اخبار فرش ماشینی

گزارش نمایشگاه فرش ماشینی قازیان تپ ترکیه ۲۰۱۳ EURASIA FLOOR FAIR

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

گزارش نمایشگاه فرش ماشینی قازیان تپ ترکیه 2013 EURASIA FLOOR FAIR

بین هفتم تا دهم مارس سال جاری میلادی نمایشگاه ۲۰۱۳ FLOOR برای سیزدهمین بار همانند سالهای گذشته در محل نمایشگاهی خاورمیانه واقع در شهر قازیان تپ ترکیه برگزار شد.
به دلیل تقارن این مراسم با روز جهانی زن تریبون سخنرانی افتتاحیه به خانم NURGOL SENSOY عضو هیئت مدیره شرکت MARKA سپرده شد و ایشان هم طی سخنرانی کوتاه خود ضمن خیر مقدم به میهمانان، به پیشرفتها و موفقیتهای مستمر این صنعت در ترکیه از سال ۲۰۰۰ به این سو اشاره کرد و از اهداف آینده این شرکت در گسترش نمایشگاه FLOOR سخن گفت و در پایان نیز برای شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان آرزوی موفقیت نمود.  
در ادامه مراسم آقای SALAHITTIN  KAPLAN  رئیس”اتحادیه صادر کنندگان فرش جنوب شرق ترکیه” پشت تریبون آمد. وی در سخنان خود به ارائه آمار و ارقام مربوط به رشد صادرات فرش از ترکیه و به ویژه از منطقه جنوب شرق ترکیه پرداخت.
استاندار و رئیس اتاق بازرگانی قازیان تپ نیز از جمله کسانی بودند که ضمن خوش آمد گویی به حضار در مورد صنعت فرش و جایگاه آن در اقتصاد ترکیه سخنرانی کردند.
آقای حسین کریمی فر مسئول امور روابط ترکیه  به همراه تنی چند از اهالی صنعت فرش ماشینی ایران نیز در این مراسم حضور داشتند. مجله کهن به عنوان تنها نشریه تخصصی ایرانی در این رویداد بازرگانی مهم فرش ماشینی، در محل غرفه خود  پذیرای بازدیدکنندگان بسیاری از جمله دست اندر کاران ترکیه ای فعال در این صنعت  بود و همزمان به توزیع ویژه نامه، مجله و بروشورهای تبلیغاتی که به سفارش شرکتهای علاقمند ایرانی چاپ شده بود پرداخت.
این مراسم که از ساعت ۲ بعدظهر روز هفتم مارس شروع شده بود حدود ۴۵ دقیقه بطول انجامید و در پایان نوبت به بریدن نوار قرمز رنگ افتتاحیه توسط مقامات محلی و مسئولین رسید و به این ترتیب نمایشگاه رسماً کار خود را آغاز کرد.

کدامیک….. ؟
همدلی، همکاری، هم افزایی، همیاری  در همه بخشها؟
یا سرمایه، نیروی کار جوان و با استعداد، تکیه به تقاضای روز افزون بازار داخلی و روابط خارجی مبتنی بر منافع اقتصادی؟

در طول مراسم افتتاحیه FLOOR 2013 کسانی را که باید با ایشان مصاحبه انجام می شد را شناسایی کردم و بلافاصله پس از پایان مراسم از مسئول روابط خارجی شرکت برگزار کننده نمایشگاه خواستم قرارهای مصاحبه ها را با آنها مشخص و قطعی کند. با کمک او و همکاریهای همکار مطبوعاتی خود آقای SELÇUK UZUN سردبیر مجله CARPET OF GAZİANTEP دیدار و گفتگو با افراد کلیدی صنعت فرش ترکیه برایم میسر شد.
– آقای SELAHATTİN KAPLAN  رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرش ماشینی منطقه جنوب شرق ترکیه موسوم به  GAİB،
– آقای MEHMET TÖRER رئیس هیئت مدیره اتاق فرش قازیان تپ
– و آقای MEHMET ERDOĞAN از فعالان صنعت فرش و نماینده مردم قازیان تپ در مجلس ترکیه.
در زیر متن مصاحبه های اختصاصی مجله  با این سه نفر را از نظر می گذرانید.

◄ آقای کاپلان برای شروع از وضیت فرش در سالی که گذشت و پیش بینی ها برای سال ۲۰۱۳ بگویید.
سال ۲۰۱۲ را با موفقیت به پایان بردیم و از این بابت بسیار خوشحالیم. در صنعت فرش ترکیه سال ۲۰۱۲ سالی مثبت و پر بار بود، تا جایی که نرخ رشد بی سابقه بیست درصدی را تجربه کردیم. در خصوص صادرات نیز ارقام قابل توجهی ثبت شد. به عنوان مثال ارزش صادرات این کالا در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال قبل از آن با ۵/۲۳ درصد افزایش، از رقم ۲ میلیارد دلار گذشت که ۴/۱ میلیارد دلار از آن توسط GAİB  تحقق یافت. این نسبت به خوبی جایگاه قازیان تپ در صنعت فرش ماشینی ترکیه را نشان میدهد.

◄ آقای اردوغان با توجه به اینکه شما علاوه بر اینکه در این صنعت از افراد با سابقه و شناخته شده و در عین حال نماینده این شهر در مجلس نیز هستید این سئوال را از شما میپرسم که ….چرا قازیان تپ؟ دلایل پیشی گرفتن این شهر از دیگر بلاد ترکیه در صنعت فرش چیست ؟
باید بگویم این خصوصیت برخاسته از قدمت بسیار طولانی فرش و بطور کلی نساجی در این شهر است. قازیان تپ قرنهاست که یک مرکز صنعتی- تجاری در منطقه به شمار میرود، در طول قرنها بخشهایی از نساجی مانند فرش، گلیم، حوله و انواع پارچه در این منطقه از ترکیه بوجود آمدند و رشد کردند که البته بعضی از آنها به مرور اهمیت و جایگاه خود را از دست دادند که بیشتر به خاطر تغییرات در بافت اجتماعی و یا تحولات تکنولوژیکی بود. اما فرش بر عکس گلیم و حوله و امثال آنها نه تنها اهمیت خود را از دست نداد بلکه هر روز بیش از پیش با اقتصاد و فرهنگ و زندگی فردی و اجتماعی انسانهای این شهر در هم آمیخت و ریشه گرفت. این رسوخ فرش قازیان تپ در اقتصاد کشور در دهه های اخیر شتاب و عمق بیشتری هم پیدا کرده که ریشه های آنرا باید در درک مشترک دولت و بخش خصوصی از وضعیت و اهمیت این صنعت جستجو کرد.

◄ آقای محمت تورر نقش و وظیفه اتاق فرش قازیان تپ در این بین چیست ؟
ما در بسیاری از مواقع نقش هماهنگ کننده امور بین دولت و بخش خصوصی را ایفا میکنیم و در کنار ایجاد این هماهنگی و همکاریهای بین بخشی، راساً پیگیری  امور معرفی و شناساندن فرش قازیان تپ در اقصی نقاط دنیا را نیز بعهده داریم.
قازیان تپ پس از دستیابی به مقام نخست صادرات فرش ماشینی در ترکیه برای حفظ این موقعیت تلاشهای بیشماری را آغاز کرد که یکی از مهمترین آنها برگزاری منظم نمایشگاه ها بوده است. برگزاری نمایشگاه فرش خاورمیانه  که امسال شاهد سیزدهمین مرتبه آن هستیم در همین راستاست. در حال حاضر علاوه بر حضور در نمایشگاههای معتبر جهانی مانند DOMOTEX در اندیشه گسترش FLOOR و جهانی سازی آن هستیم به همین منظور کارهای مربوط به گسترش فضای نمایشگاه در حال انجام است که طبق برنامه تا سپتامبر ۲۰۱۳ یعنی برای نمایشگاه بعدی در محیطی بزرگتر آماده پذیرایی از میهمانان خود خواهیم بود.

◄ آقای کاپلان لطفاً شما هم از GAİB برای ما بگویید، نقش مجموعه تحت مدیریت شما در این بین چیست؟
اعضای GAİB در یک فعالیت هدفمند و خستگی ناپذیر به موازات پیگیری منافع اقتصادی و یا بهتر بگویم در جهت آن، در پی کسب افتخار در مشارکت پیشرفت اقتصادی کشور و تاثیر مثبت بر مسئله اشتغال و صادرات  و کسب منابع ارزی برای کشور را نیز دنبال میکنند و همانگونه که از آمار و ارقام بر می آید  موفق نیز بوده اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

◄ معمولاً مشکلاتی هم در سر راه هر موفقیتی وجود دارد، میخواهید قدری هم از مشکلاتتان و نحوه حل آنها برای خوانندگان ما صحبت کنید؟
قبل از پاسخ به این سئوال میخواهم کمی در مورد فعالیتهای شاخص GAİB در سالهای اخیر توضیح بدهم. ما به عنوان مجموعه ای از افراد که مستقیماً وظیفه صادرات این محصول را به عهده گرفته ایم  به منظور انجام هرچه بهتر کار خود فعالیتها و پروژه هایی را که شاید ظاهراً هم در حیطه مسئولیتهای ما نباشد و منافع مستقیم مالی برایمان نداشته باشد انجام میدهیم ولی در نهایت وقتی با نگاهی وسیع تر به قضیه نگاه می کنید متوجه تاثیرات مهم این فعالیتهای به ظاهر بی ربط در انجام هرچه بهتر امور میشویم.
به عنوان مثال GAİB به دنبال احساس کمبود در زمینه نیروی انسانی آموزش دیده در این صنعت، به سرعت پروژه های آموزشی خود را تعریف و شروع به آموزش افراد نمود. می بینید که ما علیرغم اینکه مسئولیتی در قبال آموزش کار به جوانان و افراد جویای کار نداریم ولی بخاطر اینکه حاصل کار این افراد به شکل محصولی در خواهد آمد که ما از فروش آن سود خواهیم برد در این زمینه هم پیشقدم شدیم. شاید اگر به امید دولت و سازمانهای آموزش مشاغل دولتی میماندیم نمیتوانستیم به این راحتی و با این سرعت مشکل خود را حل کنیم.
در موردی دیگر GAİB پروژه تحقیقاتی ویژه ای را انجام داد که طی آن مسائل و مشکلات مشترکی بررسی شد که ۵۲ شرکت صادر کننده فرش ترکیه در بازارهای جهانی با آن دست به گریبان بودند و نتایج حاصل در اختیار این ۵۲ شرکت گذاشته شد. اینکار از جهت جلوگیری از موازی کاری و تکرار اشتباه یک شرکت از سوی شرکتهای دیگر بسیار مفید بود. به این ترتیب در واقع گنجینه از شناخت و تجربه گردآوری و در دسترس اعضای خود گذاشتیم.
و اما در مورد مشکلات باید بگویم خوشبختانه مسئله غیر قابل حل و خاصی در پیش رو نداریم، دو مسئله اساسی پیش روی ما یکی کمبود افراد آموزش دیده و دیگری کمبود ماشین آلات است که برای اولی همانطور قبلاً هم گفتم تدابیر لازم اندیشیده شده ولی مسئله دوم هنوز در سر راه خود نمایی میکند.

◄ آقای اردوغان به عنوان یک تولید کننده فرش وضعیت رقابت در بازارهای جهانی را چگونه ارزیابی میکنید؟
ما در بسیاری از بازارها جای بلژیکی ها را گرفته ایم که این هم در سایه سعی و تلاش خودمان و هم از کمی خوش اقبالی سرچشمه گرفت. میگویم خوش اقبالی بخاطر اینکه بلژیک به عنوان یک رقیب جدی برای بازار فرش ترکیه کم کم به تولید ماشین آلات گرایش پیدا کرد و از قدرت رقابت خود در صادرات فرش کاست، و در سوی دیگر رقبای آسیایی ما مانند هند و چین هم که بدنبال تولید هرچه ارزانتر کالا هستند لاجرم ناچار به استفاده از نیروی کار ارزان قیمت و بدون تخصص میشوند و به منزله نزول کیفیت کالای نهایی نیز خواهد بود، پس در مورد آنها هم نگرانی نداریم چرا که سیاست کالای مرغوب به قیمت مناسب همیشه جواب مثبت بازار را در پی داشته و ما مصراً آنرا دنبال میکنیم.

◄ آقای تورر لطفاً از نقش دولت در این زمینه بگویید.
نقش دولت در تسهیل امور برای رسیدن بخش خصوصی به اهداف خود بسیار تعیین کننده و ضمناً پر رنگتر از قبل شده، مثلاً قانون تشویق های مالیاتی که قبلاً فقط در بخش تولید فرش اعمال می شد اخیراً به بخش نخ نیز تسری پیدا کرده به این ترتیب این معافیتها علاوه بر اینکه باعث پایین آمدن هزینه تولید میشود موجب دلگرمی و امید به آینده در بین دست اندرکاران این حرفه نیز میگردد. تا امروز دولت در تمامی زمینه ها در کنار ما بوده و همواره سعی در برداشتن موانع از سرراه صنعتکاران داشته است آنها بخوبی تاثیر فعالیتهای ما بر اقتصاد و بخصوص مسئله اشتغال را درک کرده اند.

◄ در بررسی جداول و آمارهای منتشره، اسمی از ایران در بین کشورهای طرف معامله با ترکیه در زمینه فرش ماشینی نمی بینیم، به عنوان آخرین سئوال هر کدام از آقایان که مایل هستند نظر خودشان را در این مورد اظهار کنند.
(آقای کاپلان) در این مورد کم کاری از طرف ما نیست، البته مسائلی مانند عرضه و تقاضا، پتانسیل تولید داخلی در ایران و یا مشکلاتی مثل ارز که اخیرا در اقتصاد ایران به چشم میخورد نه تنها فرش که بسیاری از کالاهای صادراتی ترکیه به ایران را نیز تحت الشعاع قرار داده ولی مطمئن هستیم بزودی ثبات لازم برقرار و مبادلات تجاری چند صد ساله موجود بین دو کشور به سطح قابل قبول خود باز خواهد گشت.     

حضور کمرنگ  ماشین سازان و قطعه سازان ترکیه در نمایشگاه سیزدهم FLOOR
چند روز قبل از سفر به قازیان تپ در حالیکه ما تمام اقدامات لازم برای شرکت در نمایشگاه را انجام داده بودیم مسئول روابط خارجی شرکت برگزار کننده نمایشگاه با ما تماس گرفت و از قطعیت حضور ما در نمایشگاه پرسید. این کار غیر معمول او کمی برای ما عجیب بود  ولی همان روز اول نمایشگاه وقتی مراسم افتتاحیه به پایان رسید و غرفه ها کار خود را آغاز کردند متوجه دلیل پرسش آن سئوال شدم و به آنها حق دادم که نگران شرکت و یا عدم شرکت ما در نمایشگاه باشند .
در تبلیغات نمایشگاه FLOOR 2013  که از چند ماه پیش شروع شده بود علاوه بر فرش به محصولاتی مانند موکت و پارکت و انواع دیگر کفپوش هم اشاره میشد که قرار است در این رویداد بازرگانی شرکت داشته باشند، حتی به حضور ماشین سازان و قطعه سازان و دیگر صنایع جانبی صنعت فرش هم تاکید می گردید. ولی ظاهراً امسال بخاطر استقبال خوبی که از طرف شرکتهای تولید کننده فرش از نمایشگاه به عمل آمده بود تقریباً تمامی غرف در اشغال آنها بود و برگزارکننده که نگران کم شدن تنوع مشاغل و محصولات ارائه شده در نمایشگاه بود تمام سعی خود را میکرد تا این مسئله تشدید نشود.
با گشتی که در محیط نمایشگاه زدم متوجه حضور کمرنگ ماشین سازان و قطعه سازان شدم. این برای من که قبل از عزیمت نقشه های زیادی برای مصاحبه و تهیه رپرتاژ از آنها کشیده بودم کمی نومید کننده بود چرا که هدفم در این کار معرفی و ایجاد سهولت در ایجاد ارتباط بین این قشر و بازار ایران بود. میخواستم زمینه های حضور قطعه سازان و ماشین سازان ایران در بازارهای خارجی با وساطت همکاران ترک شان را بررسی کنم بخصوص حالا که با بالا رفتن شدید نرخ ارزهای خارجی در کشور ما در سال گذشته ایران یک کشور ارزان به حساب می آید. به این مقوله وقتی ارزانی انرژی و نیروی انسانی را هم بیافزاییم ناخود آگاه امیدی هرچند کوچک در دل پدیدار میشود که شاید بشود ….، هر چند که وقتی فکر به موانع بر سر راه تولید معطوف میشود بلافاصله این کورسوی امید نیز از بین میرود ولی چه میتوان کرد که انسان با امیدها و آرزوهای خود زنده است و به آنها دلخوش.
به هر روی با دو تن از آنان صحبتهایی داشتم که خلاصه آنها را در سطرهای پایین خواهید خواند.

شرکت GFS کار خود را از سال ۲۰۱۱ با مطالعه و شناختی که از بازار ایالات متحده داشته و اساساً با تکیه به سفارشاتی که از آن ناحیه میگیرد آغاز کرده و به عبارتی در زمینه ساخت ماشین های شستشوی فرش و اخیراً خشک کنها بسیار فعال است.
آقای HALDUN ZEKİSEVER مدیر عامل این شرکت ضمن برشمردن مزایای دستگاههای ساخت GFS بخصوص دستگاه خشکن فرش که در قالیشویی ها بسیار کارگشا و مفید است با مارک CLEAN PRO از علاقه مدیران شرکتش به حضور در بازار ایران گفت و افزود بازار ایران یکی از بازارهای هدف ماست و ما تمام توان خود را در این رابطه بکار بسته ایم تا با شناختی که از این بازار هم بدست آورده ایم محصول مورد نیاز کشور شما را هم مطابق با آخرین استانداردهای جهانی تولید کنیم و مهمتر این که در این راستا دست همکاران ایرانی خود را میفشاریم و آماده هر گونه همکاری با آنها هستیم.
وی اضافه کرد در طول نزدیک به ۲ سال گذشته که ما در اغلب نمایشگاهها شرکت میکنیم حتی در دبی و آلمان و اسپانیا هم پا به هر نمایشگاه نساجی که گذاشتیم مجله نساجی کهن را در آنجا دیده ایم و معمولاً هم به عنوان غرفه گذار، به همین خاطر مطمئنیم برای رساندن پیام خودمان به همکاران ایرانی بهترین وسیله همین مجله شما خواهد بود پس از همینجا اعلام میکنم همکاران ماشین ساز و قطعه ساز ایرانی همچنین تجار و بازرگانان و صاحبان کارخانه های قالیشویی در این کشور بدانند که  منتظر پیشنهادهای همکاری آنان هستیم .

آقای AYHAN EZER  هم که از وارد کنندگان قطعات یدکی ماشین آلات فرش بافی است میگوید علیرغم اینکه از سال ۱۹۶۰ در این کار به فعالیت مشغولیم و علیرغم اینکه بسیاری از صنعتگران و کارخانه داران ایرانی ما را از نزدیک میشناسند و با ما کار میکنند اما من معتقدم این همه پتانسیل همکاری بین ما و همکاران ایرانی ما نیست. ایرانیها بخوبی شهرک های صنعتی قازیان تپ را میشناسند، آنها به اینجا می آیند به دنبال قطعه می گردند و ما هم تمام توان خود را برای تامین مایحتاج آنها بکار میگیریم ولی بعضی اوقات مخصوصاً این اواخر کار به جایی نمیرسد گویا قیمت های ارز در کشور شما بالا رفته و این باعث گران شدن یکباره قطعات برای ایرانیها می شود، ولی امیدواریم بزودی این مشکل نیز حل شده و ما دوباره با تامین و عرضه به موقع قطعات بتوانیم به تجارت و داد وستدی که شایسته دو کشور همسایه است برسیم و در پایان هم از شما و دیگر مسئولان مجله که برای اطلاع رسانی و معرفی همکاران فعال در ایران و ترکیه زحمت می کشید به نوبه خودم تشکر می کنم.              

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×