گزارش نمایشگاه ها

گزارش بیستمین نمایشگاه نساجی تهران ۱۳۹۳

رقص پارچه و نخ در باد پاییزی سئول

بیست و ششم تا بیست و نهم آبان ماه امسال محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران به طور همزمان میزبان سه نمایشگاه ماشین آلات،مواد اولیه و منسوحات خانگی، کیف و کفش و چرم و تاسیسات آب و فاضلاب بود. که از این میان نخستین نمایشگاه برای ما از جایگاهی خاص برخوردار بود. بیستمین دوره نمایشگاه بین المللی نساجی تهران توسط شرکت سامع پاد نوین برگزار شد؛ در این دوره از نمایشگاه شرکت کنندگانی از ایرانی و ۹ کشور دیگر از جمله ترکیه، هند، چین، کره جنوبی، اسپانیا، تایلند، آلمان و … حضور داشته اند. از مجموع ۳۲۰ شرکت حاضر در نمایشگاه، ۱۳۰ شرکت داخلی و ۱۸۷ شرکت خارجی بودند.

افتتاحیه و بازدید رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، دوشنبه ـ ۲۶ آبان ـ در سالن هشت و نه نمایشگاه بین المللی تهران با حضور ارسلان فتحی پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، مهندس نصراللهی؛ مدیر صنایع نساجی  پوشاک وزارت صنعت، دکتر اسفهبدی؛ مدیرعامل سرکت نمایشگاه های بین المللی، محمد مهدی رئیس زاده؛ دبیرکل انجمن وعضو هیات نمایندگان اتاق بازرکانی ایران و جمعی دیگر از فعالان این حوزه  برگزار شد. در پی اجرای آیین گشایش نمادین به دست این نماینده مجلس به هراه مهندس نصراللهی بازدیدهایی از غرفه های این نمایشگاه انجام دادند که عبارتند از الگانت، بارلا، گروه زندگی، یزدبافت و لایکو و … . درپی این بازدید ها گفت گوهایی میان تولیدکنندگان و ایشان در رابطه با میزان تولیدات، معضلات تولیدات و توانمندی های تولیدکنندگان داخلی برای خودکفایی در تولید برخی منسوجات در گرفت که ایشان وعده برگزاری جلسه و گفت و گوی مفصل درباره تولیدات ایرانی از جمله چادر مشکی که ایشان آن را کالایی ملی-مذهبی قلمداد کردند، به تولیدکنندگان  داده شد.

نیازهایی که در نمایشگاه دیده شد

سابقه کشور ما در نساجی، دانش کافی، نوسازی ماشین آلات این امکان را به ما می دهد تا با رقبای قدرتمند و قدر در این عرصه از جمله ترکیه وارد رقابت شویم. یکی از منسوجاتی که سالانه میلیون ها تومان صرف واردات آن می شود، «چادر مشکی» است که امروز به همت تولیدکنندگان ایرانی از جمله یزبافت و کرب ناز  توان تولید آن با بهترین جنس محیا شده است اما خوکفایی در این عرصه نیازمند همکاری و حمایت دولتمردان و قانونگذاران به منظور افزایش تعرفه واردات و تسهیل امکانات تولید به منظور بی نیازی بازار داخلی از منسوجات خارجی و ورود ایران به بازار جهانی این نوع کالا و انواع دیگر منسوجات است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

فتحی پور در ادامه بازدیدها و در پاسخ به خبرنگاران عنوان کرد«صنعت نساجی ایران شرایط رو به رشدی دارد. با اشاره به رشد ۸۶درصدی این صنعت و صادرات ۸۵۰ میلیون دلاری آینده روشنی را برای این صنعت مادر و مولد پیش بینی کرد». وی در ادامه افزود معضلات این صنعت قابل حل است و امروز با تمام دشواری های موجود تولیدکنندگان همچنان فعال اند.

مهندس نصرالهی نیز در تکمیل کفته های ایشان و پاسخ به خبرنگاران اذعان داشت« نیاز به نوسازی، واردات بی رویه و قاچاق منسوجات و پوشاک مهم ترین معضلات و اولویت های این صنعت اند که باید آن را رفع کرد». او در ادامه افزود: کیفیت منسوجات ایرانی در حال حاضر با انواع مشابه ترک برابری می کند و امروز امکان رقابت ما با ترک ها وجود دارد. در حال حاضر عمده واردات ما با ارزش یک میلیارد دلار در این حوزه و از مجاری قانونی مربوط به مواد اولیه این صنعت است که این خود جای خرسندی دارد.

توصیف نمایشگاه

در باب توصیف این نمایشگاه باید به مزایایی اشاره کرد که در اغلب نمایشگاه دیده نمی شود. یکی از این مزایا تحقق پسوند بین المللی است که در سبب حضور پر رنگ  شرکت های چینی و هندی و ترک در این نمایشگاه شده بود. هرچند به گفته بادیدکنندگان و حضار ثابت در نمایشگاه در سال های دورتر کشورهای به نام و با سابقه در این عرصه از جمله آلمان، بلژیک، ایتالیا و … نیز در نمایشگاه حضور می یافتند که امروز جای خالی آن ها به شدت احساس می شود.

یکی دیگر از ویژگی های مثبت نمایشگاه، وجود برنامه های جانبی از جمله برگزاری نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی است. هرچند برگزاری این نشست ها نیز خالی از نقص کاستی نبوده است؛ برای مثال می توان به مکان نامناسب  برگزاری کارگاه های آموزشی اشاره کرد در حالی که در  نمونه های مشابه خارجی اغلب شاهد چنین نواقصی نیستیم. در استانداردهای بین المللی نیز محیط برگزاری کارگاه ها و نشست های نمایشگاهی باید مجهز به انواع وسایل کمک آموزشی از جمله  ویدیو پراژکتور، اینترنت و سایر خدمات مورد نیاز دانشجویان و اساتید  و سخنرانان باشد.
در مجموع می توان گفت: نمایشگاه منظم و هماهنگ و درخور عنوان بین المللی بود اما در مقایسه با سال های گذشته کم رونق تر به نظر می آمد که این امر بیش از آنکه ناشی از ضعف برگزارکننده باشد به عوامل خارجی از جمله تحریم های بین المللی و رکود اقتصادی و… مربوط می شود و حل آن در سطحی کلان ممکن می شود و از عهده برگزارکننده آن خارج است. بنابراین در این نمایشگاه پتانسیل های لازم برای پیشرفت بسیار مشهود است.

چرا نمایشگاه نساجی مهم است؟

اهمیت نساجی بر اهالی صنعت و  کسانی که تاریخچه توسعه را مطالعه کرده اند پوشیده نیست… چراکه نساجی را مادر صنایع و نخستین گام پیشرفت در کشورهای صنعتی می دانند. شاید حضور مهندس نعمت زاده؛ وزیر صنعت،معدن و و تجارت و علاالدین بروجردی رییس کمسیون امنیت ملی مجلس نشان از اهمیت این صنعت در بین دولت مردان دارد که خود می تواند چراغ روشنی  در این شرایط اقتصادی برای تولیدکنندگان باشد. علاوه بر این حضور پرنگ اساتید و دانشجویان نساجی، طراحی پارچه و فرش و سایر رشته های مرتبط می تواند گواه خوبی برای تاکید بر روح علمی نمایشگاه و توجه به این صتعت به عنوان پیوندگاه علم و صنعت باشد.

منبع : شماره ۲۷ مجله کهن

تلفن اشتراک : ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×