

نکته غیر منتظره ای که توجه هر بازدید کننده ای را به خود جلب می کرد اینکه حال و هوا و جو حاکم بر پاویون فرش دستباف ایران با آنچه از فرش ایرانی و نام و آوازه آن در جهان سراغ داریم بسیار متفاوت بود.  بگذریم از اینکه سال هاست حال و روز فرش دستباف ما با آمال ها و آرزوهایمان فاصله گرفته اما آیا در چنین نمایشگاهی هم باید این گونه باشد؟  متاسفانه به نظر می رسید برخی از غرفه ها عملاً کارایی و کاربری خودش را ندارد و به قول معروف فقط برای رفع تکلیف برپا شده. برخی غرفه ها در کل زمان نمایشگاه خالی از غرفه گذار بود و اگر همان چند تخته فرش بابت رفع تکلیف هم به در و دیوارش آویزان نبود محل مناسبی بود برای بازدیدکنندگان که در آن استراحت کنند. غرفه کوچک یکی از مراکز مهم فرش ایران که بهتر است نام آنرا ذکر نکنیم ! نیز در اغلب اوقات  خالی بود و یا فردی در آن سرگرم با موبایل! البته بعضی شرکت های حاضردر پاویون فرش دستباف توانستند قراردادهای خوبی را با طرف های تجاری خارجی و داخلی امضاء کنند.

ردپای نام های ایرانی در شرکت های فرش عربستان

پیش از این نام های شهرها، طرح ها و نقشه های ایرانی را در کلکسیون های شرکت های تولید کننده فرش بلژیکی و ترک به وفور دیده بودیم و کم کم عادت کرده ایم که نام های شاه عباسی، خشتی، ترنج و … را خارجی ها به خودمان تحویل بدهند اما اینکه شرکت های عربستانی هم این کار را انجام می دهند مساله هیجان انگیز تری است. در غرفه شرکت فرش عبدالطیف در نمایشگاه دموتکس به اسامی آشنایی برخورد کردم.

نام هایی مثل کاشان، کرمان، تبریز و … زیر طرح های فرش آن ها درج شده بود. شرکت عبدالطیف عربستان در نمایشگاه امسال بیشتر با هدف معرفی نخ های فرش و لایه های پشتی فرش های تافتینگ حضور پیدا کرده بود اما کلکسیون های کمی از فرش های ماشینی خود را ارائه کرده بود. دیدن این نام های ایرانی در یک شرکت عربستانی آن قدر جذاب بود که بهتر دیدم با آقای Ravi مدیر فروش اسبق این شرکت صحبت کنم.

ایشان درباره این موضوع می گوید: ما در کلکسیون های فرش خود طرح های ایرانی بسیار زیادی داریم. در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد فرش های تولیدی این شرکت در بازار عربستان فروخته می شود و مابقی آن نیز به بخش های صادارتی تعلق دارد. نکته جالب که وجود دارد این است که وقتی ما طرح های ایرانی را با نام های ایرانی به مشتریان عرضه می کنیم مشتریان علاقه بیشتری برای خریداری دارند. بازارهای ما در حال حاضر فرش هایی با کیفیت فرش های ایرانی را کمتر پسند می کنند به همین خاطر فقط ۲ درصد از تولیدات ما با الیاف اکریلیک و تراکم بالا بافته می شود.

حتی زمانی تصمیم گرفتیم که طرح های ایرانی را با نام های غیر ایرانی بفروشیم که در آن زمان با افت فروش مواجه شدیم. مشتریان ما نام های کرمان، کاشان، تبریز و … را می خواهند.

صعود یورو، سقوط بازدیدکنندگان ایرانی

کسادی تورهای نساجی!!!

همانطور که حتماً اطلاع دارید صعود نرخ یورو و دلار در ماه های گذشته گریبان گیر همه شده است. این مساله علاوه بر اینکه عرصه را بر شرکت های ایرانی برای حضور در نمایشگاه های خارجی تنگ کرده است است شرایطی سختی را هم برای بازدیدکنندگان به وجود آورده است به طوری که بیش از ۲ برابر شدن قیمت ارز هزینه سفر به اروپا و بازدید از نمایشگاه هم بیش از دو برابر شده است. از دلایل دیگری که امسال بازدیدکنندگان ایرانی نتوانستند در حد انتظار به نمایشگاه بیایند عملکرد سفارت آلمان در ایران بود که به گفته اغلب متقاضیان پرونده های بیشتری را نسبت به سال های پیش رد صلاحیت کرده است.

این دو مساله امسال موجب کساد شدن کار تورهای نساجی شد به طوری که تور اتحادیه و انجمن ها اغلب ملغی شد و چند تور معدود نیز با تعداد نفرات بسیار کم روانه نمایشگاه شدند. جالب است بدانید هزینه اقامت در هتل های شهر هانوفر در ایام نمایشگاه نیز چندین برابر است به طوری که هزینه  اقامت در هتل های ۳ ستاره از ۱۲۰ یورو شروع می شود و برای هتل های ۴ ستاره و ۵ ستاره و نزدیک به محل نمایشگاه تا ۴۰۰ یورو هم افزایش می یابد.

البته بعضی از گروه ها و یا شرکت های غرفه گذار در نمایشگاه ترجیح دادند به جای اقامت در هتل، آپارتمان های مبله را برای مدت نمایشگاه اجاره کنند.

بهنام قاسمی – سردبیر

مجله نساجی کهن
تحریریه – ۷۷۲۴۵۷۸۰

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×